Ana Marić

Ana Marić – Što je najgore što se može dogoditi? Ništa, mogu se vratiti na staro!

by Marina Biljak
876 views
  • Pozdrav Ana! Možeš li nam se za početak ukratko predstaviti.

Hej, ja sam Ana Marić, poslovna savjetnica i mentorica. Kroz individualna savjetovanja, grupne programe i online edukacije, pomažem poduzetnicama da postave svoj posao iz strasti da na jednak način služi njihovim idealnim klijentima i kreiranju života kojeg žele živjeti. Svoje 14 godišnje iskustvo u prodaji i marketingu hotelskih korporacija sam iskoristila da pomognem ženama koje žive svoju strast, ali nemaju dovoljno znanja i samopouzdanja da prodaju svoje usluge i proizvode s lakoćom.

Trenutno klijentice sa mnom mogu surađivati kroz individualne Clarity boost konzultacije, 1:1 mentorske programe, a na jesen kreće i nova, treća, generacija Intenzivnog mentorskog programa za poduzetnice kojima je dosta moranja i žele jednom zauvijek odgovoriti na pitanje: obraćam li se pravim klijentima?

Dio tog programa mogu biti i sve članice BYOB grupe, prijavom na BYOB besplatni mentorski program, odabirom mene kao mentorice.

U poduzetništvu sam oko dvije godine, s time da sam službeno otvorila obrt pred 8 mjeseci. Svoju priču sam započela kada sam shvatila da se ne mogu (a i ne želim) vratiti na svoj posao voditelja prodaje za jednu hotelsku kuću, nakon porodiljnog i mijenjanja grada u kojem smo živjeli.

Uvijek sam se vodila onom: “Što je najgore što se može dogoditi? Ništa, mogu se vratiti na staro”. A kako sam radila u hotelijerstvu moj je životni i karijerni put bio poprilično dinamičan.

Selila sam se nekoliko puta, i prošla destinacije od Opatije, preko Dubrovnika, do Makarske. Uvijek sam radila u prodaji i marketingu, i brzo napredovala, tako da sam uglavnom radila na specijalističkim i voditeljskim funkcijama.

Posao hotelske prodaje je dinamičan (da ne kažem kaotičan ?). Očekivanja su uvijek velika, rokovi uvijek kratki, puno se radi sa stranimtržišitima, tako da je iskustvo u svakom slučaju neprocijenjivo. Rekla bih da je to prodaja koja zahtjeva puno veći skillset od pukih prodajnih taktika, jer uključuje puno varijabli na koje često ne možeš utjecati, rad s raznimm kulturama, razumijevanje raznih potreba i pomirivanje interesnih skupina, uz velike budžete koje moraš dostići.

Imala sam privilegiju da učim posao od nekih od najvećih stručnjaka u branši, voljela sam taj posao i bila jako uspješna u njemu, ali iskreno- umorio me!

Negdje u mom drugom porodiljnom rodila se ideja da istražim što još mogu raditi, i prva je bila ideja o aplikaciji “za mršavljenje na zdrav način”. Sama ideja nije zaživjela, ali me povezala s mojom “nultom klijenticom”- nutricionisticom, koju sam do tada površno poznavala.

S njom sam surađivala, pro bono. I dok je to njoj bilo od neizmjerne važnosti u postavljanju posla, meni je bilo od neizmjerne važnosti jer sam dobila igralište za testiranje svojih znanja, silnih edukacija koje sam prolazila, afiniteta i sposobnosti. Pravi win- win.

Početkom 2021 se sve nekako iskristaliziralo u smjeru savjetovanja i edukacije za male i mikropoduzetnice za postavljanja poslovanja kroz prizmu sadržajnog marketinga i poznavanja kupca.

Danas surađujem sa svojim idealnim klijenticama na njihovim fantastičnim projektima. A sve one imaju nešto zajedničko- želju da rade s užitkom, ono što vole, kako bi živjele ispunjene živote po svojim mjerilima.

