Jasna Dumičić: edukacija i podržavajuće okruženje mogu potaknuti stvarni pomak, ne samo na profesionalnoj već i na osobnoj razini

by Danijela
272 views

Moje ime je Jasna Dumičić – profesorica psihologije po struci, trenerica i mentorica poslovno; supruga, majka, plesačica i pjevačica privatno; karakterno otvorena, pozitivna i kažu zaraznog entuzijazma. Živim na predivnom Rabu i prije pola godine sam zaplovila u poduzetništvo. Moj poslovni put je počeo prije 23 godine u HZZ-u, najprije kao savjetnica za profesionalno usmjeravanje, a vrlo brzo sam dobila priliku krenuti put edukacija i trenerstva. Nije mi trebalo dugo da se zaljubim u to područje i nađem svoj „zen“. Uživala sam učeći, razvijajući se i još kao pripravnica sam odradila svoj prvi petodnevni trening za puno iskusnije kolegice i kolege. Iako sam radila u javnoj službi, naš odjel je imao dozu samostalnosti i bila sam okružena osobama koje slično razmišljaju i poticajnim rukovodstvom koje je vrlo rano osvijestilo važnost ulaganja u svoje ljude. Sve to je rezultiralo mnoštvom kreativno dizajniranih programa za zaposlenike, rukovoditelje, mentore i trenere te vlastitim usavršavanjem kroz razne projekte i tek nedavno sam osvijestila kako je iza mene 10.000+ sati pripreme i izvedbe raznih edukacija. Pratili smo tehnologiju pa još prije korone uveli elearning portal, kojeg sam kasnije i administrirala, a korona je samo potakla daljnji razvoj te sam vrlo brzo redizajnirala dio edukacija za online okruženje i osmislila dio novih. Ideja i želja za poduzetništvom su tinjale zadnjih nekoliko godina jer su se okolnosti i prioriteti na poslu počeli mijenjati i kada sam osvijestila da bi ostanak u javnoj službi za mene bio stagniranje, znala sam da je vrijeme otisnuti se i krenuti samostalno. U odluci je veliku ulogu imala i BYOB grupa u kojoj sam već koju godinu mislim i u kojoj su me inspirirale različite priče žena. Hvala im na tome!

Kako bi opisala razliku između “klasične” edukacije i iskustvenog učenja? Zašto te baš ta metoda najviše privlači?

U klasičnoj edukaciji je najčešće cilj prenijeti informacije i fokus je na edukatoru i sadržaju, dok je kod iskustvenog učenja fokus na polaznicima i njihovom razvoju. Kako bi do toga došli polaznici moraju biti maksimalno uključeni u proces učenja kroz sudjelovanje u zadacima, promišljanje o njima i tek onda slijedi stavljanje novih saznanja u šire teoretske okvire, a kako bi naučeno mogli i primijeniti. Važan dio iskustvenog učenja je refleksija i facilitatorska uloga voditelja i mislim da tu nalazim i spoj sa svojom strukom. Upravo zbog toga, iskustvene edukacije uvijek doprinose i osobnom razvoju pa se ova metoda pokazala visoko učinkovitom, razvijala je i mene kao trenericu, a i polaznici to u konačnici uvijek prepoznaju. I možda je to razlog što me najviše privlači – vidiš onaj puni potencijal polaznika, njihovo veliko zadovoljstvo što i mene ispunjava i potiče na dalje.

Pokrećeš mentorski program “Umijeće iskustvenog podučavanja” – kome je program namijenjen i što polaznici mogu očekivati?

Program je namijenjen svima koji se žele razvijati u ovom području, razvijati i provoditi zanimljive, inspirativne i razvojne edukacije i programe. To mogu biti svi koji već provode neki oblik edukacija ili grupnog rada s polaznicima, kao i mentori koji u svojim mentorskim programima koriste i grupni rad. Koncipiran je tako da se mogu uključiti iskusni edukatori i mentori koji žele nadogradnju, osnaživanje, svojevrsni refresh ili jednostavno učenje ovog pristupa kako bi povećali vrijednost svojih programa, ali i oni koji tek planiraju zakoračiti u svijet edukacija i mentoriranja, a kako bi od starta dobili jasnu sliku što, kako i zašto (ne)raditi. Program traje ukupno 3 mjeseca – 10 tjedana i sastoji se od 10 modula koji pokrivaju ključne vještine podučavanja. Kombinacija je grupnog online rada jednom tjedno s ograničenim brojem polaznika (uz veliku važnost prisustvovanja jer se ne snima) i individualnog rada prema potrebama samih polaznika. Polaznici mogu očekivati puno interakcije, opuštenu i poticajnu atmosferu, dozu zabave i bogatstvo praktičnih znanja i vještina — te onaj trenutak kad shvate koliko su putem dobili i napredovali.

