8 koraka do savršenog logotipa za tvoju tvrtku ili obrt

by Nela Dunato
441 views

Već par godina uspješno posluješ i primjećuješ da si prerasla brand s kojim si započela? Voljela bi da tvoj novi logo i vizualni identitet daju potencijalnim klijentima dojam visoke profesionalnosti, pouzdanosti i kvalitete? I još kad bi taj vizualni identitet dočaravao baš tvoju osobnost i posebnost tvog pristupa..?

Sve je to moguće, uz dobru pripremu.

U ovome članku opisala sam korake koje možeš poduzeti da bi osigurala ugodnu i produktivnu suradnju s dizajner(ic)om te logotip kojim će zadovoljiti sve tvoje želje i potrebe.

1. Odredi što želiš da tvoj logo komunicira.

Grafički dizajn je vizualni jezik uz pomoć kojeg šaljemo publici željenu poruku. Zato prije početka svakog dizajnerskog projekta trebamo osmisliti koju poruku želimo prenijeti.

Odluka ŠTO komunicirati je odgovornost poduzetnika.

Odluka KAKO to komunicirati je odgovornost dizajnera.

Problemi u procesu dizajna se javljaju ako:

  • Poduzetnici ne znaju što žele komunicirati pa dolazi do nejasnoća, nezadovoljavajućih rješenja i mnogo revizija;
  • Poduzetnici inzistiraju na tome kako nešto vizualno komunicirati. Takav micro-management dizajnera i borba za kreativnu kontrolu dovodi do rješenja koja nisu nužno kvalitetna.

Logo i vizualni identitet mogu komunicirati na nekoliko razina dubine značenja:

  1. Značajke tvojih usluga ili proizvoda: Najplića razina značenja koja obično obuhvaća doslovne simbole (pisanje – nalivpero, pravo – vaga, frizerski salon – škare, slikarstvo – kist, itd.)
  2. Prednosti tvojih usluga ili proizvoda: Apstraktnija razina značenja koja predstavlja iskustvo klijenata tijekom ili nakon suradnje (coach – transformacija, frizerski salon – samopouzdanje, modni dodaci – elegancija, itd.)
  3. Temeljne vrijednosti: Najdublja razina značenja, vrijednosti za koje se zalažeš i koje dijeliš sa svojim idealnim klijentima.

Moja je preporuka da odabereš što dublju razinu značenja, jer to obično rezultira kreativnijim i originalnijim rješenjima.

Sve ideje o porukama koje želiš prenijeti zabilježi u jedan dokument. Takav dokument nazivamo brief.

2. Odredi s kime tvoj logo komunicira.

Tko su tvoji idealni klijenti? Tko je tvoja publika? Ako već surađuješ s idealnim klijentima, onda na ovo pitanje ne bi trebalo biti teško odgovoriti.

No što ako trenutno ne surađuješ s klijentima s kojima bi željela? Možda si se baš odlučila za novi vizualni identitet jer primjećuješ da ovaj trenutni ne privlači publiku koju želiš? U tom slučaju dobro razmisli tko su ti ljudi i kakve su njihove navike i preference.

Zapiši obilježja svojih idealnih klijenata u brief.

3. Pronađi primjere logotipa koji ti se sviđaju.

Logotip se prije svega treba svidjeti tvojoj publici, ali pošto ne možemo svih njih pitati za mišljenje, za početak bi bilo dobro da se svidi barem tebi. U konačnici, ti ćeš ga gledati svaki dan.

Većina poduzetnika nema predodžbu o tome kako bi njihov logo trebao izgledati i to nije niti potrebno. Kao što sam napisala u 1. koraku, dizajneri će osmisliti izgled logotipa, ali pri tome nam pomaže da znamo otprilike u kojem smjeru krenuti.

U sljedećih nekoliko dana ili tjedana obrati pozornost na logotipe koje viđaš na internetu ili u stvarnom svijetu. Koji ti se od njih zaista sviđaju, a koji ti se nimalo ne sviđaju? Možeš li odrediti što ti je na njima privlačno ili odbojno?

Ako imaš priliku spremi sliku na računalo ili zapiši naziv tvrtke da možeš kasnije to proslijediti dizajneru/ici.

Ako si prikupila više primjera koji ti se sviđaju, primjećuješ li što im je zajedničko?