Njihovi rezultati su mi najveća motivacija, jer kad vidim da fantastične žene skidaju sloj po sloj zadrške, i koriste alate kojima ih učim kako bi ispunjavale svoje snove- moje srce je na mjestu.
A bilo je tu svega, od prvog reelsa, podcast epizode, otvaranja IG profila, promjene strategije nastupa na društvenim mrežama, do otvaranja obrta, prvih klijenata, postavljanja poslovanja iz perspektive kupca, do najboljih poslovnih rezultata u desetljeću… Na zadnjem mentorskom programu je klijentica konačnoosvijestila što autentična prodaja je, i počela prodavati svoje usluge (iako je i do tada imala super sadržaj), te je isplatila sam mentorski još za vrijeme njegovog trajanja.

  1. Često spominješ kako si imala podršku okoline prilikom pokretanja svog posla. Koliko misliš da je ti je to pomoglo?

Da, imala sam tu sreću da sam imala veliku podršku okoline. Naravno da je bilo zabrinutih savjeta, i dan danas dosta bliskih ljudi ne razumje što ja to točno radim. Ali čak i tada, nemam to grozno iskustvo da me netko koči. No, djelomično to dolazi i iz mog stava i nekih granica koje sam postavila.

Nažalost s tim nerazumijevanjem, ali i otvorenim ubijanjem svake ideje od strane okoline, se dosta često susrećem kod svojih klijentica.

Moj savjet za to je uvijek- pazi koga pitaš za mišljenje! Jer uporno traženje odobravanja od nekoga tko te ne razumje, ali i ne može/ ne želi razumjeti, mu daje moć da ti ubija snove. Ako tvoja okolina nikada ne bi kupila tvoju uslugu i proizvod, onda nisu relevantna adresa za traženje mišljenja.
I koliko god bilo teško, ako u najbližoj okolini ne nailaziš na potporu i razumijevanje, nađi svoje “pleme” online, što će ti otvoriti vrata i kod ljudi u tvojoj blizini koje možda inače nikada ne bi srela.
BYOB je jedno od tih mjesta gdje ćeš uvijek naći potporu, i razumijevanje od žena koje prolaze/ su prošle isto što i ti. Isto tako, internet je danas pun znanja i podrške.

Ali najvažnije je da svaki savjet pogledaš kroz to je li osoba koja to priča relevantna za tebe i tvoj biznis (Je li klijent/ica? Ekspert? Kome se obraća, i jesu li ti ljudi kao ti? Je li uopće dobronamjerna?). Ja svako mišljenje i savjet volim saslušati, jer ponekad čak i kad nije relevantno, donese neku novu perspektivu. Ali pažljivo biram koji ću zaista poslušati i primijeniti.

Najveća prepreka sam uvijek sama sebi. Ovaj posao me naučio da stalno propitujem svoja uvjerenja i mogućnosti, te da stalno učim i budem otvorena uma.

  1. S kojim se izazovima u poslu najčešće suočavaš?

Obično izazovi dolaze u vidu propitivanja vlastitih uvjerenja. Za sada sam sve Contentine planove ostvarila ili sam na tom putu, ali znalo se događati da zacrtam kako nešto treba izgledati ili se treba odigrati, i onda se dogodi- život.

Taj život su sve one stvari koje nisu u našoj moći. I tu su. I kad nekako prigrliš tu opciju i osposobiš se da u hodu mijenjaš korake, uvjerenja i “pravila”, bez da iz vida izgubiš viziju i smjer u kojem ideš, stvari postaju puno lakše.

  1. Kako si došla do prvih klijenata?

Ako izuzmemo moju nultu klijenticu, prva klijentica na profilu Contente je došla isključivo zbog sadržaja koji kreiram, na mom 4. postu i otprilike 40 pratitelja.

