Od skice do stvarnosti: kako arhitektica Tatjana Liktar Elez gradi prostore koji podržavaju život

by Vaše Priče
19 views

Zovem se Tatjana Liktar Elez, arhitektica sam iz Samobora, te majka dvoje tinejdžera. Znatiželjna I kreativna u svemu što radim. Uz struku, volim pisati, te sam dio sam tima arhitektica koje su napisale dva priručnika za djecu o arhitekturi I provele niz radionica za djecu na temu arhitekture I prostora. U zadnje vrijeme više sam posvećena pisanju članaka o temama iz arhitekture I gradnje, a teme članaka proizašle su iz najčešćih dilema i pitanja mojih klijenata.

Što vas je potaknulo da upišete arhitekturu i kako ste odlučili otvoriti vlastiti ured METAR MILIMETAR?

Volim sklad oko sebe, što se prelilo u ljubav i poštovanje prema prostoru koji nas okružuje te arhitekturi. Svakodnevno živimo I boravimo u izgrađenim prostorima, koji bi trebali obogaćivati naše živote, dati im ugodno I podržavajuće okruženje, te je jedna od mojih velikih inspiracija stvarati upravo takve prostore.

Još od fakultetskih dana vidjela sam se u samostalnom radu i vlastitom uredu, no prošlo je dosta godina prije nego što sam odlučila krenuti tim putem. Nakon fakulteta radila sam skoro 10 godina u većem arhitektonskom uredu, a jednom kad su došla obitelj i djeca, ideja samostalnog rada sve me više plašila. No, u nekom trenu znala sam da nema smisla na taj način nastaviti dalje i da me tadašnji posao više ne ispunjava niti veseli, te sam bez velike pripreme i sigurnih klijenata jednostavno odlučila i otvorila svoj ured.

Koji su bili najveći izazovi na početku vašeg poslovanja i kako ste ih prevladali?  

Na počecima nisam imala puno iskustva u vođenju firme. Mislila sam da je dovoljno baviti se kvalitetno svojom strukom, a ostalo će se nekako posložiti. Nakon 3 godine poslovanja došla do točke da sam se osjećala lošije nego u bivšoj firmi…

No, kako odustajanje za mene nije bilo opcija, dopustila sam si priznati da je problem, ali i rješenje u meni i krenula tražiti pomoć. Putem sam otkrila korisne poslovne edukacije koje su mi puno pomogle da posložim procese, način rada, standarde i dovedem poslovanje u red, te ponovno radim s veseljem.

Koje su najveće zablude o arhitektonskoj profesiji koje ste otkrili nakon što ste počeli raditi?  

Definitivno sam naučila da ni najbolje ideje i projekti nisu dovoljni ako ih ne znaš ispravno iskomunicirati, približiti ljudima, prenijeti svoje znanje. Vjerujem da je bitno čuti što klijenti žele i potom iskoristiti svu svoju kreativnost i naći rješenje koje svim odgovara, i meni kao arhitektu i naravno, klijentu.

Što ste naučili o vođenju arhitektonskog ureda što smatrate ključnim za uspjeh?  

Otvaranjem svog arhitektonskog ureda, prestala sam biti samo arhitekt, te sam morala steći brojna nova znanja, poput prodaje, komunikacije, vođenja financija. Arhitektura ima svoje specifičnosti, no principi vođenja firme nisu ništa drugačiji od drugih struka i mogu se naučiti i primijeniti. U mom slučaju, sva dodatna znanja obogatila su moj odnos sa strukom i dala mi puno veće samopouzdanje u vođenju projekata i komunikaciji sa klijentima, a isto tako i donijela (malo) više vremena za dodatne kreativne aspekte posla koje želim istraživati.

Na koji način se razlikuju očekivanja o vođenju arhitektonskog ureda od stvarnosti?  

Vjerujem da kad netko gleda sa strane, može pomisliti da je posao arhitekta uglavnom kreativan, crtanje i modeliranje građevina, no u stvarnosti tu ima i jako puno administriranja samih projekata, puno komunikacije sa svim sudionicima, od izvođača, investitora, službenih osoba, a kad tome pridodamo još i vođenje ureda, može se desiti da taj administrativni dio posla potroši većinu vremena.

