Za početak, možete li nam ispričati kako je nastala ideja za pokretanje portala Slatkopedija i što vas je motiviralo da se fokusirate isključivo na slastičarstvo?
Kate: Ideja za pokretanje portala Slatkopedija nastala je jedne siječanjske večeri 2017. kada sam sjedila na svojoj verandi i pila čaj te razmišljala o nekim slatkim temama. U tom trenutku, shvatila sam da u Hrvatskoj ne postoji portal koji je specijaliziran samo i isključivo za slastičarstvo i slatke teme. Imali smo i imamo niz kvalitetnih gastronomskih portala, no u njihovom sadržaju prednost ipak redovito imaju kuhari i slane teme. Želja mi je bila to promijeniti i pružiti slastičarima, sladoledarima, čokalatijerima, dekoraterima slastica i drugima iz slatke industrije portal posvećen isključivo njihovu radu. Vjerovala sam da kao diplomirana novinarka mogu stvoriti kvalitetan portal koji će se baviti ovim temama.
Mirjana: Ja nisam bila ta koja je pokrenula ideju, ali kada ju je Kate sa mnom podijelila, objeručke sam prihvatila ponudu da joj pomognem stvoriti materijal za sami početak. Jednom kad sam uronila u svijet slastica, više se nisam mogla zaustaviti pa tako već punih šest godina svakodnevno pišem o najslađim temama.
Možete li nam ispričati više o počecima vašeg poslovanja i izazovima s kojima ste se susreli tokom prvih godina?
Kate: Počeci našeg poslovanja bili su jako izazovni. Prije svega, morale smo izgraditi ime kojem vjeruju i potpuni početnici, ali i najistaknutiji profesionalci u slakoj industriji. Srećom, naš rad i trud i profesionalne kriterije kojima se svakodnevno na portalu vodimo prepoznali su brojni suradnici na samom početku našeg postojanja, kao i brojni čitatelji, pa se relativno brzo stvorila svijest o postojanju našeg brenda. Naravno, izazov je bio i ostvariti mogućnosti da naš posao počne generirati zaradu, osobito uzevši u obzir da je samo dvije i pol godine nakon osnivanja, u vrijeme kada smo baš krenule pregovarati o ozbiljnim poslovnim suradnjama, nastupila korona te je sve stalo. Ipak, uspješno smo se othrvale i tom izazovu i uspjele izaći iz te krize jače nego ikada, s iskustvom i znanjem koje nam i danas uvelike koristi.
Mirjana: Kao i svaki, ni naš početak nije bio lagan. No, mi nismo osobe koje olako odustaju i predaju se. Odlučile smo ispuniti svoj zacrtani cilj i evo nas, danas, slavimo šesti rođendan s vrlo dobrim statistikama čitanosti. Gotovo svakodnevno nailazile smo na pitanja „Kako mislite da će to opstati?“ i „Mislite li da od toga možete živjeti?“. Negativnim razmišljanjima okoline unatoč, ustrajale smo u onomu što radimo te dokazale da se velike želje mogu ispuniti.
Kako je portal Slatkopedija evoluirao tokom proteklih 6 godina i koje su bile ključne prekretnice u tom razvoju?
Kate: Tijekom 6 godina prošle smo razne promjene, no ključna promjena bio je redizajn portala koji smo napravile povodom našeg četvrtog rođendana, vođene savjetom jedne drage suradnice koja nam je obratila pozornost na niz mana koje je naš dotadašnji vizualni identitet imao. Osim toga, veliku promjenu donijele su i slikovnice, zahvaljujući kojima smo postale prepoznatljive ne samo u slastičarskom svijetu, već i u izdavaštvu i dječjem svijetu. Niz je drugih, vanjskom promatraču, nebitnih događaja (poput pokretanja webshopa ili newslettera) koji su svakako doveli do toga da portal postane ovakav kakav je danas, no ova dva događaja bila su ključna u našem rastu i razvoju.
Mirjana: Definitivno je značajnu promjenu donio redizajn portala koji je našem poslovanju dao dodatnu dozu ozbiljnosti. No, i slikovnice su učinile svoje. Svakodnevno razvijamo nove ideje i projekte koji će, sigurna sam, dovesti do daljnjeg napretka našeg poslovanja.
