10 predviđanja za Instagram marketing u 2023.

by Madelyn
1K views

Uzela sam dužu pauzu od objavljivanja na Instagramu kako bih napravila evaluaciju svega što sam radila u poslu, kako sam se izlagala, koje korake sam učinila unutar i van mreža. Pauzu sam uzela za svoj poslovni profil dok sam i dalje intenzivno objavljivala za klijente i upoznavala različite publike svojih klijenata.

Kada sam se odmakla od svog profila, prestala objavljivati, počela sam jače proučavati. Prema svom proučavanju i iskustvu s profilima klijenata sastavila sam popis predviđanja kako bi marketing na Instagramu mogao izgledati u 2023.

1. Kraći sadržaj na Instagramu koji navodi na vanjski izvor dužeg sadržaja

Prvo su se rijetko pisali opisi pa su stručnjaci govorili piši opise, pa si napisala kratki opis koji opisuje sliku ili tvoje trenutno razmišljanje i na kraju emojije. „Duže, duže“ sada mora biti duže, ipak nije dovoljno. Sada mozgaš, maltene poeziju pišeš. I sada kažem da sve to pada u vodu. Pa dakle…

O svakoj pojedinosti Instagrama se raspravlja – gdje idu hashtagovi, raditi captions za reels ili ne, koju glazbu staviti na reels, tako i o dužini captionsa i dužini videa. Sada ću ti reći da dužina ima i nema veze. Sve ovisi tko čita ili gleda, tko je taj idealni klijent koji proučava tvoje objave. Ako je vjerni fan pročitat će i pogledati video sve od početka do kraja, čak i ako je malo duži. Ako je prosječni pratitelj vrlo moguće da ćeš ga prije „izgubiti“ negdje u dužem sadržaju.

Što se tiče dužine teksta ili videa mislim da je neka sredina optimalna. Ako si došla do kraja i Instagram ti ne da više prostora da pišeš onda je možda ipak previše. Ali nisam tu da određujem dužinu nego da ukažem na to kako već neko vrijeme kreatori i poslovni profili šalju svoje pratitelje na drugo mjesto gdje će konzumirati duži oblik sadržaja.

Recimo da inače pišeš članke za blog unutar jedne branše ili tematike. Jedan članak možeš rascjepkati i rasporediti na profil s isječcima. Objaviš sliku povezanu s člankom i najsočniji dio preneseš u caption. U Storyju ponovno objaviš i koristiš drugi dio teksta iz članka s linkom kako bi kliknuli i pročitali u cijelosti.

Umjesto da ti se profil sastoji od nepovezanih objava s jednim dužim komadom sadržaja možeš ga raščlaniti i tako sve ima smisla i povezanu priču.

Ako pak ne pišeš blog ili newslettere, ne radiš Youtube videe i nemaš taj vanjski izvor sada je vrijeme da razmisliš o tome. Ako se baviš prodajom (bilo svojih handmade predmeta ili preprodajom) onda ovakav način može funkcionirati da koristiš Facebook kao mjesto gdje ćeš se raspisati. Trenutno to radim za svoju klijenticu koja prodaje odjeću. Funkcionira jako dobro jer ima zajednicu koja ju vjerno prati, čita tekstove i jedva čekaju njezine nove modne kombinacije i reelove.

2. Savršene slike su možda ujedno i lijepe ali je ljudima dosadilo

Kao korisnik TikToka naišla sam na dosta videa koji pričaju o Instagramu. U nekoliko navrata sam naišla na temu gubitka starog Instagrama, savršenosti, influencera i njihov namješten svijet i na kraju na jedan video koji prikazuje način kako „Gen Z“ objavljuje fotografije. Ukratko da se osvrnem „Gen Z“ je generacija rođena između 1997. i 2012. godine (10 – 25 godina).