  • Koriste li sličan stil tipografije (oblikovanja teksta)?
  • Koriste li određenu paletu boja?
  • Jesu li na svima njima prisutni simboli? Je li stil crteža tih simbola plošni, linijski, silueta, teksturirani, trodimenzionalni..?
  • Je li položaj elemenata (kompozicija) na svim logotipima isti? (Npr. simbol lijevo od teksta, simbol iznad teksta…)
  • Jesu li na neki način posebni i neuobičajeni u odnosu na tipične korporativne logotipe?

Svakako zabilježi svoje utiske u brief.

4. Pronađi dizajnere čiji ti se radovi dopadaju.

Ako imaš snažne preference koje si uspjela u prethodnom koraku identificirati, bit će ti mnogo lakše pronaći dizajnera/icu s kojom si kompatibilna.

Mi dizajneri imamo različite vještine i stilove. Naravno da se uvijek prilagođavamo potrebama klijenta, ali klijenti se osjećaju mnogo sigurnije kada vide da smo sposobni stvoriti dizajn po njihovom ukusu.

Dizajneri svoje radove objavljuju u portfoliu. Portfolio se može nalaziti na web stranici, na nekom web servisu (npr. Behance, Dribbble) ili na društvenim mrežama.

Ako ne znaš kako pronaći dobre dizajnere, postoji mnogo načina:

  • Pitaj svoje kolege, klijente ili poznanike za preporuke, a posebno one čiji logotipi ti izgledaju profesionalno napravljeno.
  • Pretraži BYOB profile grafičkih dizajnerica.
  • Pitaj za preporuke u BYOB Facebook grupi, ili nekoj drugoj grupi čija si članica.
  • Ako u tvom gradu postoji BYOB meetup, velike su šanse da će među okupljenim poduzetnicama biti i neka dizajnerica.
  • Pretraži ključne riječi kao što su “logo dizajn”, “dizajn logotipa”, “dizajn vizualnog identiteta” na web tražilicama.
  • Ako ti se posebno sviđa nečiji vizualni identitet, možeš pokušati pronaći tko ga je dizajnirao pretražujući internet, ili ih direktno upitati da ti proslijede kontakt dizajnera/ice.

Sve kontakte koje skupiš zabilježi u nekom dokumentu ili tablici (ne u briefu!) tako da ih možeš paralelno usporediti i odabrati favorite. Neki od njih možda imaju javno dostupne cijene, iskustva prijašnjih klijenata ili detaljan opis procesa rada. Sve to ti može pomoći u odluci.

Kada suziš izbor na 2 do 3 favorita, pošalji im upit! Neka ti uopće ne bude neugodno. Upit nije obvezujuć, a komunikacija s dizajnerima će ti pomoći prepoznati čija ti osobnost najbolje odgovara.

Mi dizajneri smo navikli da ne rezultira svaki upit projektom. Ponekad je to zato što klijent traži najnižu cijenu, a ponekad klijenti bez obzira na cijenu odabiru osobu čiji im način rada i komunikacije najviše paše. (Ne preporučam da šalješ upite istovremeno velikom broju dizajnera jer je to gubitak vremena za obje strane.)

5. Pametno odaberi dizajnera/icu za suradnju.

Nakon razmijenjenih email poruka i pokojeg sastanka, dobit ćeš dojam da ti netko od dizajnera odgovara više od ostalih. Moj savjet je da prije potpisivanja ugovora ili plaćanja predujma provjeriš da se radi o osobi koja posluje s integritetom:

  • Ima li dizajner(ica) registriran obrt ili tvrtku? Naravno da ima freelancera koji rade preko studentskog ili autorskog ugovora i to ih ne čini nužno lošijima, ali to znači da im dizajn nije primarni posao. Oni koji se ozbiljno i predano bave dizajnom dugi niz godina imaju tvrtku ili obrt.
  • Jesu li uvjeti plaćanja pošteni prema objema stranama? Većina iskusnih dizajnera naplaćuje predujam od 20% do 50% iznosa cijelog projekta jer nas to štiti od klijenata “neplatiša”. No ako netko traži čitav iznos prije početka projekta i nema propisane uvjete potpunog ili djelomičnog povrata novca u slučaju prekida projekta, to je sumnjivo.
  • Jesu li projekti u portfoliu dizajnera izrađeni za stvarne klijente? Manje iskusni dizajneri često u portfolio stavljaju radove koje su radili samostalno za vježbu. Iako ti radovi dobro izgledaju, to može značiti da dizajner(ica) nema dovoljno iskustva u radu s klijentima.
  • Imaju li ugovor? Svrha ugovora je da zaštiti obje strane. Ugovor treba sadržavati opseg projekta, cijenu, rok izrade, obveze klijenta i dizajnera, reguliranje autorskih prava, što se događa ako se suradnja prekine ili dođe do spora. Ugovor ne mora biti papirnati, danas postoje brojni servisi za digitalno potpisivanje.

