U moru različitih ponuda i sve većeg broja osoba koje nude vođenje mreža, kako zapravo odabrati osobu za sebe?
Odmah ću reći da sve što pišem dolazi iz mog osobnog iskustva, točnije ne znači da će biti pravilo za svakog od vas, ali smatram da je ovo važna tema o kojoj treba pričati. Posebno kada se radi o potencijalno crvenim zastavicama- kako bi šansu da bacite novce u vjetar sveli na minimum.
Posebno zadnjih godina sam dobila osjećaj da kad god netko ne zna što bi radio u životu- veliki broj ljudi se okrene prema društvenim mrežama i nude svoje usluge bez da imaju ikakvo znanje ili kamo sreće završen bar nekakav tečaj. Čime prvo najčešće ruše cijenu i kvalitetu u cijeloj djelatnosti, a drugo još gore- ruše globalno povjerenje prema nama koji svoj posao shvaćamo ozbiljno i vrlo odgovorno radimo.
Čak najgore od svega bih rekla da veliki broj ljudi nije upoznato što je zapravo vođenje društvenih mreža i to poistovjećuju s: “Ti to samo tako staviš neku objavu…u par minuta.”
Jednako tako, kako već godinama oko sebe imam suradnike koji pokrivaju široki spektar usluga (skoro pa sam full service agencija) bilo mi je jako bitno pronaći kvalitetne ljude. Prvo jer sam ja glavna i odgovorna za sve što pođe po krivu, a drugo još važnije- klijenti moraju biti u sigurnim rukama i nikada im neću preporučiti nekoga za koga ne mogu osobno garantirati.
Da, znam da zvuči drastično, ali kada bi se stavila u njihovu poziciji i meni bi bilo vrlo važno da kada ulažem svoj novac u nešto da s druge strane imam ljude koji će posao odraditi kako spada i koji će se potruditi imati rezultate. Sve što radim promatram iz obje pozicije- i osobe koja odrađuje posao, ali i potencijalno osobe koja bi nekog angažirala za taj isti posao.
Nego, pređimo mi na ono puno važnije. Kako se uopće odlučiti za idealnu osobu za vas, kojoj ćete prepustiti dio svog poslovanja?

Inicijalni video poziv
Koliko god ovaj dio bio smor za raditi, toplo preporučujem da s potencijalnim suradnikom napravite video poziv. Ne telefonski, mailom, porukama…video. Ako ste fizički blizu i sastanak uživo je opcija, ali je važno da možete i čuti i vidjeti osobu s druge strane.
Zašto? Jedna od važnijih stavki (barem meni) je da kliknem s osobom, da vidim na koji način razmišlja, kako obično teče suradnja s njom. Apsolutno ništa ne postoji da se podrazumijeva- cilj je dobiti što više informacija o tome kako teče suradnja, koliko je dugo osoba u industriji- poznaje li industriju u kojoj se vi nalazite i slično. Također da i osoba s druge strane vidi na koji vi način razmišljate, kako vidite suradnju i koji su vam ciljevi.
Ovdje bi se osvrnula također da ako vas osoba forsira na odluku, želi što prije krenuti s radom i ne daje vam prostora da sjednete i zaista razmislite- crvena zastavica. Ista je stvar i ukoliko joj kažete da vam treba vremena ili da zasad ne želite suradnju. Ukoliko s druge strane osjetite bunt, pasivnu agresiju ili pametovanje- crvena zastavica.
Također sam često čula (i kod osoba koje same vode mreže, ali i one koje imaju iskustva s angažiranjem nekog drugog) da potencijalni suradnik zna pljuvati po prethodnom sadržaju/suradnji i tvrditi kako to ništa ne valja, ali će on to sad dovesti u red. Ne znači nužno da osoba s druge strane ima loše namjere, ali osobno mi je to crvena zastavica jer nitko nema pravo blatiti ikog drugog bez da ima kompletnu informaciju i trebao bi se usmjeriti što se može napraviti za poboljšanje, a ne se fokusirati na ono “što ne valja”.
Rezultati
Svaka osoba koja vam garantira točno određene rezultate, još gore garantira brutalne rezultate u jako kratkom roku- BJEŽITE!
Rezultati ne dolaze preko noći. Ne znači naravno da ih neće biti niti da morate čekati pola godine da bi se nešto dogodilo- na rezultatima se radi od starta. Ono što je problematični dio je garantiranje rezultata. Kada su u pitanju mreže – rezultate vam nitko vam ne može garantirati.
Zašto? Prevelik je broj parametara o kojima potencijalni rezultati ovise. Od toga koliko su dobro postavljeni temelju u vašem poslovanju, kakav vam je odnos s kupcima, bugovi ili rušenje društvenih mreža, događanja u državi pa čak i u svijetu…prevelik je broj parametara koji jednostavno nisu pod našom kontrolom i na koje ne možemo utjecati.
Izvještaji
Neki ih rade neki ne. Za svoje klijente ih pregledavam jednom mjesečno- čak i kada imamo odlične rezultate. Razlog? Analizom objavljenog sadržaja možemo vidjeti koji sadržaj bolje ili lošije kotira i kako ga možemo dodatno prilagoditi našoj ciljanoj publici.
