Fotografkinja Sanda Uzelac Stanić: Ne bojte se kretati ispočetka, jer svaki početak u sebi nosi dar rasta

by Danijela
78 views

Moje ime je Sanda Uzelac Stanić, profesionalna sam fotografkinja i kreativna poduzetnica. Kroz Momento Studio ostvarila sam svoj san – baviti se fotografijom. Specijalizirana sam za osobni branding, fokusiram se na žene poduzetnice koje žele ispričati svoju priču, pokazati vrijednosti i strast prema svom poslu. Svoje klijentice pratim kroz cijeli proces, od planiranja do snimanja, i pružam podršku poput prave business bestie kakvu još nisu imale.
Važno mi je stvoriti siguran prostor i opuštenost prije snimanja, te uz fotografiju često snimam i video sadržaj, prilagođen osobnosti i energiji brenda.
Fotografiram i proizvode, te poslovne prostore i nekretnine. Odnedavno sam u ponudu dodala i fotografiranje obitelji, trudnica i parova.

Kako si došla na ideju da se specijaliziraš za fotografiju za osobni branding, posebno fokusirajući se na žene poduzetnice?

Lakoća mog rada sa ženama proizlazi iz osobnog iskustva i poduzetništva. Kroz obrazovanje u marketingu, društvenim mrežama i odnosima s javnošću, kao i kroz umjetničku školu i akademiju, naučila sam koliko je autentičnost brenda važna. Često vidim žene koje se trude prenijeti svoje vrijednosti, ali zapnu kod vizuala ili predstavljanja. To je moment u kojem obično ja uskačem – da kroz fotografiju jasno i iskreno zabilježim osobnost brenda, karakter osobe i onaj suptilni trenutak između svjesnog i nesvjesnog. Najviše volim raditi s poduzetnicama koje već imaju viziju, ali i s onima koje tek traže svoj glas i samopouzdanje. Tijekom snimanja često se dogode emotivni trenuci kada se ugledaju na ekranu. Tada se oslobađaju starih uvjerenja i nesigurnosti. A ponekad se znaju pojaviti i suze, ali to su suze olakšanja i ponovnog otkrivanja sebe. Za mene je to najposebniji dio ovog posla, biti uz njih i pomoći im da se vide snažnima, samopouzdanim i strastvenima kakve zapravo i jesu.

Tvoja životna priča obuhvaća različite zemlje i iskustva. Kako su te različite kulture i mjesta utjecala na tvoju fotografiju i umjetnički izričaj?

Oduvijek sam voljela putovanja i životne promjene, jer su mi donosile novu perspektivu. Živjela sam u nekoliko država na različitim kontinentima, upijala nove kulture, ljude i priče, što je oblikovalo moj stil i pristup fotografiji danas. Od svoje treće godine morala sam se naviknuti na stalne promjene i prilagodbe. U početku sam morala naučiti otvoriti se i pustiti sramežljivost po strani kako bih se igrala i stjecala prijatelje u novim sredinama. Kasnije, oko devete godine preselila sam se s mamom u Italiju, gdje sam nastavila školu i ponovno se prilagodila novom okruženju, učeći talijanski i engleski u vrlo kratkom vremenu. Kasnije, u ranim 20-ima, kada sam se preselila u Dubai, ta iskustva su mi bila korisna jer sam se s lakoćom snašla u novom okruženju.

U Dubaiju sam završila program profesionalne fotografije pod vodstvom svjetski nagrađivanog fotografa Khaleda Abul-Dahaba, koji je u meni prepoznao posebnu strast prema fotografiji i podržavao moj rast od prvog dana. Naučila sam otvoreno koračati javnim prostorima s kamerom u ruci, sprijateljiti se s lokalnim ljudima i zamoliti ih za fotografiju, uvažavajući njih kao osobe. Na tržnici bih uvijek dobila da probam neku hranu – komad papaye, lubenicu ili nešto što su u tom trenutku imali svježe.