Bila sam kompletno nespremna na to, tada sam bila u procesu aplikacije za poticaje i u svojoj glavi sam “istraživala tržište”. Ali to mi je pokazalo pravu moć sadržaja koji govori idealnim klijentima.

Ali sadržaj je samo dio priče. Jer kada govorimo o prodaji koja je zadovoljavajuća za nas (nebitno je li to 1000kn ili milijun mjesečno), potrebno je biti uvjerena u ono što radiš i- prodavati.

Većina mojih klijentica do mene prvi put dolazi putem sadržaja i preporuka. Ali se zapravo trudim da u svakom svom pojavljivanju (bio to meetup, besplatni live na grupi ili na mom profilu, free radionica itd.), prodajem bez da prodajem. Odnosno pričam samouvjereno i bez zadrške o onome što radim i kakve to rezultate donosi za moje klijentice. Često moje klijentice kupe više od jednog mog proizvoda tj. usluge, jer im donosi vrijednost.

  1. Po tvom mišljenju – koji je najvažniji prvi korak za svaku novu poduzetnicu?

Odbaciti strah od pogreške i početi. Bilo što. Otvoriti profil na mreži gdje se nalaze tvoji kupci. Pričati s ljudima sa znatiželjom. Testirati svoj proizvod s namjeromm da dobiješ povratnu informaciju (što nije isto što i “davati besplatno”).

Jednom sam prilikom napisala: nikad nije pravo vrijeme za pokrenuti vlasititi biznis. Ali je uvijek pravo vrijeme za napraviti prvi korak.

Biznis se razvija testiranjem pretpostavki i znanja u praksi. Ako samo učimo, ili samo maštamo, a ništa ne poduzimamo, ništa se neće dogoditi.

Ako krenemo, uvijek se možemo predomisliti,promijeniti smjer ili mišljenje, čak odbaciti svoju ideju, i ako ništa drugo- vratiti se na početnu točku. Ali, bogatije za cijelo iskustvo tog putovanja!

  1. Pratim već dugo tvoj Instagram profil i uvijek mi se čini da ti kreiranje sadržaja ide lagano i prirodno. Je li to stvarno tako? Planiraš li unaprijed ili ‘kako ti dođe’?

Hvala ti na praćenju i čitanju ?. Da, kreiranje sadržaja mi dolazi lako i prirodno. Da se ne lažemo, sposobna sam isproducirati jako puno sadržaja, u puno manje vremena nego većina ljudi. Ono što je mene kočilo je uvjerenje da taj sadržaj “mora biti unaprijed napisan i razrađen da bi vrijedio” i da mora biti savršeno izdizajniran i donositi jako puno vrijednosti u jednom komadu.

Ne mora. I to sam osvijestila putem.

Kreiranje sadržaja mjesec unaprijed, plan sadržaja, tablice, batching videa i sl. ima svoju veliku vrijednost i nekim ljudima može doslovno promijeniti život i vratiti sate uzaludno potrošenog vremena. A nekima, poput mene, donosi više štete nego koristi.

Ono što je ljepota malih biznisa je da ulog svog vremena i novaca možemo prilagoditi svojim ciljevima. I ne moramo sve.

Bitno je znati što možemo napraviti da bi poboljšali proces, olakšali si posao i imali rezultate koje želimo. Ponekad i nekima je to kreiranje sadržaja za narednih mjesec dana u jedno popodne, a ponekad i nekima je dopuštenje sebi da kreiraš u flowu. Kada zaista znaš što ti pojedini komad sadržaja na nekom kanalu može donijeti, prihvatiš svoje jake strane i znaš svoje potencije, shvatiš da ne postoji jedan ispravan način. Nego da moraš naći svoj.

Ono što je kod sadržaja potrebno (da bi donosio rezultate u smislu prodaje), je da mu pristupamo s namjerom, da znamo zašto nešto radimo i koje rezultate od toga očekujemo, i da sagledavamo širu sliku.

