Bez plana samo kaos: Zašto više nikad ne radim bez komunikacijske strategije?

by Morana Magzan
32 views

Dugo sam vagala hoću li uopće pisati o ovoj temi. Zašto? Zato što o komunikacijskoj strategiji već postoje milijuni članaka. Isto vrijedi i za marketing, digitalni marketing, sadržaj… sve to već kruži internetom u beskonačnost.

Ali, kaos u komunikaciji je često bio uzrok mojih frustracija na poslu, a i dan danas je, da budem iskrena. Ne zato što volim red radi reda ili jer sam neka strategijska štreberica, nego zato što sam previše puta bila u situaciji gdje svi nešto rade, svi nešto komuniciraju — ali nitko zapravo ne zna što, zašto i kome točno. Kroz rad s vlasnicima malih i srednjih biznisa, shvatila sam da je pojam komunikacijske strategije mnogima još uvijek misterij.

Vidjela sam to bezbroj puta: otvore se profili na svim mogućim platformama — Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube, Twitter, Threads… jer “tako treba”, “to svi rade”, ili “što ako propustimo nešto važno”. I onda? Ti profili ostanu prazni. Ili još gore — krenu s par objava pa sve utihne. Često sam preuzimala komunikaciju za klijente koji su se već na startu raspršili na previše strana. Otvorili sve moguće kanale, bez da su se zapitali treba li to stvarno njima i tko će sve to voditi. I naravno — potrošili su tonu energije, vremena i novaca, a efekta nigdje.

I to me uvijek iznova dovelo do istog zaključka:
Bez plana, bez cilja, bez smisla – komunikacija se pretvara u kaos.
Zato sam odlučila napisati ovaj tekst i razbiti nekoliko mitova o strategiji, objasniti zašto ti je potrebna i pokazati kako uopće izgleda.

Što je komunikacijska strategija?

Najjednostavnije rečeno – to je jasan plan koji ti pomaže da znaš što, kako, kada i zašto komuniciraš, prema kome i s kojim ciljem.

U praksi, to je ono što stoji iza osjećaja kad vidiš neki brend i pomisliš: “Aha, kužim tko su, što rade i zašto mi se sviđaju.”

Nije slučajno da to tako izgleda. To je rezultat toga da netko zna što želi reći, kome to govori i kojim tonom. U kontekstu online svijeta, to znači: koje kanale koristiš (društvene mreže, web, newsletter…), kako zvuči tvoj brend, kakvu vizualnu komunikaciju koristiš, kakve teme otvaraš i kako gradiš odnos s publikom.

Komunikacijska strategija nije nikakav fancy dokument koji se radi samo za velike firme. To je kompas koji ti pomaže da svaki put kad pišeš objavu, šalješ newsletter ili vodiš kampanju — znaš zašto to radiš.

Isto tako ti pomaže da odlučiš što nećeš raditi, što je jednako važno. Bez nje, komunikacija se često pretvori u kaos, zbrku i frustraciju.

Pssst, još nešto…
Komunikacijska strategija je dio veće slagalice — marketinške strategije. Marketing ti kaže što nudiš/prodaješ, kome, kada i po kojoj cijeni, a komunikacija ulazi kad trebaš odlučiti kako ćeš to sve ispričati ljudima i zainteresirati ih za svoj biznis.

Zamisli to ovako: marketing složi sve sastojke i skuha, a komunikacija je ta koja servira jelo. S mirisom, toplinom i okusom koja goste natjera da kažu “mmm… hoću još”.

Zašto ti uopće treba komunikacijska strategija?

Zato što objave bez cilja nisu komunikacija — to je kao da vičeš u megafon usred pustinje – nitko te ne čuje.

Bez strategije vrlo lako upadneš u klasičnu zamku: “Ajmo nešto objaviti.” Pa svaki tjedan smišljaš iznova, mijenjaš planove, skačeš s jedne ideje na drugu i gasiš požare. Been there, done that.