Velika promjena uslijedila je u Etiopiji, gdje su mnogi lokalci, posebno oni iz raznih okolnih sela, vjerovali da kamera može “ukrasti dušu”. Tamo sam naučila prepoznavati i razumjeti emocije kod drugih, posebno žena, kroz geste i pogled, često bez riječi. Svaka interakcija bila je izazov, ali i lekcija. Naučila sam improvizirati, učiti riječi i fraze na aramejskom, i uvijek pristupati s poštovanjem. Iako sam u javnosti manje fotografirala, pronašla sam način kako nastaviti disati u foto ritmu. Uspješno sam se povezala s lokalnom fotografkinjom Aidom Muluneh čiji me radovi i dan danas oduševljavaju. S njom sam dogovorila internship, odnosno nešto poput stručne prakse, te sam je uz ostatak tima pratila na snimanjima. Imala sam sreće što je baš te godine u Addis Abebi bio planiran Addis Foto Fest Biennale, prvi međunarodni festival fotografije u Istočnoj Africi, a upravo je Aida sa svojim timom bila osnivačica i organizatorica tog festivala. Tako sam upoznala mnoge umjetnike iz cijelog svijeta i proširila vidike prateći njihove priče i rad. Aida je kroz svoj koloristični rad sa snažnim porukama o društvu i okruženju ostavila jak dojam na mene. Preseljenje iz Etiopije u Keniju trebalo je biti trajno, no radi prevelikih kulturnih razlika, okolnosti su me dovele do toga da se konačno vratim u Hrvatsku.

Sva ta iskustva oblikovala su moj današnji pristup radu – sa suosjećanjem, pažnjom i bez predrasuda. S klijenticama gradim siguran i inspirativan prostor, podržavam ih da budu svoje i prisutne u trenutku, a moja najveća radost je kada i one same otkriju koliko je fotografija zabavna i oslobađajuća onda kada joj pristupimo s istom strašću i pažnjom kao slikar svom platnu.

Možeš li podijeliti neke od svojih najznačajnijih fotografija ili projekata koji su te posebno inspirirali?

Kroz godine sam radila na projektima i s klijenticama s kojima dijelim viziju stvaranja, a neki od projekata su pomalo i konceptualni što osobno jako volim radi pozadine u umjetnosti. Ovo je pitanje u kojem ću se vrlo vjerojatno raspisati, ali ću i dodati primjere fotkica koje sam za te brendove stvorila. Ako nešto volim poput fotografije – to je prenošenje priče mojih dragih klijentica koje rade nešto genijalno i time pozitivno utječu na one kojima su njihovi proizvodi i usluge namijenjeni..

Jedan od projekata koji me baš inspirirao je rad Malie Perez, umjetnice iz malog ruralnog sela u Španjolskoj. Glina s kojom stvara dolazi izravno iz zemlje koju je naslijedila – sama je prikuplja, obrađuje i pretvara u materijal za rad. Osim toga, od različitih minerala izrađuje jedinstvene pigmente kojima boja svoja djela.

Posebno mjesto u mom portfoliju zauzimaju održivi modni brendovi poput Simple Abalone, The Solveiga Project i Akoya. Svaki od njih pružio mi je priliku stvarati fotografije koje prenose poruku o svjesnom odabiru sporijeg življenja, ljepoti koju nosi jednostavnost i prirodnim materijalima.

  • Simple Abalone, Istra, 2023.
  • The Solveiga Project, Oliete, Španjolska, 2023.
  • Akoya, Zagreb, 2025.

Tu su i projekti iz područja prirodne kozmetike i skincareaPlasinia, Borea, Achillea, Pipo laboratorie te s brendom Maleena, čiji je serum osvojio Elle Beauty Awards 2025. To je putovanje koje nastavljamo zajedno, stvarajući fotografije koje prate rast brenda.

  • Plasinia, Rijeka, 2024.
  • Achillea, Zagreb, 2024.
  • Pipo laboratorie, Rijeka, 2025.
  • Maleena, Rijeka, 2025.