Pripremila si i besplatan vodič kroz iskustveno učenje – možeš li nam otkriti što sve vodič sadrži i kako zainteresirani mogu doći do njega?

Naravno da mogu (barem dio😊). Vodič sadrži upravo tih 10 spomenutih ključnih područja za učinkovito vođenje edukacija ili mentorskih programa tako da je namijenjen svima koji provode bilo koji oblik grupnog rada. Međutim, kako to ne bi bio još jedan vodič koji će dati teoretsku podlogu tim područjima, zamišljen je da ga oni koji ga preuzmu prođu iskustveno. Svako dio vodiča – svako područje se sastoji od nekoliko koraka koje osobe kroz (samo)refleksiju prolaze s ciljem da prepoznaju važnost svakog koraka, svoje jake strane te prostor za razvoj. Da ne otkrijem previše, svi koji se u tome pronalaze i žele vodič se mogu prijaviti preko linka. (https://forms.gle/oLm8Xaunw5xdvjcQ8)

Koje vještine smatraš ključnima za svakog mentora i edukatora koji želi učiti raditi s grupama na dubljoj, transformativnoj razini?

Kao preduvjet bih stavila otvoren, pozitivan i podržavajuć pristup mentora i edukatora kako bi stvorili sigurno i poticajno okruženje, a ključne vještine koje bih istaknula su facilitacija, upravljanje grupom i davanje povratnih informacija. Međutim, brojna su tu i druga znanja i vještine koja treba razvijati poput npr. primjene Kolbovog modela koji je u osnovi ovog pristupa, što znači da treba biti prisutna i stalna želja za učenjem. Spomenula bih i empatiju za koju imam dojam da ju neki krivo tumače i percipiraju i koju na edukacijama za trenere i mentore volim proći, opet na malo drugačiji način kako bi polaznici shvatili dubinu tog pojma i zašto je kod iskustvenog učenja važna.

Na koji način tvoje dugogodišnje iskustvo u javnom sektoru oblikuje tvoje današnje metode rada i pristup klijentima?

S obzirom da je moj posao u javnom sektoru bio usko vezan s ovim područjem jer sam najveći dio radila upravo u području razvoja i obrazovanja radnika, tamo sam dobila temeljna znanja i vještine te imala priliku kroz 20 godina primjenjivati ih i brusiti. Cijelo to vrijeme smo koristili interaktivni pristup kojeg sam ja osobno još proučavala i dorađivala i napravila iskorak –  kako bi u potpunosti zadovoljio standarde iskustvenog učenja. A ako usporedim moje bivše kolege s kojima sam radila i klijente s kojima sada radim nema razlike u pristupu. Svi smo mi ljudi koji imamo svoje priče, probleme i izazove s jedne strane te veliko iskustvo, snage i potencijale s druge strane i to treba poštovati, a to je i jedan od principa rada s odraslima, zar ne?

Kako izgleda tvoj proces osmišljavanja edukacije – od ideje do izvedbe?

Prvi korak je TNA (Training needs analysis). Sljedeći korak je postavljanje ciljeva i ishoda učenja koje prilagođavam vremenu kojeg imam na raspolaganju, ciljnoj skupini i općem cilju kojeg želim postići. A onda slijedi meni najdraži dio dizajna – razrada programa jer tu kreće kreativnost, odabir metoda, priprema upitnika i drugih materijala, osmišljavanje vježbi, po potrebi dodatno istraživanje sadržaja, vizualizacija kako bi edukacija mogla izgledati i izrada prezentacije ako je potrebno (za kraće radionice ih uopće ne koristim). Na kraju sebi volim pripremiti priručnik u kojem je sve to strukturirano i kojeg uvijek na edukacijama imam ispred sebe. U nekim kompleksnijim programima prije edukacije pripremim upitnik samoprocjene znanja i vještina kako bih imala jasniju sliku o polaznicima, a korisno je kasnije i za praćenje napretka jer se isti upitnik može primijeniti u još dva navrata. Ne znam ako sam što zaboravila, ali mislim da je to uglavnom to i onda samo jedva čekam vidjeti polaznike i da edukacija krene 😊

Imaš li uzore ili metode koje su tebe oblikovale kao edukatoricu i trenericu?

