U ŠKOLI, POSLU I ŽIVOTU: SRETNI I USPJEŠNI? – Razvijanje životno važnih vještina jednako važnih i u školi i u poslu

by Vaše Priče
211 views

Nedavno me kontaktirala jedna mama školarca koja se preplatila na moj newsletter Škola iz perspektive roditelja. Newsletter u koje pišem i pomažem roditeljima oko učenje i škole. Evo što je navela u e- mailu:

Moj sin sam uči, ali ja trebam pomoć.
Želim poloziti ispit za (…) i ne znam kako početi. Možete li meni pomoći?

Ovaj mail me izazvao da napišem ovaj članak jer to je upravo o čemu, kao savjetnica roditelja za školu i govorim: prokrastinacija, odbijanje, odugovlačenje s teškim zadacima, s onima ili koji nam nisu baš dragi ili je previše toga i ne znamo ni kako početi ni kako voditi cijeli proces ni kako ga privesti kraju. Često ih imamo u poslu pogotovo mi poduzetnice, zar ne?

Isto tako se osjeća dijete kada mu kažemo: Napiši domaći ili Pođi u sobu učiti.

Kako dijete reagira na to? Ne želim pisati domaći! Dosadno mi je! Poslije ću! Neću!

Zašto ono to radi? Iz istog razloga kao i mi:

– nisu nam zadovoljene potrebe te

– nemamo razvijene potrebne vještine.

Baš o tome vam pišem u ovom članku jer metode i načine koje sada imamo u školi i roditeljskom domu, jednostavno ne koriste djeci; previše je djece koja se muče sa školom i to već predugo traje. Uz to ne pripremaju djecu ono što je osnovna svrha škole, za- život.

Potrebe

Da bismo mogli učiti, bili uspjesni i sretni u životu, potrebe nam noraju biti zadovoljene:

1. pripadnost (povjerenje, ljubav, povezanost, razumijevanje, toplina)

Moranje, tjeranje, kazne NE zadovoljaju ove potrebe. Ovi postupci rađaju strah, a kad si u strahu, zatvaraš se; ne možeš ni učiti ni raditi.

2. sposobnost (znanja i vještine)

Učimo cijeli život. Vjerovali ili ne, djecu ne treba motivirati za učenje. Zadovljavanjem potreba, razvija se i motivacija za učenje i rad. Svo smo sposobni za nešto, ali sustav nas sve želi smjestiti u isti koš, ubijajući nam prirodnu želju i potrebu za učenjem. Svi znamo priču Životinjska škola, Georgea H. Reavisa, još iz 1940.?

3. samostalnost (sloboda izbora, odlučivanja o životu, učenju,…). Jer dijete nije zločesto ako odbija ili ne želi pisati domaći; kada nam 2- godišnjaci ‘prkose’, a naš tinejdžer nas ignorira; tako žele da im vratimo njihovu samostalnost. Nisu zločesti- imaju potrebu za kontrolom nam vlastitim životom i autonomijom.

Koliko djeca ove potrebe zadovoljavaju u školi (i u obiteljskom domu)? Koliko ih zadovljavamo mi, odrasle, u poslu i odnosima?

Vještine

Vještine koje djeci trebaju za učenje su iste one koje koristimo u obavljanju svakodnevnih poslova (npr. obuvanje cipela, spremanja i odlaska na posao ili u školu, odlaska u kupovini,…), poslu, odnosima.

Ovo su vještine koje su neophodne  u cijelom životu na sve moguće načine. A, ironije li- ne uče se u školi!

To su vještine koje spadaju u izvršno funkcioniranje i za njih je zaslužan predfrontalni kortekst ili dio mozga smješten iza prednjeg dijela lubanje.  

Ukratko: izvršno funkcioniranje je sposobnost obavljanja stvari (domaća zadaća, pisanje rada ili pospremanje sobe, itd.). Drugim riječima, „izvršavanje​“ složenih zadataka do kraja. Budući da su vještine, treba im vremena da se razviju. Vremena, strpljenja i dosljednosti. Uz to, predfrontalni kortekst se razvija do 25- 30 godine čovjekova života.

Koje su to vještine potrebne kako bi dijete obavilo domaći- uspješno, a nama u poslu i svakodnevnom životu?

 1. Planiranje

Često kažemo: Nemam vremena. Premalo mi je 24 sata u danu. Stalno moram probijati rok… Planiranje je vještina koja nam omogućava ne samo da napravimo svoj dnevni, mjesećni, godišnji raspored već i kako da bude održiv. Dosljednost, upornost, strpljenje danas su itekako na cijeni baš zato što ih jako malo ljudi posjeduje. 

Ipak, dobra je vijest da se mogu usvojiti. Djeci je puno lakše usvajati nove vještina i znanja zato im to treba omogučiti.

2. Organizacija

Organizaciju uvijek vežemo za planiranje. Kako se dijete uči organizaciji? Posprema svoje igračke, postavlja stol za ručak, sprema knjige u svoju školsku torbu, posrema torbu, sortira svoje udženike, bilježnike, pribor za školu, upravlja svojim vremenom za učenje, igru…

3. Upravljanje vremenom

Sposobnost upravljanja vremenom ili realne percepcije koliko stvari traju. Također je važno u planiranju i rasporedu.

