Kad inovacije postanu obaveza – prilika ili znak za uzbunu?

by Sandra Matijevic
85 views

“Potpisali smo novi ugovor. Piše da svatko od nas mora godišnje isporučiti barem dvije inovacije. Radim u proizvodnji i pojma nemam što to znači. Hoće li mi smanjiti plaću ako ne predložim nešto ‘pametno’? Hoće li me otpustiti?”

Ovo mi je ispričao poznanik iz jedne domaće proizvodne tvrtke. On i njegovi kolege iz pogona bili su u panici; stigli su novi ugovori u kojima imaju „obavezu inovirati“. Što znači “inovacija”? Kako je izmisliti? Je li ovo samo elegantan način da ih se kasnije sankcionira tj. da ne dobiju punu plaću?

Nažalost, ovo nije izolirani slučaj. U želji da postanu inovativnije, mnoge tvrtke posežu za mjerama koje na papiru zvuče proaktivno, ali u praksi izazivaju – otpor, strah i blokadu.

Inovacija nije ono što mislite

Jedan od najvećih mitova je da inovacija mora biti nešto revolucionarno – novi proizvod, aplikacija, patent. Ovakve velike i revolucionarne inovacije su rijetke i ne tako česte. No prava snaga inovacija leži u malim, svakodnevnim poboljšanjima.

Inovacija može biti:

  • prijedlog za učinkovitiju organizaciju alata na radnom mjestu,
  • zamjena dosadašnjeg materijala boljim i optimalnijim,
  • ideja kako izbjeći nepotrebne korake u procesu.

Ako zaposlenicima ne objasnimo što je inovacija, kako ju prepoznati i razvijati, nametanje inovacija kao obaveze neće uroditi plodom – dapače, može sabotirati cijeli proces.

Kad obaveza ubija motivaciju

Prema istraživanju Boston Consulting Group, organizacije koje njeguju kulturu psihološke sigurnosti imaju višestruko veći broj prijedloga za inovacije. Kad ljudi osjećaju da mogu slobodno iznijeti ideju bez straha od ismijavanja ili kazne – inovacije se događaju same od sebe.

S druge strane, ako zaposlenici osjećaju da će biti “ocjenjivani” prema količini inovacija koje prijave, i ako nemaju alate ni znanje kako to učiniti, rezultat će biti – šutnja i frustracija.

Kako pretvoriti strah u priliku?

Ako ste vlasnik, direktor ili voditelj tima i želite potaknuti inovacije na pravi način, evo nekoliko konkretnih smjernica:

  1. Objasnite vašim djelatnicima što za vas znači inovacija. Uvedite interne primjere, napravite popis konkretnih malih inovacija koje su već promijenile način rada.
  2. Uvedite edukaciju. Naučite ljude kako prepoznati prilike za poboljšanje – i kako ih sigurno iznijeti.
  3. Pohvalite pokušaje, ne samo rezultate. I ideja koja ne zaživi može biti korak prema velikoj promjeni.
  4. Oslobodite lidere mikroupravljanja (ovo je često lakše reći no napraviti). Uloga lidera nije da ocjenjuju svaku ideju, nego da podrže tim u razmišljanju i istraživanju.
  5. Uvedite sigurne kanale za prijedloge. Digitalni “inovacijski sandučić” ili redovni brainstorming sastanci mogu puno značiti.

Inovacija nije natjecanje niti kvota koju treba “odraditi”. Inovacija je kultura. A kultura se gradi znanjem, povjerenjem i stvaranjem prostora za kreativnost. Inovacije ne nastaju iz straha. One nastaju iz slobode da razmišljamo drugačije.

📌 Autor: mr.sc. Sandra Matijević
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/sandra-matijevi%C4%87-832592b/

Želite naučiti kako uvesti inovacijski način razmišljanja bez pritiska i otpora?
Kao poslovni konzultant specijaliziran za razvoj inovacijske kulture u malim i srednjim poduzećima, mogu vam pomoći da transformirate svoj tim – korak po korak.

📩 Javite mi se za besplatne konzultacije ili dogovorite edukaciju za svoj tim.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More