Trebaš li knjigovođu ako imaš paušalni obrt?

by Valentina Miroslavić
54 views

Često ćeš čuti da paušalni obrt ne treba knjigovođu jer je poslovanje “jednostavno”. No je li to doista slučaj? U nastavku razjašnjavam najvažnije stvari vezane uz paušalni obrt i ulogu knjigovođe u njemu.

Što je paušalni obrt i zašto se zove paušalni?

Naziv dolazi iz načina oporezivanja dohotka tzv. paušalnog, odnosno fiksnog priznanja troškova. Zakonom je određeno da se 85 % primitaka automatski priznaje kao trošak, dok se preostalih 15 % oporezuje. Ovaj model olakšava poslovanje jer ne moraš voditi evidenciju ulaznih računa, ali to ne znači da knjigovodstvena pravila ne postoje.

Koje knjige i evidencije moraš voditi?

Paušalni obrt zahtijeva vođenje jednostavnog knjigovodstva. Osnovne evidencije su:

  • Knjiga prometa (KPR) – detaljna evidencija svih primitaka prema datumu uplate,
  • Knjiga tražbina (potraživanja) – popis nenaplaćenih, dospjelih računa.

Ovisno o tvojoj djelatnosti, mogu biti potrebne i:

  • Evidencija zaliha – za djelatnosti trgovine, proizvodnje, ugostiteljstva
  • Materijalno knjigovodstvo – praćenje ulaznih materijala,
  • Evidencija zaposlenih – ako imaš radnike,
  • Posebne izvještajne obveze – npr. za rad s EU klijentima ili iz trećih zemalja

Nepravilno vođenje ovih evidencija može dovesti do kazni, gubitka statusa paušalnog obrtnika ili naknadnih poreznih obveza. U praksi često vidim da su upravo ove “sitnice” uzrok panike kad stigne „opomena“, a većina se može riješiti u suradnji s knjigovođom.

Prednosti i ograničenja paušalnog obrta

Prednosti:

  • Jednostavniji obračun poreza
  • nema evidencije ulaznih računa,
  • Fiksni trošak (85 %) bez potrebe za dokazivanjem stvarnih troškova,
  • Manje administracije u odnosu na klasičan obrt ili trgovačko društvo.

Ograničenja:

  • Maksimalni godišnji primitci: 60.000 € – nakon toga automatski ulaziš u sustav PDV-a,
  • Nepriznavanje stvarnih troškova veće nabave, te mogući veći porezni teret ukoliko imaš značajne početne investicije,
  • Nije povoljno za djelatnosti s visokim ulaznim troškovima ili malim maržama

Tko sve koristi paušalni obrt?

Najčešći korisnici su uslužne djelatnosti s minimalnim ulaznim troškovima, primjerice:

  • Konzultanti, treneri i savjetnici,
  • Grafički i web dizajneri, IT stručnjaci
  • Freelanceri u digitalnom marketingu,
  • knjigovođe, asistenti, administratori

U praksi, upravo one djelatnosti koje nemaju velik broj ulaznih računa ili materijala najbolje iskorištavaju paušalno oporezivanje.

Kada ipak razmisliti o PDV sustavu?

Ako planiraš veća ulaganja u opremu, strojeve ili zalihe, paušal ti možda neće odgovarati jer ulaganja ne smanjuju oporezivu osnovicu. Isto vrijedi ako imaš zaposlene, jer troškovi plaća se ne ubrajaju u troškove paušalnog obrta.

Primjer: Ugostitelji često brzo premaše 60.000 € prihoda pa se od početka isplati razmotriti sustav PDV-a kako bi mogli iskoristiti povrat PDV-a na opremu i repromaterijal.

Praktični primjer paušalnog obrta iz mog iskustva

Prije otprilike dva tjedna javio mi se Marko, poduzetnik koji već godina ima paušalni obrt. Bio je uvjeren da sve radi „po propisima“ jer je čuo da paušalci ne trebaju knjigovođu. No, kad je saznao da mu za rad s EU klijentima treba PDV ID broj, počeo je sumnjati.

Tijekom poslovnog savjetovanja otkrila sam da je još 2021. trebao zatražiti PDV ID broj, predavati obrasce PDV, ZP i PDV‑S te obračunavati PDV na Upwork proviziju. Iako paušalni obrt omogućava lakše vođenje knjiga, to ne znači potpuno oslobađanje od evidencija, a obveze ovise kako sam već gore napisala o djelatnosti, klijentima, načinu plaćanja…Marko je želio što prije riješiti situaciju s PDV ID brojem i nepredanim obrascima, pa mi je odmah dodijelio ovlaštenje na ePoreznoj.

Što sam napravila za Marka? Zatražila sam PDV ID broj, kontaktirala poreznu i objasnila situaciju, uskladila postupke prema njihovim uputama, te izradila potrebnu dokumentaciju i predala je na Poreznu.

Danas je Marko moj klijent jer više ne želi strepiti od kazni i ne prepušta ništa slučaju. Redovno prima informacije o svojim obvezama i zna da je sve posloženo kako treba.

Marko je samo jedan od poduzetnika koji su mi se javili kad su shvatili da trebaju pomoć.

Trebaš li knjigovođu?

Kratki odgovor: da, osobito ako ne želiš gubiti vrijeme na zakone, pravilnike i obrasce.

Knjigovođa:

  1. Brine o ispravnom vođenju evidencija
  2. Prati zakonske promjene i rokove
  3. Savjetuje o oporezivanju i investicijama
  4. Komunicira s Poreznom u tvoje ime

Čak i ako vodiš paušalni obrt, dobar knjigovođa i stručno vođenje knjiga štedi tvoje vrijeme, živce i novac, smanjuje rizik od pogrešaka i ono najvažnije donosi ti mir.


Ako ti je mir u glavi važniji od proučavanja zakona – pošalji mi poruku. Čitam sve poruke osobno i odgovaram u najkraćem roku. Bolje je sve posložiti na vrijeme nego popravljati štetu kasnije.

Ako si slučajno propustila moj prethodni članak, možeš ga pročitati ovdje.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More