Ako se sve čini u najboljem redu, čestitam – sada počinje prava zabava!

Napomena: Ne tvrdim da manje iskusnim dizajnerima nikada ne treba dati priliku. Svi smo mi morali nekako steći iskustvo. No savjetovala bih to poduzetnicama koje tek pokreću biznis i imaju ograničen budžet za dizajn. Kada se radi o uhodanom biznisu koji treba podići na višu razinu, iskustvo je izuzetno važno.

6. Daj jasne upute.

Sjećaš li se koraka 1, 2 i 3? Sada svoj brief i primjere logotipa koji ti se sviđaju proslijedi dizajneru/ici.

Također u brief dodaj popis svih konkurenata. Nije bitno shvaćaš li te tvrtke kao ozbiljnu konkurenciju, već je bitno čije će sve poruke i dizajn vidjeti tvoji idealni klijenti dok traže tvoje usluge.

Tvoja se tvrtka treba jasno istaknuti od konkurencije. To između ostalog znači da ne koristi simbole koji su slični postojećim logotipima konkurenata te ako je moguće da izbjegne korištenje istih boja.

Mi dizajneri ne znamo koje sve tvrtke postoje i kako njihovi logotipi izgledaju, zato nam klijenti trebaju pomoći i ukazati na što trebamo posebno obratiti pozornost. Naravno da ćemo i mi sami dodatno istražiti nišu klijenata, ali informacije koje dobijemo od klijenta omogućit će nam temeljitije istraživanje.

7. Pruži korisne komentare na prijedloge.

Dizajneri će u prvom krugu pokazati jedan ili više prijedloga dizajna logotipa.

Ako ti se neki prijedlog odmah svidi baš takav kakav je, odlično! Vjerovala ili ne, to se zaista događa kada klijenti i dizajneri odlično komuniciraju i usklade želje, potrebe i očekivanja.

No ako ti nešto nije baš sasvim sjelo, još ima šanse da se stvar popravi kroz reviziju. Neki dizajneri imaju propisan broj revizija koji ulazi u cijenu projekta, a dodatne revizije se dodatno i naplaćuju. Broj revizija može biti naveden u ponudi ili ugovoru.

Da bi feedback bio konstruktivan i koristan, potrudi se biti specifična, ali ne preskriptivna. Mala doza subjektivnosti je prihvatljiva, ali također uzmi u obzir da postoje pravila i zakonitosti dobrog dizajna koje će osigurati profesionalni dojam. Ako se tvoje subjektivno mišljenje sukobljava s ovim pravilima, savjetujem ti da imaš otvoren um prema prijedlozima dizajnera/ice koji će ih nastojati pomiriti.

Što to znači specifično, ali ne preskriptivno?

Reci u čemu je problem, ali nemoj govoriti dizajneru/ici kako da ga riješi.

  • “Ne sviđa mi se boja.” – nije dovoljno specifično.
  • “Promijeni boju u lila.” – preskriptivno.
  • “Boja je prejarka.” – korisno i konstruktivno.

Ne kažem da ne smiješ nikada predložiti da nešto isprobaju, ali nemoj se uvrijediti ako ti dizajner(ica) kaže da to nije dobra ideja. Vjerojatno će ti objasniti zašto nije i predložiti nešto bolje.

Uz kvalitetnu komunikaciju sigurno ćete postići rezultat kojim ćeš biti zadovoljna, a koji će istovremeno zadovoljiti visoke standarde dizajnerske struke.

8. Provjeri postoje li već slični logotipi

Stigli ste do kraja i novi logo izgleda odlično! Ali pričekaj, još te jedan ključni korak dijeli od slavlja.