Spomenuli ste da ste pokrenuli webshop s majicama i torbama, te kasnije proširili asortiman na slikovnice i postere. Kako ste donijeli odluku o proširenju poslovanja i kako je to utjecalo na vašu tvrtku?
Kate: Čim se u mojoj glavi stvorila ideja o Slatkopediji, znala sam da želim imati i vlastite proizvode – one koje ću ja moći koristiti u svakodnevnom životu, ali i one koje će zasladiti živote drugima. Iako se mnogi čude zašto nismo krenule s proizvodnjom slastica, mi smo taj dio odlučile prepustiti profesionalcima, a same se posvetiti onomu što nam najbolje ide – kreativnom radu i osmišljavanju slatkih proizvoda. Srećom, uz nas je u tom poslu i naša draga prijateljica i suradnica Matea Erceg iz obrta 13. kat koja sve naše želje bez problema pretvori u stvarnost.
Proširenje poslovanja svakako je pozitivno utjecalo na naše poslovanje i omogućilo nam razvijanje i novih proizvoda.
Mirjana: Na samom početku znale smo da nećemo poslovati samo virtualno. Željele smo slatke priče pretočiti u nešto opipljivo. Tako, kao što ste naveli, osim torbi i majica koje trenutno nisu u ponudi, slatkoljupci mogu nabaviti slikovnice i postere. No, vjerujte nam tu nije kraj – puno toga mi još pripremamo.
Možete li nam reći nešto više o vašem radu kao spisateljice za djecu? Kako ste se odlučili upustiti u taj svijet i kako to utječe na vašu poslovnu priču?
Kate: Moj ulazak u čarobni svijet pisanja za djecu dogodio se sasvim spontano i slučajno. Nije bio planiran, nismo radile nikakve poslovne planove, predviđanja ulaganja i potencijalne zarade itd., vodile smo se samo i isključivo željom da moje priče podijelimo s djecom. Naime, ja sam vrlo mlada postala teta, sa samo 10 godina i već tada svojoj sam nećakinji počela smišljati nove priče, a to sam nastavila i s mlađim nećacima i nećakinjom. Stoga ne čudi da su jednom neke od mojih priča morale biti podijeljenje i s drugom djecom.
Ideja o samom pisanju za djecu rezultate je jedne neprospavane noći na mom otoku Silbi – tada mi se stvorila ideja za prve slikovnice i tako je sve krenulo. Te su priče naravno dobile drugačije izdanje jednom kada su napisane, ali sama ideja se stvorila tada.
Slikovnice su našem poslovanju donijele jednu sasvim novu dimenziju i nerijetko se dogodi da na sve poslove vezane za njih – osmišljavanje priče, priprema za tisak, promocije, sudjelovanje na festivalima i sajmovima… – odlazi veći dio našeg radnog vremena. No, one su donijele i toliku radost, nove suradnje i poznanstva i dosad neslućene mogućnosti da smo doista jako sretne što smo se upustile i u tu avanturu za koju se nadam da će jako, jako dugo trajati.
Koji su vam najdraži trenuci u poslovanju s slikovnicama i kako djeca reagiraju na vaše radove?
Kate: Najdraži trenuci su mi svakako gostovanja u raznim knjižnicama i na festivalima jer upravo na tim gostovanjima dobijem priliku u izravnom kontaktu s djecom vidjeti njihove reakcije na moje priče, čuti njihove dojmove i s njima smišljati nove priče. Većina djece reagira iznimno pozitivno, a ono što je najljepše je da su dječje reakcije uvijek iskrene pa tako ima i onih koji iskreno pokažu što im se ne sviđa, a ti komentari meni također služe za razvoj budućih priča.
Kako biste opisali dinamiku i radnu atmosferu između vas dvije kao sestara i poslovnih partnerica? Kako uspijevate održati ravnotežu između obitelji i posla?
Kate: Teško je opisati našu dinamiku – bilo da se radi o radnoj ili obiteljskoj atmosferi. Nas dvije smo najmlađe od šestero djece, a dolazimo iz temperamente dalmatinske obitelji pa je naš odnos obilježen glasnim smijehom, pjesmom, ali i svađom ???? Još od djetinjstva smo iznimno povezane i još kao djeca smo se igrale da smo kolegice na poslu pa mi je iznimno drago da smo taj dječji san pretvorile u stvarnost.