Zatim, posebno me inspirirala suradnja s Ninom Stupar, dizajnericom specijaliziranom za ugostiteljske prostore, gdje smo dokumentirale njezinu svakodnevicu – od gradilišta do kreativnog ureda. To je bio jedan od projekata koji je pokazao kako fotografija može obuhvatiti razne segmente radnog dana, te koliko portretne fotke mogu biti drugačije kada nose duh brenda i osobnost žene koja ga stvara.

Jako mi je draga i suradnja s brendom Leka rukotvorine, gdje su modeli bila djeca, a snimanje smo podijelile u više etapa.To iskustvo donijelo mi je puno radosti jer sam promatrala kako se dječja energija i iskreni osmjesi pretaču u fotografije. Tada sam shvatila da sam napokon spremna otvoriti se i prema obiteljskoj fotografiji.

Svaki od ovih projekata oblikovao je moj današnji stil i izraz. Posebno me razveselilo kada su fotografije za većinu spomenutih brendova ovog ljeta, jedna za drugom, objavljene u tiskanim izdanjima lifestyle magazina Glorija. Vjerujem da fotografija može biti prostor u kojem će žene s povjerenjem i samopouzdanjem pokazati sebe i svoj brend. Često u njima prepoznam snagu i vrijednost i prije nego što ih same osvijeste, a najveća mi je radost kada to i one same ugledaju na svojim fotografijama.

Kako gledaš na prepreke koje si savladala tijekom svog puta? Koje savjete bi dala drugima koji se suočavaju s izazovima u svojoj karijeri ili životu?

Često se osvrnem na prepreke koje sam savladala, od preseljenja u različite zemlje, prilagodbi novim kulturama, pa do razvoda, ponovnog pronalaska ljubavi i izgradnje vlastitog studija. Ono što vidim je koliko su me upravo te situacije oblikovale. Svaka od njih donijela je priliku da iznova pronađem snagu u sebi, da razvijem otpornost i da gradim život onako kako ga osjećam. Naučila sam da prepreke nikada nisu kraj puta, već poziv da zastanemo, pogledamo iz druge perspektive i pronađemo nova rješenja.

Moj savjet svima koji prolaze kroz slične izazove bio bi – ne bojte se kretati ispočetka, jer svaki početak u sebi nosi dar rasta. Ne bojte se ni neuspjeha, jer upravo oni otvaraju vrata iskustvu i znanju. Okružite se ljudima koji vas podržavaju, njegujte svoje unutarnje vrijednosti i ostanite otvoreni za učenje. Vjerujte da sve što prolazite ima smisao – jer na kraju svaka prepreka koju prebrodite postaje temelj vaše snage, hrabrosti i autentičnosti.

Možeš li opisati svoj rad u području fotografije nekretnina? Što te privuklo ovoj vrsti fotografije?

Fotografija nekretnina mi je prirodan nastavak onoga što sam oduvijek voljela – estetike prostora, otvorenosti i ljepote funkcionalnosti. Još u srednjoj školi, na predmetima vezanim uz dizajn, osmišljavala sam tlocrte i uređenje stanova, te sam naučila koliko prostor može utjecati na osjećaj i atmosferu.

Kad fotografiram nekretnine, volim prikazati i priču koju prostor nosi – osjećaj doma, topline ili profesionalnosti.

  • Villa Mondelebotte, Istra, 2023.

Što ti je najvažnije kada fotografiraš proizvode? Kako izgleda sam proces snimanja i što ti je cilj da publika osjeti kada vidi te fotografije?

Često se događa da se klijentice najprije odluče za fotografiranje svojih proizvoda, prije nego što su spremne stati i same pred kameru. Fotografiranju proizvoda pristupam s jednakom pažnjom kao i osobnom brendingu. Najprije razgovaramo o viziji – kroz nekoliko ključnih pitanja nastojim upoznati priču brenda, njegov identitet i vrijednosti. Zajedno pregledavamo primjere i izrađujemo moodboard, jer mi je važno da vizualni smjer koji odaberemo bude u potpunosti usklađen s onim što klijentica želi prenijeti. Na taj način fotografija postaje most između brenda i publike – prenosi atmosferu, emociju i ono nešto što riječima često nije lako opisati.

