Kako napraviti digitalni proizvod s naglaskom na online edukaciju?

by Vaše Priče
813 views

U posljednje vrijeme na sva zvona čuje se pojam „ pasivni prihodi“. Novac koji nam dolazi bez da mi aktivno trošimo svoje vrijeme ili barem puno svog vremena na njegovo stvaranje. Najjednostavniji primjer pasivnog prihoda bila bi stanarina  koju dobivate najmom stana koje posjedujete. No što ako ne posjedujete nekretninu koju može iznajmljivati? Što ako nemate nikakvu imovinu i ako ste cijeli život navikli samo mijenjati svoje vrijeme za svoj novac? A želite više, bolje, drugačije? Većina nas, barem prema mom iskustvu, odrasla je u zatvorenom okruženju u kojem je jedini način zarađivanja novca bilo mijenjanje svog vremena i znanja za novac. Život od prvog do prvog. Međutim, ulaskom u svijet poduzetništva, financijskim opismenjivanjem, otvaranjem novih prozorčića, uviđamo da postoje i pametniji načini stvaranja novca. Jedan od njih je i stvaranje vlastitog (digitalnog) proizvoda koji će se prodavati dok mi „spavamo“.

Je li digitalni proizvod zaista pasivni prihod?

Namjerno sam upotrijebila upravo tu frazu jer je želim odmah u startu pobiti.

Proizvod, bio digitalni ili fizički, neće se proda(va)ti sam od sebe. Što znači da neće donositi u potpunosti pasivni prihod. Trebat ćete uložiti u njegovu promociju i marketing, pogotovo na početku. Trud koji trebate uložiti u svoj proizvod i njegovu promociju/prodaju, ne znači da od proizvoda trebate odustati.

Prednosti kreiranja digitalnog proizvoda

Kreiranje digitalnog proizvoda s vašim potpisom može vama i vašem poslovanju donijeti niz benefita. Nije riječ samo o dodatnim prihodima koje možete ostvariti i novim kupcima kojima se možete približiti. Primjerice, netko kome treba vaše znanje o rješavanju određenog problema, možda ne može priuštiti vašu uslugu. Ali proizvod će možda moći. S tom sam namjerom ja kreirala Kompletan vodič za brendiranje. Cilj je bio ponuditi malim, a pogotovo poduzetnicima početnicima znanje i alate koje im je potrebno za izgradnju brenda po cijeni mnogo manjoj od agencijske.

Edukacija (vodič), naravno, zahtijeva njihov ulog vremena, ali im je puno dostupnija od same usluge izrade strategije i strukture njihovog brenda. Uz dodatnih sat ili dva konzultacija nakon završene edukacije, mogu složiti svoju brend priču, postaviti temelje brenda i dobiti jasan putokaz kako dalje graditi svoj brend. Nešto što bi inače koštalo nekoliko tisuća, u ovom slučaju koštat će ih nekoliko stotina eura. Razlika je ogromna, pogotovo za nekoga tko tek počinje.

Nadalje, ako kreirate, primjerice, online edukaciju iz područja za koje ste stručni:

  • Pokazujete i svoju ekspertizu te ostvarujete kredibilitet u zajednici
  • Sistematizirate svoje znanje i proceduru rada što vam može biti itekako korisno i za sam posao koji obavljate
  • Razmišljate o perspektivi i potrebama kupaca za koje radite taj proizvod što će vam pomoći da im se približite u svojim porukama
  • Razvijate svoj kreativni pristup poslu – jedan proizvod i reakcije na isti mogu vam pomoći da stvorite još korisnih proizvoda koji će imati vrijednost za vaše kupce i za vas

Koja je vaša motivacija – ZAŠTO želite napraviti digitalni proizvod?

Pitanje koje si trebate postaviti prije negoli krenete u izradu svog prvog digitalnog proizvoda je: zašto ga želite stvoriti? Je li vaš razlog jedino zarada ili postoji još nešto u vašem ZAŠTO? To je prvo pitanje koje je mene pitala moja biznis mentorica kada smo došle na temu Kompletnog vodiča za brendiranje.

Moja motivacija bila je višestruka.

