Kako se sprijateljiti sa stresom

by Gordana Trošt-Lanča

Ako ste sa Balkana (ali ustvari ista priča ide i šire od Balkana), onda ste vrlo vjerojatno odrasli u uvjerenju da je stres za vas veliki neprijatelj. Negdje u rangu sa propuhom, a svi znamo da propuh ubija 🙂

A kad imate takvo uvjerenje o stresu, onda je to kao proročanstvo koje samo sebe ostvaruje – tj. onda će stres stvarno i utjecati loše na vas. 

ŠTO JE UOPĆE STRES I KAD SE JAVLJA?

Stres je stanje u kojem se nalazite kad smatrate da trenutni zahtjevi u vašem životu premašuju vaše osobne i okolinske kapacitete nošenja s njima. 

Dakle doživljaj stresa ovisi o osobnoj procjeni i nije vezan samo za neželjene i potencijalno traumatične događaje. Ukoliko ste ikad organizirali vjenčanje, doživjeli preseljenje u novi stan, promijenili posao za neki bolji i sl., znate o čemu pišem.

Baš zato što je percepcija stresa vrlo individualna, ima smisla isprobati i drugačiju perspektivu i zato vam danas želim prenijeti jedan novi pogled na stres: način na koji stres može postati vaš prijatelj. A to je važno zato jer se pokazalo da način na koji razmišljamo o stresu utječe na to kako će stres djelovati na naše tijelo

Pa…krenimo!

Stres mindset je sklop uvjerenja i misli koje imamo o stresu. I kao svako uvjerenje, može se mijenjati. Danas dijelim s vama tri koraka u promjeni stres mindseta koji će vam pomoći da stres postane vaš prijatelj:

1. USMJERITE SE NA POZITIVNO

Zamislite se u trenutku kad imate neki svoj važan javni nastup. Predstavljanje svog proizvoda ili usluge, govor na otvorenju vašeg eventa, javljanje na radiju, gostovanje na TV-u i sl. Vrlo je vjerojatno da vam srce kuca brže i “glasnije”, grlo vam je suho, ruke vam se tresu. Stres na maksimumu? Da! Ali ako situaciju preuokvirite i kažete sami sebi “Baš sam uzbuđena da mogu ispričati svoju priču, treperim iznutra da to podijelim s drugima, pokreće me to da moju priču čuje čim više ljudi jer znam da će im značiti…”, tada će i svi ti tjelesni znakovi biti ovdje kao pokazatelji da je to što si pričate točno, a neće više biti tu da vas sabotiraju.

Dakle, da uopće poželite da stres postane vaš prijatelj, prvo je potrebno gledati na njega pozitivnije nego što to radite sada. Za početak je važno da osvijestite koja su uopće vaša uvjerenja o stresu. Stres je zlo, stres je tihi ubojica, stres je znak da se raspadam…ako je vaše uvjerenje takvo, tjerat će vas da potiskujete (ignorirate) stres ili da koristite neke izbjegavajuće ili preusmjeravajuće strategije nošenja sa stresom (prokrastinacija, prejedanje, opijanje..) 

S druge strane, ukoliko promijenite svoje uvjerenje u neko pozitivnije, npr. „Stres je znak da mi je stalo!“ kao što sam pokazala u gornjem primjeru, onda tim osjećajima dajete svrhu i pretvarate stres u pozitivnije iskustvo.

2. OSVIJESTITE SVOJE SNAGE

Ukoliko mislite da je stres neugodan i štetan i da ne možete ništa protiv toga, nalazite se u neugodnoj situaciji bez mogućnosti utjecaja na nju. Ukoliko, s druge strane, imate uvjerenje da posjedujete potrebne sposobnosti, vještine i alate da se nosite sa stresom, dat ćete si puno više kontrole nad stresnim događajima. 

U većini stresnih situacija imate mogućnost kontrole, tj. mogućnost da svojim ponašanjem utječete na ono što vam izaziva stres. Ponekad je to jednostavna promjena ponašanja, a ponekad će vam prvo pomoći izrada plana da znate koje sve korake treba poduzeti. Ponekad potezi mogu biti i drastičniji – npr. promjena posla ili prekidanje odnosa s nekom osobom.

Kad situaciju koja vam stvara stres trenutno ne možete ili ne želite mijenjati, dobro je imati “u rukavu” što više ideja za aktivnosti koje će vas utješiti, privremeno vam preusmjeriti pažnju, ili vam pomoći da lakše tolerirate stres. Ovdje možete pronaći neku ideju za sebe, no važno je znati da ovo nisu trajna rješenja već im je cilj samo privremeno smanjivanje neugodnih osjećaja uzrokovanih stresom kako bi bolje funkcionirali u svakodnevici.

3. DIJELITE SVOJE ISKUSTVO S DRUGIMA

Ukoliko vjerujemo da smo jedini koji doživljavaju stres u nekoj situaciji, osjećat ćemo se izolirano i nećemo biti spremni tražiti podršku od drugih. S druge strane, ukoliko osvijestimo da je doživljavanje stresa svojstveno svim ljudima i da je to nešto što nam je svima zajedničko, lakše ćemo se povezati s drugim ljudima i vjerovat ćemo da nam mogu pomoći dijeljenjem svog iskustva i strategija nošenja sa stresom (a i mi njima).

Zanimljivo je da stres već u sebi ima i mehanizam za smanjenje stresa: između ostalih hormona se tijekom stresa luči i oksitocin, hormon koji se veže uz prisnost, ljubav, majčinstvo i dodir i on nam olakšava povezivanje s drugim ljudima, a to je jedna od dobrih strategija nošenja sa stresom.

Ines je u ovom tekstu podijelila svoje iskustvo stresa na poduzetničkom početku pa ga svakako pročitajte ako već niste!

I za kraj, da rezimiramo – ova tri koraka su dobar put za prijateljstvo sa stresom:

  • kreirajte uvjerenja o stresu koja su pozitivnija
  • usmjerite se na svoje snage u nošenju sa stresom
  • osvijestite pozitivan utjecaj drugih ljudi na nošenje sa stresnim situacijama

Koji vam je korak prvi?

Photo by Ryoji Iwata on Unsplash

You may also like

Leave a Comment

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More