Kako održavate balans između kreativnosti i poslovnog dijela vođenja ureda?

Jako me veseli kreativni dio posla, koji je srž moje struke, kada iz misli i emocije nastaje novi prostor. Tih cca.20% vremena daje snagu i inspiraciju za ostatak projektantskog I administrativnog posla koji je potreban kako bi ideju sproveli u djelo. Svim segmentima posla pristupam odgovorno I kreativno, jer niti jedan dio nije manje važan ili zanemariv.

Ali da, može se desiti da me na dnevnoj bazi preplavi administracija projekata I slično… U svakodnevnom radu nastojim organizirati vrijeme na način da si oslobodim najbolji dio dana upravo za kreativni dio posla.

Koje su najčešće greške koje početnici rade u poslovanju i kako ih izbjeći?

Ulazak u poduzetništvo doslovno je poput izlaska na vjetrometinu, odjednom si prepušten sebi i moraš brzo hvatati konce i učiti pravila, steći samostalnost u vođenju projekata i donošenju odgovornih odluka. Odjednom si preplavljen s tisuću “moram”. Moj savjet je krenuti polako, u svom tempu, ne nametati si pritisak da sve možemo I trebamo stići odjednom, a osobito se ne opterećivati što rade drugi.  

Koje vještine ili znanja smatrate ključnima za vođenje ureda, a nisu bila dio vašeg obrazovanja na fakultetu?  

Arhitektura se dijelom uči na fakultetu, no pravo iskustvo dobiješ tek radom na projektima, susretima s različitim sudionicima na gradilištu… S druge strane, kako bi taj posao kvalitetno radili I ne “izgorili” putem, osim iskustva u struci, smatram da je bitno raditi na sebi, educirati se I naoružati znanjima koja nas se ne uče na fakultetu, a ovise o smjeru u kojem idete. U mom slučaju to je bilo poduzetništvo, zahvaljujući kojem sam „morala“ steći brojna nova znanja, poput prodaje, komunikacije, javnog nastupa, vođenja financija i vjerojatno najbitnije, vođenja računa o sebi.

Kako biste opisali stil rada u vašem uredu i na koji način se razlikujete od drugih?

Naši klijenti najčešće hvale našu profesionalnost, pouzdanost I dobru komunikaciju. Meni osobno jako je bitno da projekt bude win-win, da je sretan klijent ali I ja sama, te da postoji međusobno povjerenje I poštovanje.

Koji vam je projekt najviše značio u karijeri i zašto?

Mislim da me najviše “sagradio” projekt vlastite obiteljske kuće, koja nije moj najveći ni najkompleksniji projekt, ali definitivno projekt kroz koji sam izbrusila znanje o projektiranju I gradnji obiteljskih kuća. Osim oblika profesionalnog usavršavanja, korisno je proći cijelo iskustvo I očekivanja iz “cipela” korisnika, osobe koja živi u toj kući, u konačnici I naučiti iz vlastitih grešaka.

Što vas motivira da nastavite stvarati i voditi vlastiti ured, unatoč svim izazovima?  

Srećom, moj posao je dinamičan I tu nema puno ponavljanja, jer svaki je projekt jedinstven. Nikada nemate istu lokaciju, isti kontekst, a ni iste želje klijenata. To je poput slaganja puzzli – morate posložiti sve djeliće kako biste dobili kompletnu sliku. Inspirira me izazov kako iz prostora izvući najbolje za klijenta, prostor koji će obogatiti njegov život i uklopiti se u okolinu u kojoj će biti sagrađen, a pritom razvijati svoje arhitektonske ideje.

I za kraj, gdje vas mogu pronaći naše čitateljice? 

Za više informacija o našim projektima I korisnih savjeta oko gradnje, potražite nas na Instagramu ili Facebooku, te na našoj web stranici, a dostupni smo I za razgovor uživo, po dogovoru u našem uredu na Rudešu.

https://metar-milimetar.hr

https://www.instagram.com/metar.milimetar

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More