  • Da, stvaranje novca iz drugog izvora koji nije samo moj rad, bio je vrlo važan segment motivacije.
  • No drugi, jednako snažan bio je taj što sam zaista htjela stvoriti nešto sasvim svoje.
  • Kako se kroz svoj posao bavim strukturom, silno me je veselio rad na sistematiziranju znanja o brendiranju koje sam sakupljala četiri godine u jedinstven i razumljiv proizvod koji nema nitko na tržištu. U principu sam stvorila proizvod kakav bih htjela da sam imala kada sam ja počinjala s radom.
  • Dodatna motivacija došla je iz toga što sam malim poduzetnicima i poduzetnicima početnicima htjela omogućiti pristup znanju i alatima koje trebaju po cijeni koju si mogu priuštiti. Agencijske cijene uglavnom im nisu pristupačne, a sami ne znaju odakle krenuti u procesu brendiranja.
  • Konačno, ovaj proizvod mi daje mogućnost za nešto što obožavam raditi i u čemu pronalazim veliki dio svoje svrhe, a to je prenošenje znanja. Strukturiranog, sistematičnog i primjenjivog znanja.

Prije nego krenete u izradu digitalnog proizvoda, odgovorite na ova pitanja:

1.ZAŠTO? Zašto želite stvoriti digitalni proizvod i pri tome budite iskreni sami prema sebi.

Odgovor na to pitanje bit će vam važan u svim kasnijim promotivnim aktivnostima koje ćete raditi. Čak i ako su polu-pasivni prihodi dominantna stavka, sigurno se još nešto krije iza vaše motivacije.

2. Koje to sve vještine i znanja imate koji bi mogli biti korisni drugima, a da kroz njih možete izraziti barem jedan dio svojega ZAŠTO?

Ovdje si zaista otvorite perspektivu i zapišite na papir što to sve vi znate, a da može biti korisno drugima i da su to spremni platiti? Koje je vaše polje stručnosti? Koja su to pitanja koja vas opetovano pitaju vaši klijenti, gdje zapinju? Koncept za Kompletan vodič za brendiranje razradila sam jednog zimskog dana kupajući se u kadi. Prije toga puno sam vremena aktivno razmišljala o tome kakav bih ja to proizvod mogla stvoriti. Međutim, kreativnost se ne događa pod pritiskom niti kad je mozak pun informacija. No, kada ga malo „oslobodite“ i date mu da diše, može napraviti i osmisliti čuda. Za mene je moj proizvod upravo to – pravo malo čudo. Dijete koje sam nosila skoro 9 mjeseci u svojoj glavi te uspjela poroditi uz tisuću i jedan izazov na putu.

3. Kome je taj proizvod namijenjen? Tko su ciljane skupine vaših kupaca? Kakav problem će taj proizvod riješiti, koje potrebe zadovoljiti?

Svaki proizvod (ili usluga) mogu pronaći svoje mjesto na tržištu. Bitno je dobro odrediti tržišni segment kojemu se želite obratiti. I pritom biti što specifičniji je moguće. Primjerice, kada sam kreirala Kompletan vodič za brendiranje, na umu sam imala primarno male poduzetnike i poduzetnice početnice. Poduzetnice koje više-manje sve rade same ili imali mali broj zaposlenih. Znaju da im treba marketing i brendiranje, ali ne znaju odakle krenuti. Moja sekundarna ciljana skupina freelanceri su i poduzetnici iz područja marketinga kojima nedostaje znanja iz područja brendiranja. Brendiranje je nešto što se danas spominje u svakodnevnoj komunikaciji, no malo tko zaista razumije gdje počinje i kako to zapravo izgleda proces brendiranje. Puno njih misli je brendiranje izrada logotipa, stavljanje svoje slike na društvene mreže ili pisanje članka za medije. I da, to sve jest dio brendiranja, ali samo jedan krak hobotnice zvane brend.

Kako god okreneš, ako misliš ozbiljno, morat ćeš se vratiti na početak i razraditi njezinu „glavu“.

4. Kakav će to točno biti vaš digitalni proizvod? Hoće li to biti PDF knjiga, video lekcije, audio lekcije, radni listovi, mentorski programi koji će uključivati gotove materijale i sastanke uživo?