4. Zagovaranje

Nitko nas ne uči da se borimo za sebe. Zato djeca ne pitaju, ne znaju što bi pitali; najčešće su ismijani zato što pitaju.

5. Donošenje odluka

Jedna od osnovnih ljudskih potreba je samostalnost u brizi o sebi i svom životu, te kako samostalno odlučivati za sebe i o svom životu. Ne možemo početi donositi odluke sa 18, kada završimo školu, a da do tada nikad nismo imali priliku odlučivati o sebi tj. vježbati i učiti o tome.

6. Detalji

Zašto je domaći gotov u doslovce 5 minuta kod neke djece? Jer ne brinu o detaljima, jer ne znaju što je to uopće. A detalji su itekako bitno za cijelu sliku, zar ne?

7. Priprema

Pitaš se zašto mu treba toliko vremena da počne pisati domaći. Jedna od vještina je upravo započimanje zadatka: kako, što, odakle početi,…

8. Fokus

Djeca sve manje i manje imaju koncentracije i pažnje. Sposobnost zadržavanja pažnje na nekom zadatku (fokus) je vještina koja se razvija i zaslužuje itekakvu pažnju stručnjaka pogotovo danas u digitalnom dobu, podjednako i kod djece i kod odraslih.

9. Određivanje prioriteta

Što je bitno, što je manje bitno, što moram odmah napraviti, što mogu ostaviti za sutra ili idući tjedan?

10. Kontrola emocija

Ili emocionalna regulacija​ – posjedovanje alata za istinsku regulaciju uz prepoznavanje i izražavanje osjećaja.

 Kako sam već navela, ovo su vještine potrebne za učenje, baš kao i poslu, obavljanju svakodnevnih zadataka, odnosima. Kad je riječ o učenju, ova postignuća podižu školu na potpuno jedan novi nivo. Nivo koji zahtjeva korjenite promjene u sustavu, baš kao i načinu razmišljanja u našem društvu vezano za djecu, učenje i školovanje. Dok se one ne dogode, na nama roditeljima je da ih razvijamo kod djece.

Što im pomaže?

temelji: poznavanje i njegovanje djetetovih potreba– dovoljno sna, zdrava prehrana, KRETANJE (IGRA), odnosi s ljudima u djetetovom životu (obitelj, učitelji),

iskreno slušanje djeteta (njegovih potreba, emocija),

– stvaranje i njegovanje rutina: planiranje pisanje domaćeg, ostalih djetetovih aktivnosti, odlazak na spavanje,…

– razumijevanje emocionalnih potreba, emocija te njihovo svakodnevno izražavanje i briga o njima,

čišćenje nepotrebnih stvari: oslobodite i prostor i um za nove stvari, učenje novih znanja i vještina,

– slavite male pobjede, malim koracima za velike pobjede!

zagovaranje i samozagovaranje, učiti dijete da se bori za sebe, da postavlja pitanja.

– koristiti podsjetnike, planove, check liste

– razlomiti projekte na manje dijelove, tako će im biti lakše razumijeti cjelinu, početi i dovršiti zadatke,

Mindfulness: čini čuda umu i trebali bismo ga što više korisiti. Topla preporuka.

Ovi tips&tricks za djecu možemo i same koristiti za razvoj svojih vještina izvršnog funkcioniranja. Jer znamo da tjeranje, moranje, kazne nemaju smisla, ali nažalost često se osjećamo bespomoćni te posežemo za poznatim metodama.

Ako se dijete bilo koje dobi, muči s motivacijom, zadržavanjem fokusa, domaćom zadaćom, kako početi, slijeđenjem uputa, organizacijom, planiranjem, prokrastinacijom, distrakcijama, zaboravljanjem detalja, prioritetima, odlučivanjem, odgovornošću, neuspjehom, onda je demistificiranje (edukacija odraslih u prvom redu) izvršnog funkcioniranja ključno ako želimo pomoći i svom djetetu kako bi bilo i uspješno i sretno u životu.

A mama (moja klijentica) s početka članka uspješno se primila posla (učenja). Zajedno smo  napravile plan učenja u skladu s njenim potrebama i sada, uz moju pomoć i potporu- uči.

Dragana Pavičić: nekad- učiteljica, danas- poduzetnica i savjetnica roditelja za školu, uvijek- mama (školarca). Kroz edukacije i savjetovanja Škola bez vike i suza pomažem roditeljima i školarcima u učenju:
– individualna savjetovanja za roditelje predškolaca i školaca: lako i opušteno u, i kroz školu, bez moranja, tjeranja i kazni,
– mentorski program za djecu: odgovorno i samostalno učenje,
– mentorski program za odrasle: nikad nije kasno naučiti kako se uči- pomoći ću ti u tome.
Pišem svoj Mum’s dance blog o učenju, školi i djeci; volim duge kave, plesati i zabavljati se uz Zumbu, a najviše volim učiti o i s djecom kako bi im bila što bolja potpora u njihovom školovanju.
e-mail: klub.ucenja2018@gmail.com, web: https://www.klub-ucenja.hr/blog, Facebook grupa Roditelji školaraca: https://www.facebook.com/groups/864450651136730

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More