Generacija Z objavljuje „photo dump“ u carouselu. Malo realnije slike namještene više na umjetnički način kao da se nisu trudili, ali su se trudili. Bez previše filtera i photoshopa. Podsjećaju na fotografije kakve bi dobivala u 90ima kada bi tražila da te netko uslika s fotoaparatom pa kada izradiš na fotografiji pola tijela van kadra, a na drugoj samo nečija noga. Ono što Gen Z možda ne zna je da smo mi Millenials (rođeni prije 1997.) slično radili kada je Instagram tek izašao.

Nadalje, naišla sam na još jedan video u kojem djevojka priča o tome kako se nakon pandemije dogodio preokret i refleksija. Odjednom obitelj Kardashian na mrežama lagano gubi na važnosti. Samo mali krug ljudi želi gledati sadržaj kakav izbacuju – savršene fotografije i raskoš, stvari koje posjeduju i prodaju. Ljudi se jednostavno u ovim kriznim vremenima ne mogu poistovjetiti s njima. Teško im je gledati u njihovo blještavilo dok oni rade 2 ili 3 posla i niti kredit za nekretninu ne mogu priuštiti.

Slično se događa na Instagramu. Vidimo kroz taj umjetni svijet ili namještenu sliku i ne možemo se poistovjetiti. Osobe kojima su namjere ispravne i imaju prave vrijednosti dugoročno opstaju. Trebaš li onda objavljivati fotografije kao Gen Z koje su možda mutne? Naravno da ne ako se ne uklapa u tvoju viziju i ako ne gađaš takvu publiku. Poanta je da fotografija prikazuje autentično stanje tvog proizvoda ili posla što više. Pa čak i može biti lijepo uslikana. Samo pazi kako – jer ljudi jako dobro „hvataju“ kada nešto nije autentično. Grimasa, izraz lica pa čak i način kako su predmeti namješteni publici odaju da je unaprijed namješteno.

3. „Lazy reels“ plus manje trendova, više kreativnosti i originalnosti

Mnogi se ne bave reelovima jer se nisu nikada okušali na takav način u video sadržaju, izgleda im sve presloženo i komplicirano i kao da oduzima mnogo vremena. Istina je da ima reelova na razini filmske produkcije ali uvijek sagledamo tko ih radi i zašto. Moje mišljenje je da obrtniku uopće nije potrebno izrađivati takve reelove (osim ako baš sam ne želi) jer pogledi plijene dobro složene priče koje se temelje na vrijednostima i poruka prenešena na zanimljiv način. Ipak moraš malo truda uložiti, no nije potrebno odustati u startu jer ne možeš postići reel koji izgleda kao iz Hollywooda.

Tu dolazimo do pojma „lazy reels“ iliti lijeni reelovi. Sve što trebaš je sjetiti se uključiti kameru na mobitelu dok nešto radiš i ponavljati tu naviku kada god nešto radiš (a da je povezano s poslom) i kasnije spojiti clipove, urediti i ubaciti kratak tekst preko ili inspirativnu poruku koja dolazi baš od tebe i eto ti reel koji ne zahtijeva odricanja vremena niti toliko truda. Takvi reelovi se ne moraju raditi stalno, no mogu poslužiti ako si početnik ili čak ako ih već duže radiš i zaista nemaš vremena.

Kada ne radiš lazy reelove i imaš malo više iskustva sa snimanjem videa, možeš pustiti maštu da odradi svoje. Izrađuj video sadržaj koji leži tebi i tvojoj osobnosti. Npr. ako si više otkačena, humoristična, zašto glumiti suprotno? Sve dok je u granicama umjerenosti – zašto ne? Također – reelovi mogu odigrati ulogu prodaje, no ne bih preporučila da prodaješ toliko na već poznat način, u smislu „cipele – 200 kn“. Probaj biti malo kreativna i prikazati proizvod ili uslugu kroz priču. I ne mora biti toliko komplicirano. Priča bi trebala biti jednostavna i da se lako prenosi tj. širi.