Sam proces snimanja proizvoda za mene je pravi mali kreativni laboratorij. To je trenutak kada naše ideje napokon ožive. U suradnji s kolegama iz Hrvatske i inozemstva mogu ponuditi snimanje na custom made pozadinama i podlogama, kreiranim u bojama brenda ili s posebnim teksturama. Volim se igrati i s rekvizitima – podizačima i postoljima različitih oblika i boja – kako bih stvorila kompozicije koje proizvod stavljaju u prvi plan, a istovremeno prenose priču brenda.

Kad je riječ o postprodukciji, surađujem s izvrsnim timom koji fotografije obrađuje na razini komercijalnih standarda, a pritom pazi da ostanu vjerne viziji brenda. Na taj način klijentice dobivaju cjelovito iskustvo stvaranja fotografija svojih proizvoda.

Nakon snimanja slijedi selekcija fotografija koja uvijek ovisi o njihovoj namjeni i estetici. Ako se radi o webshopu, biramo fotografije koje najbolje prikazuju proizvod u kontinuitetu, dok za društvene mreže naglasak stavljamo na vertikale i kompozicije koje privlače pažnju. Taj dio zapravo kreće već u fazi planiranja snimanja, pa je sam odabir finalnih fotografija kasnije puno jednostavniji.

Što se tiče obrade, ona je uvijek usklađena s brendom i njegovim vizualnim identitetom – od tona boja, do atmosfere koju fotografija prenosi. Cilj mi je da finalne fotografije izgledaju profesionalno, ali i da ostanu autentične, tako da klijentice u njima prepoznaju svoj proizvod i svoju priču.

Kako si odlučila proširiti svoj rad na fotografiranje obitelji, trudnica i parova, i što ti je najvažnije u tim novim projektima?

Ove godine sam proširila svoj rad i na fotografiranje obitelji, trudnica i parova jer sam, između ostalog, poželjela da moja fotografija dobije jedan emotivniji, dublji smisao i značaj. Želja mi je da se moje fotografije nađu na zidu nečijeg doma, u obliku photobookova ili kao najnježniji poklon dragim osobama.

Fotografiram i u studiju i u prirodi, a umjesto ispoziranih kadrova volim potaknuti obitelji na slobodnu igru, smijeh i međusobnu bliskost. Cilj mi je zabilježiti te trenutke prirodno, tako da moji modeli niti ne primijete da ih fotkam, a da se kasnije mogu prisjetiti stvarnih osjećaja i zajedničkih trenutaka.

  • Obiteljsko fotografiranje u prirodi, Ušće Neretve, 2024.
  • Trudničko fotografiranje u studiju, Viškovo, Rijeka, 2025.


Gdje pronalaziš inspiraciju za svoje projekte i kako se nosiš s kreativnim blokadama?

Inspiraciju pronalazim u razgovoru s klijenticama, praćenju njihovih vizija i priča, u putovanjima, ali i kroz praktičan rad na projektima. Zbilja se ne sjećam kada sam zadnji put osjećala kreativnu blokadu. 

Priroda mi također pruža mir i prostor za kreativnost, a posebno interakcija s mojom curkom. Ona me opusti. Nasmije, uvede u dubokoumne razgovore, a kako je ona još kreativnija od mene, često malo prokomentiram ideje i s njom, pa zavirim malo i u dječji svijet. Tu je naravno i moodoard koji radim s klijenticama, pitanja koja im postavljam o ciljevima, porukama koje šalju, viziji i željama, te strategiju koju razvijamo od samog početka. Ali ponekad je dovoljno jednostavno snimati bez pritiska ili promijeniti kut gledanja, što često otvara rješenja koja inače ne bih vidjela.