PDF knjigu, checkliste, radne bilježnice, radne listove možda je, za početak, najlakše stvoriti. Isto tako ih je najlakše i nelegalno kopirati i distribuirati, što je jedan veliki izazov za sve nas koji kreiramo digitalne proizvode – kako zaštiti svoj proizvod? Koji format ćete odabrati ovisi i o tome čime se bavite, tko vam je publika i koji format izražavanja vama najviše odgovara te što njime želite postići. Ako se, primjerice, bavite tijelom, jasno je kao dan da će vam više odgovarati video forma! Kada sam razmišljala o svom prvom proizvodu, znala sam da želim imati knjigu i radnu bilježnicu, za početak, u digitalnom formatu. Također sam htjela stvoriti i most povjerenja između sebe i korisnika edukacije. Htjela sam format koji će mi omogućiti da usmjerim njihovu pažnju na određene segmente edukacije koje smatram posebno bitnima. A to sam najbolje mogla napraviti kroz kombinaciju glasa i slike. S video formatom se osjećam jako ugodno pa je odluka  pala na kombinaciju PDF knjige/brend bilježnice u jednom te video lekcije koje prate sadržaj iz knjige.

Kako ćete realizirati svoj proizvod? Koji je proces rada, koji resursi su vam potrebni?

Što vam je sve potrebno za izradu digitalnog proizvoda? Možete li sve napraviti sami ili ćete pak trebati pomoć sa strane? Primjerice, trebaju li vam fotografije, snimatelj, pomoć grafičkog dizajnera prilikom uređivanja materijala? Treba li vam developer koji će vam pomoći riješiti sustav kroz koji će vaši kupci pristupati materijalima?

  • Na koji način planirate prodavati svoj proizvod te vršiti naplatu – hoće li to biti putem transakcijskog računa ili želite omogućiti korisnicima da plaćaju i s karticama (malo kompliciranija opcija)?
  • Jeste li dodali svom poslovnom subjektu djelatnost trgovine putem interneta?
  • Ako radite video ili audio materijale, tko će ih snimiti i montirati?

Računajte na to da vam u oba slučaja treba softver/program za produkciju i uređivanje tog audio/video sadržaja. Ako radite sami, računajte na to da će vam trebati neko vrijeme dok se ne upoznate i ne naučite raditi s odabranim programom.

  • Ako snimate svoj audio – imate li dobar mikrofon?
  • Ako radite video materijale kakvi će oni biti – hoćete li u njima biti prisutni vi glavom i bradom, ili ćete pak zasebno snimiti audio i spojiti ga s sa slikom (slajdovima s natuknicama koje ćete napraviti u Power Point-u)?
  • Ako govorimo o videima, koji jesu najpopularnija forma za online edukacije, nakon što ih snimite i uredite trebat će vam i servis za streamanje tog sadržaja (servis na kojem će se nalaziti vaš video materijal). Video/audio materijale koje postavite na te servise (primjerice, Bunny, Vimeo) možete jednostavno povezati sa sustavom svoje web stranice.

Postavljanje videa na takve platforme morat ćete platiti, no one imaju svoje prednosti. Ne samo što su materijali bolje zaštićeni, već će se korisnik puno lakše i brže moći koristiti i upravljati s vašim materijalima (video se učitava brže, lakše se prebacuju lekcije, manje interneta korisnik troši dok pristupa materijalima). Trebat će vam i sustav putem kojega će korisnici (kupci) moći pristupiti proizvodu odnosno edukaciji – prijaviti se, pristupiti materijalima i sustav putem kojega ćete moći kontrolirati njihovu korisničku pretplatu. Za izradu takvog sustava trebat će vam pomoć web developera. Kao što vidite, ima dosta toga o čemu valja razmisliti kada je riječ o izradi digitalnog proizvoda, pogotovo ako govorimo i o video formatu. Ako u startu znate da nemate puno resursa – novaca, vremena, energije, a želite početi s izradom digitalnih proizvoda, krenite s manjim, ali izvedivijim „zalogajem“. Ako ne možete raditi video lekcije koje ste htjeli, prvo napravite PDF i radne listove, njih uvijek možete slati putem maila.

Kakav vam je plan rada, financijski plan i plan promocije proizvoda?

Napravite konkretan i realan plan rada s obzirom na svoje želje i mogućnosti. Zapišite što vam je sve potrebno za izradu digitalnog proizvoda. Razlomite proces rada u manje korake i zadatke koje ćete lakše moći napraviti. Primjerice, koja je tema vaše edukacije? Koliko poglavlja mislite da ćete trebati imati? Možete li ta poglavlja razlomiti u više cjelina da ih korisnici mogu lakše pratiti? Također, napravite financijski plan.

