Govoriš li pripovjedački (jezik) – kako principi business storytellinga mogu biti profitabilni za tebe i klijenta

by Vaše Priče
351 views

Kažu, koliko jezika znaš, toliko vrijediš.
Kad si mlađi ne razumiješ to toliko – sve dok ne trebaš komunicirati, razmijeniti informaciju ili sklopiti dogovor. Pa onda učiš jezike u školi, ili školi stranih jezika ili samoučenjem… Svijet je već duže vrijeme globalno selo. I lako je komunicirati i poslovati s nekime tko je geografski miljama daleko. Dovoljan je jedan klik.
Kao osoba koja se bavi jezikom, ozbiljno tvrdim da najprije moraš dobro znati svoj materinski jezik.
(Ako dobro znaš svoj materinski jezik, koji god to bio, stavljaš se u poziciju da ti bude lako naučiti svaki drugi jezik, ali i da, konačno – u budućnosti – imaš svijest o svome podrijetlu i svojim izvorima, što je, pak, važno za nastavak ove teme.)

Kao vlasnik/vlasnica biznisa vrlo ćeš brzo doći u situaciju da moraš:
– Pričati o s svojim proizvodima/uslugama (to ne može nitko drugi: ipak ti prvi/prva, kao vizionar koji ima cilj, zna sve o svojem biznisu).
– Pregovarati o mogućim suradnjama.
– Predstavljati sebe ili svoj proizvod/uslugu u nekom mediju: na društvenim mrežama, portalima, na televiziji, radiju… tko zna?
– Na različitim poslovnim sastancima (meetup, konferencija, druženje…) govoriti o sebi ili biznisu – i to u vrlo kratkom vremenu (prvi dojam je najvažniji, zar ne?).
I mogla bih još dalje nabrajati.
Međutim, prije svih tih situacija, morat ćeš ozbiljno „popričati sam/sama sa sobom“ i postaviti temelje svojega biznisa: osmisliti planove, načine rada i poslovanja, vrijednosti, kako želiš raditi i s kim, oko čega ne pristaješ na kompromis… i sl.
I tu kreće tvoja poslovna priča. Ali ne samo kao pustolovina.
Nego zbilja, priča – koja ima svoju strukturu – i ako znaš kojim ju jezikom ispričati, onda si na konju, tj. znaš kako i kamo ideš.

I zato sam pitala u naslovu, znaš li govoriti pripovjedačkim jezikom?
Na sve druge okolnosti obraćamo pažnju više ili manje. Ali na moć koji ima storytelling (business storytelling, odnosno poslovno pripovijedanje) – kao da se ne osvrćemo dovoljno.
Uspješni ljudi i vlasnici biznisa znaju da – postaješ ono što misliš. Kakvim se mislima okružuješ, takav ti bude put.
Osobno ću se nadovezati i podići ljestvicu više, na temelju svojega višegodišnjega iskustva i znanja, mogu reći – kakvu poslovnu priču osmisliš, i kako je pripovijedaš – tako će ti i biti.
Znam ljude koji su neuspješni (uspjeh je za mene definiran kao širok pojam, koji ne uključuje samo materijalno, nego i duhovno, socijalno, emotivno… blagostanje) – jer kad ih pitaš – ne znaju koja je njihova poslovna priča. Ne znaju što će sutra ili za godinu dana, ne vide mogućnosti nego samo prepreke, stalno negoduju i žale se, traže isprike itd.

Međutim, znam i jako puno uspješnih ljudi – i, promatrajući ih, točno mogu iz svake njihove rečenice „iščitati“ jasno postavljene temelje njihove životne, ali i poslovne priče. I to me raduje, jer znam – što god da im se ispriječi – riješit će, jer imaju svoju priču koja im je putokaz.
Pričam li vam sada bajke?
Neki ishitreno misle da su bajke samo za djecu i da predstavljaju neke iskvarene i neostvarive sanjarske priče. Mogu samo odgovoriti da postoje bajke (kao nešto lažno, neistinito) i bajke (kao drevni zapis o istini). Vjerujem u one bajke kao drevne putokaze koji pokazuju održivu istinu. Koje, ako znaš kako ih čitati, jer poznaješ pripovjedački jezik, mogu donijeti jasnoću, bistrinu, fokus, mogućnosti – i radost.
Jer čemu biznis i poduzetnički način razmišljanja – ako ti, između svega – ipak ne donose radost? Život prebrzo juri, ionako.
Pa zašto ne bi bio radostan barem neki njegov segment?
Iz osobnoga iskustva mogu potvrditi, tek kad sam aktivno prigrlila pripovjedački jezik, strukturu poslovne priče i mindset poslovnoga pripovijedanja – da je sve više sve oko mene poprimalo okus smisla.
I ne samo to – nizovi mogućnosti koji su se otvarali – postajali su svakodnevna zbilja. Znači li to da nikada više nisam bila suočena s izazovima, bolima, problemima, teškim odnosima? Ne, ne znači.
Samo, ovaj put – sa čvrsto osmišljenom životnom i poslovnom pričom – znala sam brže reagirati, brže se oporaviti, bolje reagirati… i ne sve uzimati k srcu.
Jer psi laju, a karavane prolaze – ili, kako bih ja sada rekla – priča ide dalje i nakon prvog zapleta (te postaje još i bolja).