Iskreno, uzor kao uzor nemam, ali bih spomenula dva trenera (oba Britanca) koji su možda najviše utjecali na mene kao trenericu. Jedan od njih (Tony Bell) je bio naš prvi trener, koji je postavio čvrste temelje i naoružao nas trenerskim znanjima i vještinama i nekoliko godina kasnije Pete Woods koji je fleksibilnim i mekšim pristupom potvrdio neka moja razmišljanja o cijelom procesu podučavanja. Bilo je još jako puno kvalitetnih trenera i trenerica od kojih sam imala priliku učiti kao i od nekih mojih kolega i kolegica. Međutim, mislim da su mene generalno najviše kao trenericu oblikovali i izgradili sami polaznici od kojih sam puno učila, osluškivala njihove potrebe, reakcije i slušala njihove povratne informacije. Što se metoda tiče, isključivo sam voljela interaktivne edukacije, bilo koje vrste jer iako s godinama kao trener razvijete sve stilove učenja, u duši sam i dalje aktivist i tamo gdje se od mene očekuje pasivno slušanje, izgubili ste me. Vjerojatno sam zato i usmjerila svoje podučavanje na iskustveno učenje.

Što te najviše inspirira u radu s ljudima?

Različitost. Uživam u različitostima i u načinu kako svatko može dati svoj doprinos (u ovom slučaju npr. grupi) – netko svojom aktivnošću, netko svojom pronicljivošću, netko mirnoćom, netko osebujnim stavom itd. Kada bismo bili okruženi ljudima koji su poput nas i koji imaju isto razmišljanje kao i mi, nema razvoja, vrtili bismo se u krug i stagnirali. Iako nam nekada nečiji drugačiji pristup na prvu ne legne i definitivno predstavlja izazov za „hendlanje“, različitost nam otvara neke nove svjetove, širi vidike, potiče vlastite nove ideje i općenito obogaćuje iskustvo.

Što bi poručila nekome tko želi postati trener ili mentor, ali ne zna odakle početi?

Prvo bih rekla: „Go for it!“ i svakako bih rekla da uloži u neku edukaciju za trenere ili mentore. Danas na Internetu uistinu možemo doći do korisnih informacija, međutim to treba proći i iskustveno. Postoje znanja i vještine koje prvo treba proći školski, a nakon toga samo nebo može biti granica. Naravno da svima koji o tome razmišljaju od srca preporučujem i svoj mentorski program „Umijeće iskustvenog podučavanja“ kroz koji će sigurno dobiti izvrsne temelje za pripremu i izvedbu kvalitetnih programa, osobni razvoj kroz učenje ne samo od mene nego i svih drugih polaznika, a sigurna sam i da će dobiti samopouzdanje i želju da što prije krenu i sami educirati.

I za kraj – kako se zainteresirani mogu prijaviti za program “Umijeće iskustvenog podučavanja” i gdje te mogu pratiti?

Za početak svakako preporučujem da se odmah prijave za Vodič kako bi se upoznali s konceptom i ključnim temama. A kako je i mene BYOB grupa inspirirala i pružila neke mogućnosti, donijela sam odluku da će prva četiri modula kroz ovaj mentorski BYOB krug biti besplatna za 12 polaznica kako bi im omogućila stjecanje, nadogradnju ili refresh osnovnih znanja i vještina iskustvenog podučavanja i zato se nadam da će se prijaviti na besplatni mentorski program pod nazivom „ZAKORAČITE U SVIJET ISKUSTVENOG PODUČAVANJA“. A svi koji prođu prvi dio i kojima odgovara pristup dobit će priliku nastaviti i proći cijeli mentorski program 😊

Ukoliko se sada nisu u mogućnosti prijaviti pratiti me mogu na društvenim stranicama i mojoj web stranici. Informacije o nekim novim terminima će biti i tamo dostupne. Svakako bih napomenula da svi koji u ovom području imaju potrebu za stručnom podrškom i više im odgovara individualan rad mogu mi se također javiti za dogovor. Na webu imaju pristup za besplatne individualne konzultacije ili mi mogu poslati mail. Radujem se svakom novom poznanstvu i prilici za suradnjom!

EVOLUO PRO | edukacijski i mentorski programi | Palit 291, Palit, Croatia ; Jasna Dumičić | LinkedIn Facebook

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More