10 savjeta kako upravljati cash flow-om

by Ivana Legin

Cash flow ili novčani tijek, jedan od najvažnijih dokumenata koje imaš.

Cash flow pokazuje koliko je novca ušlo u tvoj biznis a koliko izašlo. Kod trgovačkih društava on je malo kompliciraniji. Dio troškova koji nastaju u njihovom poslovanju se ne uključuje u cash flow. Neki od tih troškova su amortizacija, rezerviranja i slično.

Ako si obrtnik paušalist cash flow bi trebao biti jedan od tvojih najvažnijih alata za praćenje poslovanja. Ako ne pratiš svoj novac, kako ćeš znati gdje ti je on otišao ili od kuda je došao?

Danas ti donosim 10 smjernica kako da zapravo upravljaš svojim novčanim tijekom.

1. Odredi koje su ti mjesečne potrebe za podmirenje svih troškova i obveza koje si preuzela na sebe

Jedna od najvažnijih informacija koju bi svaki poduzetnik trebao imati je koliko mu iznose mjesečni troškovi ili obveze. Osim toga, bitno je znati i koliko iznose mjesečni prihodi. Zašto je važno znati iznos svojih mjesečnih troškova? Kako ćeš upravljati nečime što ne znaš? Predlažem ti da ne držiš te brojeve u svojoj glavi. Svi to ponekad radimo jer nam se čini jednostavnije. Tek kada brojeve stavimo na papir tek onda imamo pravi pregled situacije. 

2. Drži zalihu novca na računu bar za jedan mjesec poslovanja (crni fond)

Vjerujem da si već čula za pojam crnog fonda. Razmisli za koliko mjeseci poslovanja bi željela imati sredstva na računu. Za to je potrebno da znaš svoje mjesečne obveze i troškove. Ovo zaista ovisi o tebi i tvom osjećaju sigurnosti. Netko osjeća sigurnost ako ima iznos novca za jedan mjesec troškova, a netko za šest mjeseci.

3. Upravljanje naplatom i kupcima

Kada kažem upravljati kupcima, mislim na upravljanje potraživanjima i naplatom. Provjeravaj bonitet svojih kupaca. Ovo se odnosi na velike kupce i značajne kupce u tvom poslovanju. Nećeš ići provjeravati svaku fizičku osobu koja kupuje proizvode od tebe. Ako prodaješ proizvode velike vrijednosti i kupac traži odgodu plaćanja, bilo bi poželjno da provjeriš bonitet tog kupca. Pri planiranju svoje prodaje i poslovanja isplaniraj i pravila za davanje odgode kupcima. Pod kojim uvjetima i na koji način ćeš ju odobravati?  Ovo može biti tvoj interni dokument.

Fakturiraj svojim kupcima odmah. Ako imaš više računa koje izdaješ, onda odaberi jedan dan u tjednu kada ćeš to raditi. Odaberi jedan dan u tjednu kada ćeš pogledati svoja potraživanja, tko ti nije platio i slično. Nazovi svoje kupce i podsjeti ih na uplatu. Ako ti nećeš brinuti o svojim računima i naplati. Tvoji kupci sasvim sigurno neće brinuti. Možda su zaboravili pa ih je potrebno samo podsjetiti.

4. Odnos s dobavljačima i ugovaranje rokova plaćanja

Za upravljanje tvojim novcem, važan je i tvoj odnos sa dobavljačima. Ovdje prvenstveno mislim na rokove dospijeća koje ste dogovorili. Plaćaš li svoje obveze avansno, s rokom dospijeća koji je izuzetno kratak ili sa rokom dospijeća od 30 ili 60 dana. Tvoj cilj je da smanjiš vremensku razliku između naplate svojih potraživanja i plaćanja svojih obveza. 

5. Komunikacija

Sigurno se pitaš sada zašto bi komunikacija bila bitna u planiranju i upravljanju novcem? Vjeruj mi, može doći trenutak u tvom poslovanju kada si jednostavno krivo procijenila. Možda si donijela krivu poslovnu odluku ili je došla kriza. Sve to može dovesti do situacije kada je upravljanje novčanim tijekom izazovno. Može doći i do problema s plaćanjem. U situaciji kada imaš smanjenu likvidnost i kada nisi u mogućnosti platiti sve svoje obveze, morati ćeš donositi važne odluke. Kao što su: kome platiti prije i slično. Ako nisi u mogućnosti platiti cjelokupni iznos svojih obveza, nazovi svoje dobavljače i budi iskrena prema njima. U 99% slučajeva se ništa neće dogoditi, imati će razumijevanja. Dogovorite plan otplate i drži ga se. Nikada nemoj obećati nešto za što već unaprijed znaš da se neće ispuniti. Povjerenje se stvara iskrenom komunikacijom.

6. Kontrola troškova

Kada ne upravljaš svojim troškovima onda oni upravljaju tobom. Vrlo lako se nađemo u situaciji da nam novac jednostavno klizi iz ruku. Kada provodiš vrijeme sa svojim brojevima smanjit ćeš situacije u kojima se dogodi da ti neko povećanje troška pomakne.

7. Imati kontrolu nad naknadama banaka i kamatama

Naknade banaka su izrazito visoke, rastu iz godine u godinu. Pogledaj svoje naknade i vidi možeš li smanjiti taj trošak.

8. Odredi dan za plaćanje u tjednu

Odredi jedan ili dva dana za plaćanje u tjednu. Nemoj plaćati adhoc ili kad ti netko kaže da bi nešto trebali. Tako teško kontroliraš situaciju i vrlo često ide van plana. Uz to gubiš vrijeme na neki način. Ovako kada si isplaniraš da plaćanja radiš svakog ponedjeljka i četvrtka onda ćeš si i izdvojiti vrijeme za taj zadatak. Posvetiti ćeš mu se sa više pažnje, pogledati ćeš plan i pratiti ćeš plan. To ne znači da nećeš pratiti stanje svog računa svakog dana. To znači da nećeš svaki dan plaćati. 

9. Planiraj rast svog poslovanja ovisno o viškovima novca koji imaš na raspolaganju i mogućnostima financiranja

Nemoj ulaziti u nove projekte dok nisi osigurala financijsku podršku za njih. To može biti iz vlastitih sredstava ili financiranjem neke banke. Napravi plan za projekt. Isplaniraj koliko će ti novčanih sredstava biti potrebno za ostvarenje tog projekta sve do trenutka kada ćeš početi dobivati prihode od njega. Ovo je jako bitno. Ako računaš na kredit banke onda moraš biti svjesna činjenice da banka analizira tvoje financijske pokazatelje. Zato je bitno planiranje. Zato je bitno kako vodiš svoje financije ali i kako upravljaš njima. 

10. Investiraj višak novca

I za kraj, investiraj višak novca koji imaš. Nemoj se voditi onom, ma ionako će mi trebati za mjesec, dva, šest. Sjeti se one poznate izreke: Zrno do zrna pogača, kamen do kamena palača. 50 kuna koje možda dobiješ od prinosa je dobit koju ne bi imala da tvoj novac sjedi i čuči na računu. 

You may also like

Leave a Comment

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More