Vrlo često se susrećem s time da se klijentice fokusiraju na pojedini komad sadržaja ili pojedini kanal, a ne na cijeli proces. I onda zapnu u kreiranju velike količine nepovezanog sadržaja na više kanala koji im i oduzima vrijeme i ne donosi stvarne rezultate.

Svaki komad sadržaja je zapravo dio slagalice. A kako će ta slagalica izgledati, koliko će dijelova imati i kojim intenzitetom ćemo te dijelove dijelit s klijentimama, ovisi o nama, našim afinitetima, sposobnostima, ali i ciljevima i poslovnom modelu.

Mali ciljevi, mala komplikacija. A u sadržajnom marketingu je mali cilj broj osoba do kojih moramo doći, a ne nužno cifra koju mislimo zaraditi ?

Upravo na toj široj slici sadržajnog marketinga i kako on može služiti da dođeš baš do svojih idealnih klijenta radimo na Intenzivnom mentorskom programu. Jer sadržajni marketing je puno, puno više od “savršenog” IG ili LinkedIn profila.

  1. Smatraš li se organiziranom osobom? Kako organiziraš svoj dan – djecu, rad od kuće…?

Dugo sam neorganiziranost navodila kao svoj kriptonit. Dugo sam pratila razne profile koji se bave organizacijom posla, života, ormara, kuhinje, kupovala edukacije, i “divila” se mentorima koji su peglali po važnosti organizacije. I ubijala se u pojam jer kod mene nije tako. Dugo je u mojoj glavi bila rečenica: “Da sam samo organizirana, nebo bi mi bila granica!”.

Najveći pomak se dogodio kada sam počela uviđati da postoje i druge perspektive i da trebam reevaluirati sto znači neorganiziranost. Je li to činjenica da ne zapisuješ ciljeve, planove i to do liste u rokovnik, ne planiraš kuhanje 3 tjedna unaprijed ili nemaš petak isplaniran u ponedjeljak? Po meni zapravo ne. Neorganiziranost je gubitak vremena na TEBI nepotrebne stvari, gubitak živaca zbog poslova koje TI ne bi trebali raditi, i gubitak rezultata (novaca) koje ti želiš postići.

Negdje sam putem shvatila da ja ne gubim ni vrijeme, ni novce, a ni živce sa zato jer si nakon uspješno obavljenog posla koji nije bio standardno isplaniran kažem- e da si ovo isplanirala, bilo bi 100% bolje i uspješni ljudi to tako ne rade.

Ako nisi organizirana na standardan način, ne mora značiti da nisi organizirana! Ni jedna Eisenhower-ova matrica, to-do lista, niti planer ti ne garantira uspjeh, pogotovo kad ni sama ne znaš što ZA TEBE uspjeh znači.

Pomalo prihvaćam da je rezultat i uživanje u procesu puno bitniji od “načina koji svi koriste i koji svima pali”.

Prihvaćam sve više način na koji moj mozak funkcionira i ne pokušavam to promijeniti, nego korisititi da bi radila bolje, brže i s lakoćom. Alate na koje nailazim često koristim na način koji meni osigurava rezultate, a ne koji je predviđen.

Bitan dio je bio naučiti reći NE, i isto tako dopusititi se reći DA bez grižnje savjesti stvarima koje me vesele, a naizgled ne pridonose produktivnosti i od njih “nemam koristi”. Također, a to učim i svoje klijentice, procjenjivati dragocjenost svog vremena i delegirati one stvari koje mi oduzimaju vrijeme i živce. Stvari koje mi se ne da raditi, ali me izbezumljuju kada nisu napravljene. Ili me koče da napravim nešto drugo.

Veliki game changer je kod mene bio prepuštanje generalnog pospremanja stana jednom tjedno koje mi je omogućilo dodatno vrijeme i “piece of mind”, ili pranje/ feniranje kose koje mi je olakšalo pojavljivanje u video sadržaju i sl.

