Sajmovi kao platforma za rast i širenje poslovanja
Nastup na međunarodnim sajmovima često predstavlja prekretnicu u poslovanju brojnih mikro, malih i srednjih poduzetnika. Sajmovi su više od promotivne aktivnosti, oni su strateški alat za internacionalizaciju poslovanja, stjecanje novih tržišta te pozicioniranje proizvoda i usluga u međunarodnom kontekstu.
Za poduzetnike, posebno one u rastućim fazama razvoja, sajmovi nude niz izravnih i neizravnih koristi; umrežavanje s potencijalnim kupcima, klijentima i dobavljačima, predstavljanje proizvoda ili usluga široj međunarodnoj publici, praćenje trendova i inovacija u industriji, ali i sudjelovanje u edukacijama, panelima i stručnim raspravama.
Konačni cilj sudjelovanja na sajmovima jest izlazak na nova inozemna tržišta, odnosno konkretna operacionalizacija strategije internacionalizacije.
Financijska barijera i nova prilika iz EU fondova
Unatoč brojnim prednostima, troškovna strana ovakvih nastupa često predstavlja ozbiljan izazov; troškovi kotizacije, najma i uređenja izložbenog prostora, smještaja, dnevnica i promotivnih materijala, mogu značajno opteretiti budžet malih tvrtki.
Rješenje se nazire kroz objavljeni EU natječaj „Potpora MSP-ovima za internacionalizaciju“, koji sufinancira upravo ove troškove. Poziv se provodi u obliku trajnog poziva, odnosno prema modelu “najbržeg prsta”, što znači da će sredstva biti dodjeljivana po redoslijedu zaprimanja potpunih i prihvatljivih prijava.
Poziv je u skladu sa Strategijom pametne specijalizacije do 2029. (dalje u tekstu: S3), kojom se definira sedam tematskih prioritetnih područja u kojima će Republika Hrvatska javnim sredstvima poticati ulaganja u istraživanje, razvoj i inovacije.
Ključni uvjeti i elementi natječaja
U najavljenom pozivu poduzetnicima će biti dostupna bespovratna sredstva u iznosima od najmanje 6.000,00 do najviše 120.000,00 eura. Visina sufinanciranja ovisi o veličini poduzeća – mikro i mala mogu ostvariti potporu do 75 % prihvatljivih troškova, dok srednja poduzeća mogu računati na do 60 %. Jedan prijavitelj može u sklopu jednog projektnog prijedloga prijaviti sudjelovanje na najviše četiri međunarodna sajma unutar razdoblja od dvije godine čime se potiče strateško i plansko korištenje potpore u funkciji internacionalizacije poslovanja.
Pravo na prijavu imat će poduzetnici koji su registrirani najmanje godinu dana, imaju barem jednog zaposlenog i obavljaju djelatnost koja je prihvatljiva prema uvjetima poziva. Također, ne smiju imati dugovanja prema državi te moraju dokazati pozitivne financijske pokazatelje, odnosno pozitivnu EBITDA-u. Sajmovi koji se prijavljuju trebaju biti u AUMA bazi https://www.auma.de/.
Prihvatljivi su troškovi kotizacije za nastup na sajmu (za sajmove od 5. prosinca 2024. nadalje), najam i uređenje izložbenog prostora, uključujući najam ICT opreme, priključke i čišćenje. Također se prihvaćaju troškovi najma opreme, izrada promotivnih materijala, upis u katalog izlagača te angažman prevoditelja za vrijeme sajma. Osim navedenog, priznaju se i troškovi dnevnica i smještaja te neizravni troškovi – do 7 % ukupne vrijednosti prihvatljivih izravnih troškova – koji obuhvaćaju troškove promidžbe i vidljivosti, provedbe horizontalnih aktivnosti, troškove konzultanta i putne troškove.
Projektni prijedlozi mogu se podnositi od 1. srpnja 2025. godine u 11,00 sati do iskorištenja raspoloživih sredstava.