Kako dakle, i ti, kao vlasnik/vlasnica biznisa i tvoj kupac/klijent možete više profitirati iz suodnosa?
Evo kako, ako komunicirate kroz strukturu koju daje poslovno pripovijedanje (business storytelling).
Razmotrimo primjeru ove strukture.

 Vlasnik/vlasnica biznisaKupac/klijent
1.Poznaje dobro svoju poslovnu priču i djeluje prema njoj.Osjeća da vlasnik/vlasnica biznisa ima čvrsto uporište i da govori iz autentičnosti.
2.Sluša svog kupca/klijenta.Govori vlasniku/vlasnici biznisa iskreno o svojim potrebama i svojoj bolnoj točki za koju treba rješenje.
3.Uključuje aktivno slušanje kupca/klijenta. Stvara odnos povjerenja i nudi rješenje.Postupa po savjetima ili uputama koje dobiva od vlasnika/vlasnice biznisa.
4.Usmjeren je na kupca/klijenta i daje svu svoju profesionalnost.Stvara osjećaj povjerenja utemeljen na kvaliteti proizvoda i usluge, a najviše zbog kvalitetno ostvarenog odnosa.
REZIMEVlasnik/vlasnica biznisa djeluje po postavkama svoje poslovne priče iz koje isijava autentičnost.
Osjeća se radosno, ispunjeno, zadovoljno.
Dobiva još takvih idealnih kupaca/klijenata jer, jednostavno, zrači svojom autentičnom poslovnom pričom.
Kupac/klijent postaje zadovoljni i vjerni korisnik koji daje preporuke. Vjeruje u stvoreni odnos povjerenja. Kupljena usluga ili proizvod daju rezultate i doista služe potrebama korisnika.

Za ovakav rezime nije potrebno puno vremena, odnos povjerenja može se stvoriti vrlo brzo: rekla bih, da je čvrsto utemeljena i autentična poslovna priča proporcionalna brzini uspostavljanja kvalitetnog odnosa s kupcem/klijentom. A to čak niti ne mora nužno rezultirati uspostavljanjem suradnje: spoznaja da si vlasnik/vlasnica biznisa i kupac/klijent ne odgovaraju, također je kvalitetan odgovor (jer, čemu ulagati u odnos koji ne funkcionira od početka – šteta bi bilo vremena i živaca).

A što je meni donijelo uranjanje i djelovanje po principima poslovnoga pripovijedanja?

  • Više samopouzdanja.
  • Manje odgađanja i odustajanja (prije nego sam uopće započela nešto).
  • Manje perfekcionizma i posljedično – manje nezadovoljstva u mom životu.
  • Više životne istinske radosti i znatiželje da vidim kuda će me moj odabir/odluka odvesti.
  • Više povjerenja u vlastitu poslovnu (i životnu!) priču koja mi je postala mjerilo hoću li čemu reći “da”.
  • Jasan uvid u moje ciljeve i kako želim do tamo stići pa je i moj “ne” (svemu što ne na tom putu sputava) postao lakši i jednostavniji.

A sve to želim i svima vama koji ovo čitate.
Živjeti svoju autentičnu (poslovnu) priču – donosi istinsku radost!

O autorici:
Martina Hranj je svoje iskustvo stjecala dugogodišnjim radom u obrazovanju kao nastavnica hrvatskog jezika i povijesti u osnovnoj i srednjoj školi, inicijatorica je i organizatorica više konferencija, stručnih i znanstveno-stručnih skupova (Konferencija o pripovijedanju, Državna smotra u pripovijedanju, Jagićevi dani…), voditeljica više edukacija i predavanja; sudionica više Carnetovih konferencija CUC, zagovornica funkcionalne i umjerene implementacije IKT-a u obrazovanju od 2005. godine; predavačica je i voditeljica neformalnoga oblika cjeloživotnog obrazovanja Prvi hrvatski studij pripovijedanja pri udruzi Kreativni studio “Logos” čija je dopredsjednica. Dobitnica je nagrade Ministarstva znanosti i obrazovanja za najuspješnije djelatnike 2019. godine. Stekla je doktorat znanosti u području interdisciplinarnih znanosti (doktorski studij hrvatske kulture). Vlasnica je vlastitoga obrta za e-trgovinu, edukacije i savjetovanje od 2009. godine. Također je i edukantica logoterapije pri HCLEA. Majka je troje djece. Slikovnica “Priča o pjesniku” objavljena joj je u studenom 2023.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More