stop manipulaciji

Kako da kažete ne manipulaciji

by Izidora Kovač
161 views

Manipulacija znači upravljati nekim ili nečim. U psihologiji postoji više definicija, ali uglavnom se svodi na to da se netko pretvara da radi nešto, kako bi izvukao neku korist ili naveo nekoga da mu da ono što mu je potrebno.

U svakodnevnom životu svi smo podložni tome da manipuliramo ili da budemo izmanipulirani. Zato je jako važno da prepoznajemo i osvijestimo kad nas neko manipulira i da to zaustavimo.

Želim vam osvijestiti manipulaciju zbog koje se osjećate loše i radite stvari koje inače ne bi uradile.

NAJČEŠĆI OBLICI MANIPULACIJE

MANIPULACIJA KRIVICOM – izazivanje osjećaja krivice kod neke osobe npr:

”Što sam je sve napravila za tebe, a ti meni ne želiš….”

”Da si ti neki prijatelj, učinio bio mi…”

”Jako se loše osjećam jer ne želiš to učiniti za mene…”

EMOTIVNO UCJENJIVANJE – vrlo česta u partnerskim odnosima, ali i između roditelja i djece:

” Ako me voliš, ostati ćeš ovdje sa mnom…”

”Ako me ostaviš, umrijeti ću…”

IZIGRAVANJE ŽRTVE – manipulatori sebe često predstavljaju kao nesretnu i napaćenu osobu, koja u svakoj situaciji izvuče deblji kraj i koju treba sažalijevati. U nekim obiteljima se čitav život organizira prema tome.

” Ja sam se žrtvovala zbog vas…”

” Ja sam svega odrekla da bi mogla završiti fakultet…”

”Kako mi to ne možeš uraditi, nakon svega što sam ja radila zbog tebe…”

” Ja sam žrtvovala svoju slobodu zbog vas…”

LASKANJE – predstavlja neku vrstu  ”uvlačenja pod kožu” kako bi manipulator dobio što želi:

” Kako si ti pametna, lijepa i sposobna, da li bi mi mogla…”

Ti ovo fenomenalno radiš, molim te uradi mi…”

MANIPULACIJA LJUTNJOM – kod nekih ljudi to je obrazac ponašanja, oni su ljuti ako se ne igra po njihovim pravilima:

” Stvarno ću se naljutiti ako to napraviš..”

”Ne mogu, moj muž će se naljutiti…”

Važna stvar je kako prepoznati manipulatora, a najlakše ćete ga prepoznati tako što u jednom momentu može biti ”bespomoćno biće”, a u drugom ispoljava agresivno ponašanje. Takve osobe prilagođavaju svoj način komunikacije i odnos prema nekome na osnovu onoga načina za koji misle da će najlakše dobiti ono što žele.

PREPOZNAJTE MANIPULACIJU

Sljedećih nekoliko dana obraćajte pažnju na to koji se oblici manipulacije pojavljuju u vama važnim odnosima.

Prepoznajte i zapišite ”udice” na koje se pecate.

Primijetite koja se emocija javlja kod vas u tom trenutku (krivica, strah, odgovornost, tuga..)

Razmislite o toj emociji i da li trebate osjećati krivicu, strah… ? Što konkretno u tim trenucima radite? Da li ste obavezne raditi što se od vas traži? Koliko je dio odgovornosti na vama, a koliko druge osobe ili drugih faktora?

Razmislite što bi za vas bilo korisnije u takvoj situaciji? Što bi mogle reći ili uraditi drukčije nego do sada?

KAKO SE ZAŠTITITI?

Izbjegavajte kontakte, potpuno ili ih smanjite na minimum.

Nije problem u vama niti ste loša osoba zato što po stoti put ne želite nešto, to je način kojim manipulator izaziva u vama loš osjećaj i tako lakše vama upravlja.

Postavite sebi pitanja koja će vam pomoći u prepoznavanju manipulacije:

Da li se ta osoba odnosi prema vama s poštovanjem?

Da li su očekivanja i zahtjevi te osobe prema vama razumni?

Da li je davanje u tom odnosu jednostrano ili obostrano?

Da li dobro osjećate u društvu te osobe?

Postavljajte pitanja osobi kako bi nju osvijestile ili jednostavno istražile da li je svjesna što radi:

Da li je razumno to što tražiš od mene?

Da li je pošteno to što tražiš od mene?

Da li ti je ok da ti kažem što mislim u vezi s tim?

Da li me moliš ili mi naređuješ?

Što je za mene dobro u ovome?

Zar zaista očekuješ od mene da to napravim?

Za kraj, primijetite koje oblike manipulacije vi koristite i kako osobe koje vam nešto znače reagiraju na to. Zaustavite se odmah ako primijetite manipulativno ponašanje. Razmislite o onome što oboje/obje radite, razgovarajte s drugom stranom kako se osjećate. Budite što iskrenije i direktnije. Slušajte perspektivu druge osobe o situaciji, slušajte sa srcem, bez osude. Bez slušanja nema komunikacije već samo naizmjenično pričanje, a odatle potječu svi problemi koje imamo, kako u privatnim tako i u poslovnim odnosima.

Kad uzmete u obzir svoje osjećaje i osjećaje drugih, to vam može pomoći da prevladate ovakvo ponašanje.

Prihvatite da ne može uvijek ni onako kako vi želite. Uvijek tražite rješenje da obje strane budu zadovoljne.

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More