Iako to nije baš dobro, kod nas nema strogog razgraničenja obiteljskog i poslovnog odnosa jer je Slatkopedija nama kao član obitelji – moje prvo, a Mirjanino treće dijete ???? O njoj se priča na obiteljskim ručkovima, popodnevnim kavama, godišnjem odmoru… U smišljanju novih projekata nerijetko sudjeluju baš svi članovi obitelji i stoga mi ne možemo reći gdje prestaje posao, a počinje obitelj.
Mirjana: Jednom riječju – neopisivo. To što nas dvije prođemo u jednom danu neki ne prođu u cijelom radnom tjednu. Od smirenosti preko nervoze, stresa do pjesme i urnebesne količine smijeha. Svaki dan, naizgled isti, a nama sasvim drugačiji. Kao što je Kate navela, razgraničiti privatno i poslovno vrlo je teško, no naš posao ne smatramo teretom pa nije problem što je uvučen u svaku poru privatnog života.
Koje su vaše buduće ambicije i ciljevi za portal Slatkopedija i poslovanje?
Kate: Od samog početka Slatkopedije, sve naše planove i ciljeve držale smo isključivo u naša četiri zida i dijelile smo ih samo s najbližim suradnicima i ljudima u našoj okolini. Tako ćemo nastaviti i dalje – planova je puno, ambicije iz godine u godine rastu, a ciljevi se pomiču, ali sve to što planiramo i želimo još napraviti zna samo naš mali krug velikih ljudi.
Mirjana: Svoje planove i ciljeve uvijek smo čuvale kako ne bi izostao faktor iznenađenja kada ih ostvarimo. Planova i ideja je mnogo, no sve u svoje vrijeme.
Koji su vaši savjeti za druge poduzetnike koji žele započeti svoje poslovanje u specifičnoj niši, poput slastičarstva?
Kate: Mi možda nismo pozvane dijeliti savjete za početak poslovanja u slastičarstvu jer same nismo prošle taj put. Naše poduzetnički put je isključivo vezan za medije i izdavaštvo te bismo o tomu mogle više reći.
Ipak, budući da godinama aktivno surađujemo sa slastičarima i pratimo njihove uspjehe i izazove, znamo što je najvažnije – dobar projekt, ukusne slastice i kvaliteta sastojka s kojima se radi. Prilikom pokretanja vlastitog poslovanja u slastičarstvu, najvažnije je ne štedjeti na sastojcima, ali i okružiti se vrhunskim suradnicima koji su željni učiti i napredovati. Mjesta na našoj slatkoj sceni i dalje ima, a kvalitetni ljudi uvijek će naći svoje mjesto pod suncem, dok će onima koji su već aktivni na slatkoj sceni dobra konkurencija biti izvrstan motiv za daljni razvoj poslovanja.
Mirjana: Za početak, budite ustrajni i slijedite svoje snove. Ne dopustite da vas početni nedostatak prihoda ili skepsa okoline poljulja u naumu da ostvarite svoj cilj. Opće je poznato da je trnovit put do zvijezda, no jednom kad zasjajite, bit ćete sretni što ste vjerovali u sebe.
I za kraj, gdje vas sve mogu naći naše čitateljice i na koje sve načine mogu s vama surađivati.
Kate: Vaše čitateljice nas mogu pronaći na našem portalu Slatkopedija (www.slatkopedija.hr), na našoj Facebook stranici i Instagram profilu, u našoj Facebook grupi – Slatkopedija, slatki vodič kroz život te u našem newsletteru, a nerijetko nas mogu upoznati na sajmovima i festivalima diljem Lijepe Naše.
S nama mogu surađivati na niz način – bilo da žele oglašavati svoje proizvode ili usluge (sve naravno slatko) putem našeg portala, društvenih mreža ili newslettera, bilo da žele da za njih osmislimo posebne slatke proizvode (prvenstveno slikovnice, ali i druge proizvode), bilo da žele da im uredimo ili lektoriramo njihove buduće naslove ili pak žele da sudjelujemo u organizaciji njihovog slatkog događanja…. Niz je načina na koji se može surađivati s nama, a svi zainteresirani mogu se javiti na mail kate.boskovic@slatkopedija.hr ili oglasavanje@slatkopedija.hr.