Kako pristupaš edukaciji i usavršavanju u fotografiji? Zašto ti je to važno i kako utječe na tvoj rad?

Edukacija mi je jako bitna. Volim temeljito razumjeti svaki aspekt, bilo da se radi o novim tehnikama, stilovima fotografije ili specifičnim pristupima klijentima. Redovno idem na razne edukacije, radionice ili retreatove jer mi to daje ne samo tehničke vještine, nego i novu perspektivu i inspiraciju, a i omogućuje mi da klijentima pružim vrhunsko iskustvo i rezultate koji nadmašuju očekivanja.

Izdvojila bih edukacije i rad kod moje kolegice fotografkinje Milke Ramić. Svake godine sam na njezinim edukacijama jer osim što je vrhunska fotografkinja koja podučava i iskusnije kolegice, ona je i psiholog te ima jedinstven pristup u radu i opuštanju klijenata. Vrlo je pažljiva i stvara siguran prostor za svakoga. Baš zato obožavam učiti od nje.

  • Fotografije nastale u sklopu stiliziranog fotografiranja mladenaca na edukaciji moje kolegice i mentorice Milke Ramić, okolica Metkovića i Neretve, 2025.


Često spominješ BYOB grupu kao značajnu na tvom putu u smislu podrške. Kako ti je to pomoglo u tvom profesionalnom rastu i razvoju?

BYOB zajednica mi je bila prava odskočna daska. Upravo ovdje sam upoznala svoje današnje foto-kolegice s kojima i dalje rastem i dijelim putovanje, a među članicama sam pronašla i neke od svojih prvih klijentica s kojima surađujem i danas. Energija grupe, otvorenost i podrška žena unutar nje dale su mi potrebnu motivaciju da izađem iz zone komfora i gradim dalje. Kroz njihove mentorske programe dobila sam temelje za zdrav mindset i vjeru da je sve moguće. Da nije bilo BYOB zajednice, sigurno ne bih ovako brzo stvorila tako divan i podržavajući krug žena s kojima sam svakodnevno u kontaktu.

Koji su tvoji planovi za budućnost u svijetu fotografije?

U budućnosti želim nastaviti rasti, učiti i dijeliti znanje. Uskoro pokrećem tečaj Osnove fotografije, a u tijeku su i radionice, uživo i online, kako bih se povezala s više kreativnih ljudi i prenijela svoje znanje. Posebno me veseli pružati individualna mentorstva onima koji žele razvijati fotografiju u području osobnog brendinga i gradnje vlastitog foto brenda.

Kako sam sada aktivirala rad u studiju, radujem se što sada s klijenticama češće snimam video sadržaj i razne edukacije koje planiraju dodati u svoju ponudu.

Stoga nastavljam stvarati, istraživati i biti podrška kreativnim ženama koje su spremne svoju priču podijeliti sa svijetom.

I za kraj, gdje te mogu pronaći žene zainteresirane za tvoje usluge?

Web stranica sadržava više informacija o uslugama, blog i proširene galerije projekata – www.momentostudio.hr.

Aktivna sam na Instagramu – @sanda.momentostudio, ili putem e-maila info@momentostudio.hr.

Momento Studio se nalazi na Viškovu, kraj Rijeke, te ga je lako pronaći na Google mapsu pod istim nazivom.

Veselim se svakoj novoj suradnji i prilici za upoznavanje inspirativnih žena jer vjerujem da jedna drugoj možemo obogatiti život. Kroz fotografiju pristupam brendingu strateški – postavljam prava pitanja, pratim viziju i estetiku brenda te stvaram fotografije koje istinski odražavaju osobnost i priču klijentice. Osim brendinga, posvećujem se i onim najljepšim trenutcima koje obitelji žele sačuvati kroz fotografiju.

Ako osjetite da je pravo vrijeme da vaša priča dobije vizualni izraz, tu sam da zajedno otkrijemo kako to najbolje zabilježiti.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More