Koliko sati svog rada predviđate uložiti u kreiranje proizvoda? Koliko ćete morati platiti vanjske suradnike koji će vam pomoći izraditi proizvod? Koja je cijena tog proizvoda i koliko proizvoda trebate prodati u, primjerice, sljedeće dvije godine da isplatite sve troškove te da nešto i zaradite?

Nemojte zaboraviti na promociju proizvoda. Na kojim kanalima ćete kroz koje vrijeme promovirati svoj proizvod? Koliko planirate utrošiti na oglašavanje i promociju proizvoda u odnosu na to koliko želite zaraditi? Koje ćete sve aktivnosti raditi – oglašavanje, članci u medijima koje prate vaše ciljane skupine, održavanje predavanja?

Kako zaštititi digitalni proizvod?

Već sam na početku istaknula problem zaštite digitalnih proizvoda u bespućima interneta. O tome kako sve svoj proizvod možete zaštiti možete se informirati pri Zavodu za intelektualno vlasništvo. Uz to, ono što možete napraviti jest da istaknete autorstvo svog djela te zakone koje ga štite kroz sami proizvod. Na taj način poručujete korisniku da je protivno zakonu i kažnjivo ako se s materijalima ne postupa sukladno uputama. Meni je u slaganju te napomene pomogao odvjetnik. Nadalje, možete zaštiti video putem vodenog žiga (watermarka), a isto tako možete zaštititi sam link na način da se ne može dijeliti nikome osim pretplatnicima.  

Koliko vremena vam (ZAISTA) treba da stvorite digitalni proizvod?

Iako biste prema nekim biserima s interneta mogli zamisliti da se digitalni proizvod stvara dok kažete keks ili pucnete prstima, stvarnost je drugačija. Kao ni za bilo što drugo, ne postoje instant rješenja. Ako želite stvoriti dobar proizvod, trebat će vam određeno vrijeme. Ne kažem da će vam, kao i meni, trebati osam mjeseci iscrpnog rada. No ako radite po prvi puta i imate ograničene resurse – vremenske, financijske i vaša ideja je ambiciozna, računajte na to da će vam trebati vremena. Naravno, uvijek se može pametnije i treba raditi pametno koliko god je to moguće. To znači da se ne treba opterećivati perfekcionizmom (nije lako, znam) jer je vrlo vjerojatno da ćete kroz neko vrijeme, kada dobijete povratnu informaciju svojih korisnika, edukaciju odnosno digitalni proizvod doraditi da bude još i bolji. Ono što jest važno i što vam zaista može pomoći da svoju ideju pretvorite u stvarnost je dobar i realan plan. Plan raspoređen u konkretne korake koje možete pratiti u svom tempu. Mala ste poduzetnica i vrlo vjerojatno mijenjate svoje vrijeme i znanje za novac. Ako ne radite, ne zarađujete, a obveze idu. S druge strane, ne želite se dovesti u stanje burnouta jer će vas to koštati puno, puno više. To znači da u svoj tjedni raspored uvrstite rad na proizvodu, u onolikoj mjeri u kojoj to možete. Je li to jedan dan, jesu li to dva dana? Ili ćete si pak odvojiti tjedan rada na proizvodu, pa se onda vratiti radu s klijentima?

Svatko ima svoj način funkcioniranja – bitno je da pronađete ono što odgovara vama te da aktivno planirate rad na svom proizvodu, korak po korak, rundu po rundu.

O autorici

Pozdrav! Moje ime je Izabela Laura. Strastvena sam poduzetnica koja se bavi izgradnjom brendova, kako onih svojih klijenata, tako i vlastitih. Svoju svrhu pronalazim u stvaranju, otkrivanju, prenošenju znanja i kretanju – svojoj najvećoj ljubavi, odmah uz poduzetništvo!

Pronaći me možete na mom webu i na LinkedInu.

U slučaju da vam treba pomoć oko strukture vašeg brenda i razrade vašeg digitalnog proizvoda, javite mi se, rado ću vam pomoći!

Foto: Unsplash, Pexels.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More