Za svoje klijente uvijek pokušavam pronaći ono nešto što čini njih ne posebnima nego autentičnima. Pokušavam saznati i razraditi zašto bi ljudi kupovali baš ono što oni prodaju. Da se razumijemo – smatram da prvo moraš imati proizvod/uslugu vrijednu pažnje. Jer lijepo upakirano sr*** i dalje ostaje sr***. Ok, već imaš proizvod vrijedan pažnje, u kontekstu reelova, trebaš priču koja prezentira proizvod na način da izaziva gledanje, širenje, prepričavanje, čuđenje ili što vidim da se često spominje „AHA“ trenutak.

Kada si to posložiš onda ćeš dolaziti na razne ideje za svoje reelove. Izrada će postati lakša jer znaš što snimaš i zašto. Uvijek imaj na umu svoje zašto.

Dakle da se podsjetimo lijene reelove mogu raditi svi kada god, a kreativne reelove koji dolaze iz tvoje glave možeš raditi kada osmišliš svoju poslovnu priču. Ostaju nam još i reelovi bazirani na trendovima – preporučujem početnicima jer ujedno vježbaju izradu ili glumu i isto tako naprednima kada im određeni trend odgovara za poruku koju prenose. Međutim nikako ne bih preporučila da baziraš sve svoje reelove na trendovima. Već smo odavno izišli iz neugodnih plesova, pokazivanja prstom, lip synca i sl. To je bilo kada su reels tek izišli. Zaista se već neko vrijeme stavlja fokus na originalne videe.

4. Fotografija i dalje ima svoju svrhu, pronađi veću svrhu

Prošli su dani kada smo objavljivali svoje radove i lijepo dočekali hrpetinu likeova. Čini mi se da je sada teže nego ikada dobiti like. Iskreno – izgubio je svoju vrijednost. To ne znači da objavljuješ bez obzira na broj likeova, dapače on ti može biti pokazatelj da objavljuješ nešto što se publici sviđa ili ipak ne. Također može biti pokazatelj publike – imaš li pravu publiku oko sebe. No, jednostavno bih rekla da ga ne treba ganjati.

Kada objavljujem uvijek mislim na 2 stvari: da ostanem vjerna sebi i da pružim sadržaj koji će koristiti publici. Obično je taj sadržaj lako probavljiv i razumljiv. Ono što koristi meni ne mora koristiti tebi tako da misli na svoju uslugu i publiku koju želiš targetirati.

Svaki komad sadržaja ima svoju ulogu u prodajnom procesu i nisu sve objave osmišljene s namjerom da prodaju. Neke objave radimo kako bismo stekli povjerenje, neke radimo kako bismo se zbližili ili zabavili publiku, a neke da ih informiramo o proizvodu i potaknemo na kupnju.

Prije nego objaviš da ispuniš kvotu ili osjetiš pritisak da objaviš – pitaj se: koja je svrha ove fotografije? Da ju ja vidim s druge strane ekrana bi li spremila, dijelila ili osjetila nešto prema toj objavi? Hoće li objava pružiti utjehu, nekoga nasmijati ili pak navesti osobu da klikne na profil i istraži više o meni?

Malo jesmo usporili s objavljivanjem i pritisak nestaje za objavljivanjem više puta tjedno, no znaj da kada smanjiš kvantitetu da povećaš kvalitetu. Ne kvalitetu same fotografije da ona bude savršena nego kvalitetu tvoje poruke, svrhe, misije koja stoji iza same fotografije.

5. Iako ljudi donose odluke zbog onoga što vide na mrežama ne godi im da im se direktno prodaje

Društvena je mreža – budi društvena. Ne, ne mislim da sada ideš i followaš hrpetinu ljudi ili ostavljaš ljudima komentare – to su hackovi. Mislim na to da se ponašaš kao da si na društvenoj mreži. Što inače ljudi rade? Najviše rade Storyje i dijele isječke i svog dana, s putovanja, postignuća, druženja itd. Umjesto da samo dijeliš promotivne objave ili akcije, ubaci malo i gore navedenog.

