zašto se ponekad ne razumijemo

Zašto se ponekad ne razumijemo

by Gordana Trošt-Lanča
771 views

Sigurno ste doživjeli situaciju da se ne razumijete s nekim, iako pričate istim jezikom.

Ili ipak ne pričate istim jezikom?!

Svatko od nas ima preferirani način primanja, pohranjivanja i korištenja informacija iz okoline – neki više vole slušati, neki vidjeti, neki isprobati, a neki promišljati o njima.

Prema reprezentacijskom sustavu koji preferiraju tj. načinu na koji najlakše primaju informacije iz vanjskog svijeta i kako ih najbolje prezentiraju drugima, ljudi se mogu svrstati u četiri osnovna tipa:

  • vizualni tip
  • auditivni tip
  • kinestetički tip
  • auditivno-digitalni tip

Oni se međusobno razlikuju riječima koje koriste, govorom tijela, karakteristikama glasa, ali i ponašanjem u različitim situacijama.

KAKO PREPOZNATI TIP OSOBE?

VIZUALCI

Vizualni tipovi najviše vole razgovarati sa sugovornikom oči u oči. Pamte gledajući, dok lošije pamte verbalne upute pa zato preferiraju pisanu komunikaciju. 

Važno im je zapisivati ideje, to su oni koji na predavanjima uvijek rade bilješke. Lako zamjećuju vizualne promjene u okolini i kod drugih ljudi (nova frizura, šminka…), lako se prisjećaju lica, no možda ne uvijek i imena ljudi.

Vizualci pričaju brzo i puno gestikuliraju – ulovit ćete ih da pokazuju prstima čak i kad telefoniraju.

Često koriste riječi vezane uz osjetilo vida: vidjeti, gledati, uočiti, jasno, mutno, sjajno.

Tipične rečenice jednog vizualca su:

Kako ti to izgleda?

Vidim gdje to vodi.

Pao mi je mrak na oči.

KINESTETIČARI

Kinestetički tipovi su oni kojima je važno osjetiti emociju, kojima je važno stvari doživjeti i isprobati da bi ih upamtili, koji najviše koriste osjetila opipa, njuha i okusa. Skloni su stajati blizu ljudima, vole fizičke dodire.

Najbolje uče prolazeći kroz vlastito iskustvo, a ne gledajući ili slušajući druge. Uvijek daju prednost udobnosti nad estetikom – i kada biraju odjeću i obuću i kada uređuju stan i kada biraju kafić ili restoran. Pri donošenju odluka oslanjat će se na intuiciju i emocije.

Na prvu mogu djelovati spori. Tempo kojim pričaju je sporiji, a glas dublji.

Riječi koje koriste u komunikaciji vezane su uz njihove osjećaje i uz osjetila njuha, opipa i okusa: dodirnuti, osjetiti, blisko, daleko, teško, toplo i sl.

Tipične rečenice kinestetičara:

Teško mi je sjela ova informacija.

Osjetila se napetost u zraku.

Ona je baš topla osoba.

AUDITIVCI

To su osobe koje imaju preferenciju primanja i pamćenja informacija putem sluha. Kod njih ćete primjetiti da često naginju glavu na stranu i često dodiruju uši. Imaju melodičan glas i čistu dikciju, a disanje im je ravnomjerno.

Vole telefoniranje i radije komuniciraju usmeno nego pismeno. Vole učiti korak po korak, po redu.

Lako pamte verbalne upute.

Često koriste riječi vezane uz slušni kanal poput: slušati, govoriti, odjekivati, zvuk, tišina, glas.

Tipične rečenice za auditivca:

To mi zvuči odlično!

Nikad čula za njega.

Nešto mi govori da to nije dobra ideja.

AUDITIVNO-DIGITALNI TIPOVI

One koji pripadaju auditivno-digitalnom tipu ustvari ne vežemo niti uz jedno osjetilo već je njihova glavna specifičnost njihov unutarnji govor. Jako im je važno da je nešto logično i da ima smisla. Često imaju unutarnje monologe, a odluke donose na temelju činjenica.