📖 Osobna crtica:
Radila sam s jednim klijentom koji nije imao ni smjernice, ni ciljeve, ni ton komunikacije — ništa. Sve se radilo iz dana u dan. “Ajmo sad nešto za Instagram”, “ajde nešto smislimo za ovaj event”, “daj stavi neki quote”, “hoćemo ovo boostati sada?”. On nije imao vremena ni budžet za izradu strategije, a meni je bilo stalo pa sam se trudila izvući najbolje što mogu. Ali vrlo brzo sam shvatila da bez jasnog smjera — svi samo lutamo. I to nas košta puno više vremena i energije, a na kraju i novaca.

I još nešto — bez strategije gotovo uvijek završiš u situaciji da objavljuješ nešto u zadnji čas. Doslovno u “5 do 12”.

A kad si u tom modu, nema prostora za kvalitetu, kreativnost ni smisao. Samo panika i “ajde samo da nešto ide van”.

Od tad imam svoje interno pravilo: nikad više bez barem osnovne strategije! Ne mora biti savršena, ne mora biti debljine diplomskog rada, ali mora postojati.

Pssst… znaš što je još jedna super stvar kod strategije?
Ona ti daje mir. Onaj osjećaj da nisi stalno na rubu roka, da ne moraš svako malo “nešto smisliti” i da ne živiš u panici zbog sadržaja.

Znaš gdje ideš, znaš što želiš reći, imaš plan kada ćeš što reći i sve se odjednom čini… lakše.

Kako izgleda dobra strategija? (I zašto ne mora biti enciklopedija)

Ne moraš imati dokument od 40 stranica, dovoljno je 17 😄

Šalim se, strategija ne mora biti preopširna — ali moraš barem znati odgovore na ovih 5 pitanja:
– Tko si i zašto postojiš (aka tvoja misija i vizija, ali bez korporativnog žargona)
– Tko su tvoji ljudi (odnosno tvoja publika: koga želiš dosegnuti, što njih zanima, gdje se kreću, zašto bi uopće obratili pažnju na tvoj sadržaj)
– Koji je ton tvog brenda (pričaš li kao mentorica, prijateljica, buntovnica… ili sve to pomalo?)
– Koje kanale koristiš i kako (ne moraš biti svugdje — samo tamo gdje ima smisla i gdje su tvoji ljudi)
– Koji su ti ciljevi i kako mjeriš što radi, a što ne (i da, “inspirirati” također može biti cilj, ako znaš što to znači za tvoj biznis)

📖 Primjer iz prakse:
Jednu od opširnijih komunikacijskih strategija radila sam za brend koji je već imao snažnu reputaciju u offline svijetu — bio je lider u svojoj niši, s dugom tradicijom i ogromnim znanjem.

Ali u online svijetu? Gotovo nepostojeći. Zastarjela web stranica i nikakvi profili na društvenim mrežama. Strategija je obuhvaćala:
– analizu tržišta i konkurencije
– definiciju brenda (tko su, što rade i zašto je to važno)
– definiranje misije, vizije i pozicioniranja
– identifikaciju B2C i B2B ciljnih skupina
– jasne prijedloge za ton komunikacije (stručno, ali ljudski)
– preporuke za društvene mreže (Facebook, Instagram, LinkedIn)

– ciljevi komunikacije na tim društvenim mrežama
– vrste sadržaja: edukativni, storytelling, case studies, mitovi i zablude, savjeti…
– ideje i taktike za promociju proizvoda i edukacija
– prijedlog dinamike objava i vizualne smjernice

Ta strategija je dala čvrst temelj za svaki idući korak — i meni i klijentu.

Što nas vodi do najvažnije stvari…

Pssst… znaš koja je najveća vrijednost dobre strategije?
Ne u tome da izgleda fancy ili da zvuči “pametno”, nego da bude alat, podsjetnik i putokaz.
Jer kad znaš tko si, kome se obraćaš i što želiš postići — komunikacija postaje lakša, smislenija i konačno… ugodnija – a ne da svaki put krećeš iznova.