Također predlažem zbližavanje i stvaranje zajednice. Teško se ljudi poistovjećuju kada si firma. A ti nisi firma, ti si Marijana ili Lucija. Oni ne vide Luciju, oni vide robota ili nešto poput korporacije ako samo vide promo objave ili objave radova. Kada se ne poistovjećuju i ne znaju tko stoji iza profila, ti za njih možeš biti i prevarant. Dakle treba steći povjerenje. Kada zadobiješ povjerenje onda ćeš lako prodati svoju priču, viziju i na kraju proizvod.

Takav način možda neće biti za tebe – jer ovisi o tvom mindsetu, načinu prodaje i o publici. Ako ti radiš suprotno od navedenog i odlično ti ide, prodaješ kao luda, go for it. Međutim ako vidiš da nešto ne štima i mindset ti se promijenio onda predlažem da probaš novi način i strategiju. Košta te samo vremena i malo truda.

6. Dobre vijesti za osobe koje imaju podcast – zaživio je kraći oblik podcasta u Reelovima

Listam Reels i izađe mi video koji se našalio s „trendom podcasta“. Uočili su da se više ljudi prikjučilo podcastovima upravo jer publika gleda. Kažu: samo napravi video u obliku podcasta, čak ne moraš zapravo pričati s drugom osobom nego sam sa sobom (glumiš i jednu i drugu osobu) i imat ćeš gledanost.

Ako ne radiš podcast ovo nije savjet da ga počneš raditi – samo moje promatranje. Ako ga radiš onda je znak da svoje podcast epizode rasjepkaš i kreneš dijeliti putem reelova.

7. Storytelling je uvijek aktualan pa tako i u narednom razdoblju

Od pamtivijeka pričamo priče. Prenosimo s generacije na generaciju. Ta vještina se već dugo koristi u marketingu – pogotovo u digitalnom marketingu. Ako ćeš imati prisutnost na društvenim mrežama savjetujem da primjeniš pripovijedanje u svojim storyjima, reelovima i objavama.

Čak i ako prodaješ nakit, igračke ili odjeću – ljudi će se prvo vezati za neku priču, tvoju ili priču samog proizvoda. Uzmimo nakit kao primjer. Često mislimo kako se tu nema što ispričati. Možda ne u tradicionalnom smislu kao da je nakit promijenio tisuće života ljudi pa sada i ti moraš posjedovati. Ali može iz određenog gledišta. Prvo odrediš za koga je tvoj nakit. Je li za osobe koje ne pitaju za cijenu i osobe koje drže do prestiža ili za osobe na budžetu? Kupuje li muškarac ili žena? Kome pričaš tu priču? Recimo da prodaješ muškarcu. Prosječnom. Takav muškarac će vjerojatno imati budžet i neće biti orijentiran prema Tiffany & Co. jer ne vjeruje i ne podržava njihovu priču. Njemu nećeš reći: Moj nakit je poprilično jeftin, kupi kod mene. On se sigurno ne želi osjećati loše što je na budžetu, nitko se ne želi osjećati loše što je na budžetu. Njemu ćeš ispričati priču kako je svaki dragulj poseban baš kao njihova (buduća) žena. Njemu ćeš dati na važnosti kako je on pametan što kupuje pravu stvar po pravoj cijeni.

A Tiffany & Co.? Oni prodaju plavu kutijicu koja također sadrži dragulj. Radi se o uvjerenjima kupaca i kako se oni žele osjećati. Ako se kupac želi osjećati prestižno oni će kupiti od Tiffany & Co, ako se žele osjećati kao da su dobro prošli kupit će kod konkurenta koji je jeftiniji.