Puno pažnje pridaju detaljima, fokusirani su na svrhu, smislenost i procedure pa tako i najlakše pamte. Govor im je jednoličan, bez promjene intenziteta, a rečenice su im dugačke. Mogu djelovati zamišljeno, često dodiruju bradu i lice rukama te često imaju prekrižene ruke.

Riječi prisutne u njihovom govoru vezane su uz smisao, svrhu, logiku, razumijevanje, npr. shvatiti, savjetovati, pametno, logično i sl.

Tipične rečenice osobe dominantno auditivno-digitalnog tipa:

Shvaćam da je to jedino rješenje.

Ova ideja mi ima smisla!

Ne razumijem što mu je to trebalo!?

KAKO NAM OVO MOŽE BITI KORISNO?

Rijetko ćete susresti osobu koja je dominantno samo jedan tip. Najčešće su nam dominantnija dva sustava, a i o kontekstu (gdje i s kim smo) ovisi koji ćemo sustav u tom trenutku koristiti. Bez obzira na sve to, korisno je znati koje sustave preferirate, jer si tada možete prilagoditi okruženje tako da lakše primate informacije, lakše učite i brže ostvarujete svoje ciljeve.

Znanje o reprezentacijskim sustavima koristit će vam i u međuljudskim odnosima. Ako želite ostvariti bolji odnos kroz bolju komunikaciju s drugom osobom, ono što možete uraditi jest prilagoditi se njenom preferiranom sustavu. Fleksibilnost u komunikaciji vrlo je korisna osobina, a u svijetu poduzetništva još je od većeg značaja.

Kako se prilagoditi?

Pratite neverbalnu komunikaciju osobe i riječi koje koristi jer je to najlakši način da prepoznate koji je tip. Zatim i sami prilagodite riječi koje koristite, a ostale informacije o preferencijama tog tipa (način na koji najlakše primaju informacije, što im je važno, kako uče, što im smeta…) pomoći će vam da i svoje ostalo ponašanje prilagodite sugovorniku.

Ukoliko je sugovornik isti tip kao i vi, puno je veća vjerojatnost da ćete “kliknuti na prvu”. Za drugačije od vas trebat ćete se svjesno potruditi, no zadovoljstvo koje ćete oboje osjećati u odnosu bit će vrijedno truda.

I u poslovnoj komunikaciji poznavanje ovih međuljudskih razlika će vam biti od velike koristi: omogućit će vam da komunikaciju vašeg brenda u javnosti, posebice prilikom oglašavanja, prilagodite za sve sustave. Da koristite vrste riječi iz svih osjetnih sustava, da u opisima vaših proizvoda ili usluge dajete benefite važne za različite tipove ljudi te da se ne fokusirate samo na jednu vrstu informacija.

Ako za primjer uzmemo npr. nakit, vizualcu će biti važno kako izgleda, kakav vizualni dojam ostavlja, slaže li se bojom i formom na ostatak garderobe. Auditivca će možda privući diskretni zvukovi ili zveckanje koje taj nakit proizvodi prilikom nošenja ili kontakta s nekom površinom. Kinestetičaru će važan biti osjećaj koji nakit ostavlja u dodiru s kožom, njegova težina i tekstura. Auditivno-digitalni tip odluku o kupnji donijet će lakše uz dodatne informacije o materijalu, trajnosti, garanciji, cijeni, načinu održavanja i sl.

I za kraj, ono što je važno kod takvih kategorizacija jest da ne stavljate ljude i kategorije samo zato da biste ih etiketirali. Kategorije nisu same sebi svrha, već ih koristite kako biste lakše prilagodili sebe, svoje okruženje i svoj odnos s drugima ciljevima koje sami sebi postavite.

Ukoliko vas je ovo zainteresiralo, u vodiču na mom Instagram profilu skupljene su sve objave na ovu temu pa u njima možete saznati i nešto više, a ako niste sigurni koji ste vi tip možete naći i test kojim ćete to lakše odrediti.

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More