Što se događa kad imaš strategiju?

Imaš mir. Imaš smjer. Imaš plan. Prestaneš svaki tjedan izmišljati toplu vodu.
Znaš što radiš, kada, kome i zašto. Ljudi oko tebe više ne pitaju: “Što sad objavljujemo?” jer sve piše crno na bijelo.
Nema više paničnih sastanaka u ponedjeljak ujutro, nema pretraživanja foldera pod nazivom “content_final_final_stvarnoovajput”. 😆

Umjesto toga — imaš više vremena. Za posao. Za razmišljanje. Za život. Za razvoj ideja, ne samo za gašenje požara.

Strategija ti omogućuje da napokon postaneš arhitekt vlastitog brenda.

Najčešće zablude o komunikacijskoj strategiji

Strategija ubija kreativnost
Ne, baš suprotno.
Dobra strategija ti daje okvir u kojem tvoja kreativnost može cvjetati.
Znaš granice, znaš smjer — i onda se slobodno igraš unutar toga. Nema više “scrollanja u prazno” i pokušaja da iz ničega stvoriš nešto.

To je za veće firme.
Nije.
Strategija je za svakoga tko želi komunicirati pametno, jasno i održivo.
Ne moraš imati tim od deset ljudi — dovoljna si ti i tvoja odluka da si ozbiljna sa svojim brendom.


Napravit ću je kad mi krene bolje.
Obrnuto.
Krenut će ti bolje kad je napraviš.
Jer strategija ti pomaže da prestaneš trošiti vrijeme i energiju na stvari koje ne donose rezultat. Kad znaš kamo ideš, sve ide brže — i s puno manje frustracije.

Pssst… još jedna zabluda:
Prekomplicirano je
Ne mora biti.
Ne moraš sve znati, ne moraš sve raditi sama – tu je i ChatGPT. Može ti pomoći složiti osnovne elemente strategije, razraditi poruke, pa čak i osmisliti sadržaj. Odličan je sugovornik za brainstorming, još bolji za razradu ideja – samo mu postavi konkretna pitanja i imat ćeš odličnog digitalnog suradnika — bez radnog vremena i s neograničenom količinom strpljenja.

Imaj svoju komunikaciju pod kontrolom (uvijek!)

Bez strategije si kao da ideš na put bez karte ili gps-a.
Možeš negdje stići, ali šanse su da ćeš lutati, gubiti vrijeme i stalno se pitati gdje si i što uopće radiš.

Strategija ti ne oduzima slobodu — ona ti daje kompas. To je početak jedne puno lakše, pametnije i smirenije komunikacije.

Za kraj sam ti pripremila jednu mini checklistu. Ako nisi sigurna gdje si točno sa svojom komunikacijom – ovo ti može pomoći da to brzo shvatiš. Bez pritiska, samo iskreno.

Imaš li komunikacijsku strategiju – ili improviziraš?
Odgovori sa DA ili NE:

• Znaš li tko je tvoja publika i što njih stvarno zanima?

• Imaš li jasno definiran ton komunikacije (znaš li kako tvoj brend “zvuči”)?

• Znaš li na kojim kanalima si prisutna – i zašto baš tamo?

• Znaš li koji su ti komunikacijski ciljevi i kako mjeriš uspjeh?

• Imaš li plan objava barem za iduća 2 tjedna – bez panike i stihije?


🔎 Ako imaš 4 ili 5 puta “DA” – bravo, tvoj brend zna kuda ide!

😬 Ako imaš 3 ili manje – možda je vrijeme da staneš, prodišeš i složiš jedan pametan plan – ako trebaš pomoć, javi mi se!

Upravo to radim za druge – pomažem ljudima da svoju komunikaciju pretvore iz kaosa u jasnoću. I ne, ne moraš imati ‘veliki biznis’ da bi to zaslužila. Samo želju da tvoj brend konačno prodiše punim plućima i da ga se čuje.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More