Odredi kakav proizvod imaš, zašto i kome ga prodaješ i stvori priču koja se lako prenosi. Ponavljaj priču putem Reelova i prati kako se ljudi okupljaju oko nje. Naravno – ako se to ne događa ili nemaš proizvod vrijedan prepričavanja ili imaš ali je priča – meh.

8. Ne objavljuj samo da objavljuješ – prvo imaj na umu kome, zašto i ponudu

Ako si pročitala sve do sada onda si uočila da se ovaj savjet cijelo vrijeme isprepliće kroz tekst. Mislim da je to prije svega najbitnije. Ja ne mogu vjerovati da ćemo ući u 2023. i da postoje businessi koji će prije svega cijeniti količinu objava i velike brojke naspram ostvarene prodaje i zadovoljnih kupaca. Kakve to ima veze s napisanim? Najčešće ljudi koji ne znaju kome određenu stvar nude i zašto, oni ne gledaju na prodaju kao jedan oblik pomaganja nego kao klasičnu prodaju gdje je fokus na proizvodu, a ne na kupcu. Baš sam nedavno pogledala video koji traje 15ak minuta i u cijelom videu proizvod se vrti u krug dok muški glas nabraja karakteristike proizvoda i cijelu povijest sastojaka. Niti jednom nije prikazana osoba ili proizvod u primjeni niti je rečeno kako će joj život drukčije izgledati. Nisam ni minutu izdržala gledajući.

U tom slučaju misle da je proizvod za svakoga, žele brze rezultate i fokusiraju se na okupljanju što više ljudi i što više guranja proizvoda. I tako im „funkcionira“ marketing na društvenim mrežama. Nastaje problem jer imaju krive namjere (nije iz ljubavi ili potrebe za rješavanje nečijeg problema) i nemaju strategiju niti plan. Žele sve prodati svakome i ne znaju kome svaki proizvod pojedinačno ide. Ne mogu odrediti zašto bi netko baš njihov proizvod ili zašto baš od njih trebao kupiti.

Iskreno – određivanje idealne osobe nije lagan zadatak i zbog toga mnogi izbjegavaju taj vrlo bitan prvi korak. Ako odrediš svoju idealnu osobu i stvoriš priču oko sebe i svog rada i složiš ponudu onda će ideje za videe i teme lakše dolaziti.

9. Daj ljudima više onoga na što reagiraju

Ti nudiš Vladu Kalember generaciji Z ili millenialsima, a oni slušaju Maju Šuput, Lidiju Bačić i slične. Ako uočiš da na nešto slabije reagiraju ili često reagiraju slabo, vrijeme je da analiziraš sav svoj sadržaj i sprovedeš prethodni savjet (kome i zašto).

U svemu tome je dobro ostati vjeran sebi i svojoj osobnosti – pokušaj pronaći zlatnu sredinu. Sadržaj koji želi publika i koji osjećaš ugodno raditi. Jedna moja klijentica upravo ima takav sadržaj. Na početku smo isprobavali i ispipali teren da vidimo na što će reagirati. Shvatili smo da žele gledati nju odjevenu u odjeći koju prodaje, šašavu kakva je i to što više. Naravno, ima dana kada to nije moguće i tada objavljujemo drugu vrstu sadržaja. Dobro je izmiješati različite vrste sadržaja.

10. Smanjen je pritisak za konstantnim objavljivanjem. Za neke businesse grid služi kao Insta-stranica (web stranica)

Ovaj savjet ima svoje ALI i sada ću objasniti. Ako si tek otvorila profil ili želiš rasti i prikupiti veću zajednicu oko sebe onda je češće objavljivanje ipak potrebno. Što više iskaču objave koje rezoniraju s publikom, veća je šansa da ćeš rasti. A sada je to pogotovo lakše učiniti s Reelovima (ako imaju dobru udicu iliti hook, serviraju idealnog klijenta i sl.)