Uvijek postoji šansa da dizajner(ica) nenamjerno dizajnira simbol koji je vizualno sličan postojećem. To je posebno često kod jednostavnih i geometrijskih simbola. Ne jednom mi se dogodilo da sam morala eliminirati koncept logotipa ili ga doraditi jer sam pronašla da već postoji gotovo identičan!

Ne znam koliko dizajnera sami rade ovu provjeru pa je moj savjet da za svaki slučaj provjeriš sama.

Ovdje su neke tražilice pomoću kojih možeš pretraživati vizualno slične slike:

Klikni na ikonu kamere i odaberi JPG ili PNG sliku logotipa sa svog računala. Na idućem koraku tražilica će ponuditi najsličnije slike iz njihove baze.

U idealnom slučaju, niti jedna od tih slika neće nalikovati na tvoj logotip. No ako vidiš neke slične primjerke, treba razmisliti je li taj logo siguran za korištenje.

Pretraga sličnih slika na servisu Google Lens
Primjer pretrage sa zaštitnim znakom moje klijentice (lijevo) i najsličnijim slikama koje je Google Image Search pronašao (desno). Identična je slika pronađena u mojem portfoliu.

Koliko je logo sličan postojećem?

Ako su motiv, boja i stil slični, neke od tih elemenata bi bilo dobro promijeniti da se barem malo više razlikuju.

Pripada li sličan logo konkurenciji?

Ako se druga tvrtka nalazi u nekoj drugoj državi i bavi potpuno drugačijim poslom, nenamjerna sličnost nekog elementa logotipa neće dovesti do zabune te ne bi trebalo biti pravne osnove za povredu žiga. Ako se tvrtka bavi istom djelatnosti, ili djeluje na području iste države, postoji rizik od povrede žiga pa je bolje izbjeći to, ili se posavjetovati sa stručnjacima za intelektualno vlasništvo.

Je li postojeći logo svjetski poznat?

Ako je logo toliko poznat da postoji šansa da su ga tvoja publika ili potencijalni klijenti već vidjeli, trebalo bi eliminirati ili umanjiti sličnost bez obzira što se ne radi o konkurenciji. Ako ljudi misle da je tvoj logo plagijat, to ne ostavlja pozitivan dojam. Svakako podijeli svoje brige s dizajner(ic)om i pokušajte zajedno doći do nekog rješenja.

Ako je sada sve u redu i tvoj logo izgleda originalno i jedinstveno…

Uživaj u svom novom logotipu!

Ako si do sada koristila stari logo i vizualni identitet, čeka te još posla oko izmjena na svim materijalima. Kreni korak po korak osvježavati materijale kako ih budeš koristila:

  • Za početak promijeni logo na web stranici i društvenim mrežama.
  • Možeš ga dodati u potpis e-maila.
  • Kada izdaš prvi sljedeći račun, promijeni logo na njemu.
  • Kada budeš sastavljala iduću ponudu, promijeni logo (te po potrebi boje i fontove) i na njoj.
  • Kada budeš kreirala iduću objavu za društvene mreže, osvježi sve predloške s novim logom, fontom i bojama.
  • Pečat se danas vrlo rijetko koristi i na njega nitko ne obraća pažnju, ali ako ti je važno da novi logo bude na njemu, naruči ga kada ti bude usput.

Veći brandovi obično “lansiraju” svoj novi vizualni identitet uz puno pompe i koriste to kao priliku za promociju. Neki moji klijenti su se odlučili na sličan pristup te su najavili novi vizualni identitet svojoj publici i zatim održali javno “otkrivanje” (en. reveal). Primjer jednog takvog događaja je video livestream predstavljanje novog logotipa platforme Eduza koji je organizirala moja klijentica i BYOB članica Višnja Željeznjak.

No ja, kao i većina mojih klijenata, preferiram uvoditi novi logo i vizualni identitet “na mala vrata” i postepeno, eventualno uz objavu na blogu ili društvenim mrežama.

Ako ti ovo zvuči kao dugotrajan proces, vjeruj mi da se zaista isplati.

Za logo koji će predstavljati tvoju tvrtku narednih 5–10 ili više godina, svakako vrijedi uložiti trud, vrijeme i novac.

Također je važno odabrati pravi trenutak kada znaš da ćeš moći biti aktivno uključena u proces i pružiti dizajneru/ici sve potrebne informacije.

Nadam se da su ti ovi savjeti korisni i da si sada spremna upustiti se u avanturu dizajna svog novog logotipa!

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More