Osobno mi je bitna ova stavka jer bez analize onoga što se radi- kako znati što uopće prolazi, a što trebamo korigirati. Bez analize objavljujemo gotovo na slijepo. Pogotovo ako uz to radite i oglašavanje- analiza je vrlo bitna stavka.
Neovisno radi li vaš suradnik izvještaje ili ne- ključno je da prati analizu sadržaja, te da vas obavijesti ukoliko sadržaj kotira odlično ili lošije, zajedno s prijedlogom sljedećeg koraka, ali i da vas upozori ako nešto nije baš najbolja ideja.
Portfolio
Bitno vam je vidjeti što je osoba prije radila. Ima li iskustva u vašoj industriji i po meni ono dosta bitno- jesu li svi primjeri iz portfolia copy paste. Ovo vrijedi za različite djelatnosti- kod istih djelatnosti moguće je da će se neke ideje malo preklopiti, ali definitivno vizualna izvedba i objave ne bi trebale biti copy paste jer u protivnom- crvena zastavica ko kuća.
Prilikom angažiranja nekog za vođenje vaših mreža, zasigurno ne želite imati jednak profil kao još ostalih njegovih 5 klijenata iz iste djelatnosti. Taj proces bi trebao biti personaliziran i prilagođen ciljevima i vašem brendu. Angažirana osoba tu je zbog vaših mreža, a ne za vlastitu promociju ili za copy paste posao- jer tako onda možete uzeti i malog od susjede. 😜
Kod angažiranja također je važno znati:
Cijena
O iznosima ne mogu obzirom da su ovdje rasponi onog što se nudi na tržištu zaista veliki i dosta ovisi o kapacitetu koji vam je potreban, ALI i koga angažirate. Zasigurno netko tko tek kreće u ovu industriju neće imati istu cijenu kao netko tko je u njoj proveo 10+ godina.
Ono na što bi jedino skrenula pozornost je da vam cijena ne bude ključna i jedina stavka za donošenje odluke o tome s kime ćete surađivati. Jednako tako ako netko nudi paket od 20 objava za 50 eura mjesečno- trebao bi vam se upaliti alarm jer ovdje zasigurno nije u pitanju vođenje društvenih mreža- već samo izbacivanje “sadržaja”.
Naravno da tu dosta igra ulogu i budžet koji ste spremni uložiti i da možda nećete odmah moći angažirati osobu s kojom želite surađivati- i to je u redu. Ukoliko vam je cijena jako ograničavajući faktor, vjerojatno ćete u suradnji završiti s osobom koja možda nema toliko iskustva i tek gradi svoj portfolio. I to je sasvim u redu.
Ono što ne bi bilo u redu da od početnika zahtjevate kvalitetu osobe koja ima puno više iskustva i koju biste puno više platili. Namjerno sam ovo napisala, jer svi smo mi jednom bili početnici- i osobno ovakve situacije su mi se u početku karijere često znale događati a to još uvijek čujem od kolega koji tek kreću.
Vođenje društvenih mreža NIJE samo puštanje x objava mjesečno
Kao što sam spomenula maloprije, vođenje društvenih mreža nije samo postanje objava. Samo postavljanje objava je okvirno oko 15-20% posla koji se zapravo radi. Vođenje društvenih mreža osim spomenutog uključuje razradu strategije koja je usklađena s vašim ciljevima, analiziranje i dobro čitanje publike, kreiranje sadržaja koji prati strategiju, ciljeve i usmjeren je na vašeg idealnog kupca.
Da ne govorim o planiranju i razmišljanju unaprijed kao i traženje novih načina za dobivanje rezultata, ali i održavanja relevantnosti brenda online, kao i povezivanje generalnih marketing aktivnosti s onim što se radi na društvenim mrežama.
Samo puštanje objava tek je vrh ledenjaka. 😊
Povjerenje i spremnost na delegiranje
Obje jako bitne stavke. Koliko god delegiranje zvuči odlično- na njega se treba i pripremiti. Nitko osim nas samih nema našu glavu i jako je važna komunikacija i prijenos informacija, kao i jasan feedback osobi s kojom surađujete. Vjerujte da svi mračimo kada nam netko kaže: “A meni to nije nešto…ja bi nešto drugačije.” -bez ikakvog obrazloženja ili primjera kako vi to vidite.
Također, imati povjerenja u osobu s kojom surađujete. Ako vi u startu ne vjerujete da će osoba obaviti svoj posao i da mu stalno trebate biti nad glavom- mogućnost je da niste spremni delegirati, ILI da možda niste kliknuli sa suradnikom.
Vrijeme
Kako je vrijeme bitna stavka za sve u životu, dok krenete u suradnju i svoje društvene mreže delegirate nekom drugom- vjerojatno će biti potrebno malo vremena da se naviknete kako tko diše. To je sve sasvim u redu i potpuno razumljivo, pogotovo ako do sada nemate iskustva s angažiranje nekoga.
Puno se toga još može dodati, ali sam izdvojila stvari koje smatram najbitnijima. Nadam se da će vam barem malo pomoći kada dođe trenutak za angažiranje. 😊