Ako si zadovoljna brojem ljudi ili imaš manji broj (npr. 150) i vidiš da ti prodaja ide super (da i to je moguće jer upravo imam klijenticu koja ima 175 pratitelja i ne stiže s narudžbama koliko su krenuli naručivati otkad smo preuzeli vođenje profila) onda stvarno nema potrebe non stop objavljivati na gridu. Mislim da cijela zamisao je da ako imaš više ljudi, veća je prodaja. Uvjerila sam se da sve ovisi od situacije do situacije.

Story je već drugih par čarapa. Stories are where it’s at. Korisnici su prestali pratiti objave toliko i uočila sam da još uvijek gledaju Storyje. Tu se gradi priča, i tu se i prodaje. Sljedeći put kada otvoriš Instagram, razmisli što si napravila. Jesi li listala objave dok ne dođeš do kraja? Jesi li otvorila Reels tab? Jesi li listala Explore? Jesi li nečiji business profil ukucavala u tražilicu? Jesi li ukucala hashtag i tamo pretraživala?

Dakle objave i dalje služe za informiranje i privlačenje ljudi samo frekventnost objavljivanja ovisi o tvom cilju i u kojoj si fazi. I zbog toga postoje više načina rada na Instagramu: stvaranje zajednice češćim objavljivanjem te pretežnom Instagram prodajom i Insta stranica.

Osim razloga prikupljanja pratitelja, česta prisutnost na Instagramu (bez obzira na frekventnost samih objava) je poželjna kada njeguješ zajednicu. Inače padaš u zaborav. To je pravilo oduvijek u marketingu. Zašto se nakon 67 godina postojanja McDonald’s i dalje reklamira svugdje? Ili Coca Cola? Pa znamo za njih. Da znamo – ali lako ih možemo zaboraviti da nas oni sami ne podsjećaju i ne prikazuju nove ponude.

Ako pak želiš na drugačiji način koristiti Instagram za svoj business onda je za tebe Insta stranica. Prvih 15 objava koje kupac vidi oponašaju sadržaj kakav bi vidjeli na web stranici. Highlights služe za asortiman, recenzije, a Storyje možeš koristiti kao i prije navedeno i preporučeno ih je raditi često – tu se nalazi angažirana publika. Reels također radiš na tjednoj bazi. Još jedna opcija koja koristi Insta stranici su featured objave koje služe za objavu novih proizvoda, nadolazećih evenata i sl. To su one objave koje se zakače na vrhu grida.

Primjer Insta stranice

I na kraju..

Način izlaganja na društvenim mrežama je podložno promjenama. Dolazak novih generacija, novih mreža, zasićenost, situacija u svijetu (kao npr. pandemija), trendovi – sve su to faktori koji utječu na naše ponašanje usmjereno prema mrežama. Jedno vrijeme sam baš bila zagrizla i bila jako aktivna na svom poslovnom Instagramu. Kako je vrijeme teklo uočila sam da je većina mojih pratitelja nezadovoljna Instagramom, rezultatima i svojom prisutnošću. Lagano su jedan po jedan korisnik krenuli biti manje aktivni dok nije došlo i do mene. Kao da se dogodilo jedno buđenje u nama.

Ako sam dešifrirala kod  – rekla bih da su sami vlasnici Instagrama postali izgubljeni i aplikacija je došla u fazu koju je Facebook doživio. Jednostavno je nekakva norma, nije ljudima više zanimljivo i popularno kao prije, manje vremena provodimo, a tek objave (ne listaju se kao prije). Sve se to odrazilo na korisnike, u nekima stvorilo revolt te su prešli na TikTok. Smatram da se iz svega toga izrodilo novo shvaćanje mreže i novi načini korištenja. Na kraju dana na tebi je kako ćeš pristupiti mreži. Ako imaš marketinško i prodajno znanje, kreativna si i vješta si s kamerom, ideje ti lako dolaze i razumiješ se u strategiju onda ćeš se snaći na svakoj mreži u svakoj situaciji. 

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More