Općenito smatram da se u ovoj vrsti poduzetništva privatno i poslovno izuzetno isprepliće. Potrebno je sve svoje obaveze, ali i privatne i poslovne ciljeve sagledati “iz visine” i vidjeti kako jedno utječe na drugo. I što je to svakodnevno nasušno da mi napravimo kako bi imale najbolji rezultat, a što trebamo prepustiti nekom drugom. Ili što želimo raditi, a što radimo jer mislimo da se tako mora. A to je za svakoga drugačije.

Kada sam odbacila organizaciju kakva mora biti, i prilagodila sve što znam i mogu onome što želim postići, dogodio se bum i u mom poslu i zadovoljstvu životom općenito. Sada se više smatram alternativno organiziranom ?

  1. Puno se priča o tome kako je poduzetnicama teško istinski odmarati. Kako se ti nosiš s time? Jesi li kad bila na rubu burnouta?

U poduzetništvu ne. U mojoj bivšoj karijeri sam doživjela burnout, i bila na rubu više puta. Što me na kraju i potaklo na promjenu.

Meni je inače jako teško “isključiti mozak”, pa sam to i prestala pokušavati. Nemam vrijeme kada “ne smijem razmišljati o poslu, jer se odmaram”. Taj posao je moja strast i često svakodnevne situacije u glavi pretvaram u “poslovne lekcije” za mene i/ili moje klijentice.

Moj veliki cilj je imati tako posložen posao da imam 4 mjeseca godišnje godišnjeg odmora. Ove godine sam organizirala gotovo dva mjeseca u kojima ne radim s klijentima na projektima ili aktivnu prodaju. Što ne znači da ne radim ništa. Ali moj fokus je prvenstveno na obitelji, druženju, putovanjima i odmoru.

Ali dopustila sam si da radim neke “poslovne” stvari koje me ispunjavaju. Također, u ovom periodu “mirovanja” sam napravila planove za naredni period, osmislila jedan novi program i zacrtala svoje prioritete za neredno razdoblje.

  1. Imaš li kakve zanimljive planove za budućnost koje bi htjela podijeliti s nama?

Do 5.9. sam na godišnjem, onda stiže intenzivna jesen. Često kažem da proizvod prvo moraš prodati sebi, pa sam osmislila sam jedan challenge u kojem će klijentice moći uvidjeti stvarnu vrijednost svoje usluge/ proizvoda. To će im dati dodatni poticaj za samouvjerenu i autentičnu prodaju, te ideju i alate kako da to iskoriste za bolju prodaju kroz sadržaj. Nakon toga u listopadu starta treća generacije intenzivnog mentorskog programa za koji su prijave startale [možeš se prijaviti na ovom linku], vraćaju mi se moje klijentice na višemjesečnim individualnim programima, a i cilj je dovršiti web stranicu, na kojoj će biti dostupne online edukacije.

Naravno, tu je i prva BYOB konferencija 3.-5.11.2022 koju smo osmislile Marina Biljak i ja, te s intenzivno radimo na njenoj realizaciji uz druge dvije suorganizatorice Simonu Gavez i Martinu Friganović, te tim fantastičnih volonterki iz naše divne grupe. Prodaja karata već je započela, a Early bird popust vrijedi do 5. rujna. Pripremile smo zbilja genijalnu postavu predavačica, panela i tutorijala, kao i meetupove u Zagrebu i Splitu.

  1. Što bi voljela poručiti ženama koje tek kreću u poduzetništvo?

Nemoj da te nitko uvjeri da su tvoje ideje prevelike. Ali ni premale.

Uči o biznisu, ali ne da bi našla savršeni model, nego da bi modele mogla prilagoditi sebi i svojim potrebama, afinitetima i ciljevima.
Poznavajući sebe, svoje želje i mogućnosti, te potrebe idealnih klijenta, posao postaje užitak, a ne trčanje za tuđim, nametnutim i ispravnim ciljevima.

Samo kreni, danas je pravi dan za prvi mali korak.

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More