Sjedim u učionici, zelena ploča za pisanje i karta Britanije. Tada nisam ni slutila da ću naučiti najbolji savjet za prezentacije na stranom jeziku – i to ne samo na engleskom, nego na svakom jeziku koji danas koristim. Nakon sedam godina svakodnevnog prezentiranja na stranom jeziku, još uvijek nisam čula bolji savjet.
Moja učiteljica engleskog rekla je:
“Ako nešto ne znaš reći, reci to jednostavnije.”
Zvuči banalno? A zapravo je to najvažnije što trebaš znati kad prezentiraš na stranom jeziku.
Jer kad želimo zvučati “pametnije”, često upadnemo u zamku – koristimo kompleksne rečenice i stručne izraze, misleći da tako zvučimo profesionalnije.
Rezultat? Poruka se izgubi negdje između redova, pogotovo ako ni publika nije izvorni govornik. Toliko puta sam gledala kako govornici izgore u želji da impresioniraju – a pouka priče ostane izgubljena u prijevodu.
Jednostavnost nije znak neznanja. Jednostavnost je znak da znaš što želiš reći i da ti je stalo da te publika razumije.
Zašto je jednostavnost tvoj najbolji saveznik?
- Jasan jezik = jasna poruka.
- Publika te lakše prati, čak i kad im jezik nije materinji.
- Profesionalnost se ne mjeri brojem kompliciranih riječi, nego time koliko ljudi razumije i zapamti tvoju poruku.
Zato, kad sljedeći put pišeš prezentaciju, pitaj se:
Može li ovo biti jednostavnije?
Bi li ovo razumjela i moja učiteljica iz osnovne škole?
Slajdovi – manje je više
Još jedna lekcija iz iskustva:
Slajdovi puni teksta su zamka. Na stranom jeziku, to je korak bliže katastrofi. Ako zaboraviš što si htjela reći, publika traži “titlove” na slajdu, a ti gubiš nit vodilju.
Drži se ovoga:
- Na slajdu samo ključne riječi ili slike.
- Provjeri greške
- Što manje teksta, to bolje. Publika je tu zbog tebe, ne zbog slajdova.
Fokus na poruku, ne na nesigurnost
Znam, nije lako. Kad prezentiraš na stranom jeziku, mozak radi prekovremeno: paziš na izgovor, gramatiku, smisao…
Ali publika te ne ocjenjuje zbog jezika. Oni su tu zbog tvoje poruke, zbog vrijednosti koju donosiš.
Što više vježbaš, to manje razmišljaš o greškama, a više o tome što želiš prenijeti.
Samopouzdanje raste iz pripreme, ne iz savršenstva.
Struktura je tvoj najbolji prijatelj
Dobar uvod, jasno tijelo i zaključak koji ostaje u uhu – to je kostur svake dobre prezentacije.
Većina ljudi zaboravi pripremiti okvir, pa im poruka ostane “viseća”.
Zato, uvijek:
- Prvo napiši uvod i zaključak.
- Glavni dio podijeli na logične cjeline.
- Koristi “putokaze” (prvo, drugo, za kraj…) da publika zna gdje si.
O vježbama za strukturu pišem detaljno u sljedećem članku – obavezno se vrati!
Priprema je pola posla
Neću ti lagati – prvih deset prezentacija na stranom jeziku traži ozbiljnu pripremu, za nekoga možda i dvadeset.
Pripremi se kao da ti život ovisi o tome. S vremenom ćeš raditi brže, lakše i s više samopouzdanja.
I za kraj – tvoja poruka vrijedi
Ako tražiš ovakve savjete na dnevnoj bazi, na LinkedInu pišem svaki tjedan.
Povežimo se – možda baš tvoja sljedeća prezentacija bude ona koju će svi pamtiti.
Jer prava vrijednost prezentacije nije u jeziku, nego u poruci koju ostavljaš.