Vodič – Kako pokrenuti web trgovinu u 2023. godini

by Tanja Šincek
801 views

Imate odličnu poslovnu ideju i spremni ste ju podijeliti sa svijetom. No nemate pojma kako uopće i gdje krenuti da biste prodali to nešto online. Zvuči poznato? Bez brige – tu sam da vas uputim u korake kako i od kuda krenuti.

Ovaj kratki vodič detaljno će opisati kako krenuti u poslovanje putem online trgovine. Proći ćemo faze kako odabrati poslovni model i platformu pa do prve vaše prodaje.

Dakle, krećemo i idemo s fazom 1.

Faza 1

Prvo isplanirajte i pokrenite sve u svojoj glavi i naravno – offline

Znamo svi kada dođe inspiracija da vrlo lako uzimamo svoj laptop i idemo pokrenuti web trgovinu. No, vraćanje korak unatrag i dobro planiranje vašeg online poslovanja izvan na papiru a ne na internetu vaš je prvi korak da pretvorite svoju ideju u posao s punim radnim vremenom.

Napravite analizu tržišta da možete identificirati potrebu vaše niše ili te linije proizvoda prije nego krenete razvijati ideju. Vi se trebate prilagoditi potrebama tržišta. Neće se tržište prilagoditi vama.

Nakon te detaljne analize važno je da razmotrite još nekoliko važnih stvari.

Poslovni model

Prije pokretanja web trgovine ključno je da odaberet financijski održiv poslovni model. To znači da trebate odlučiti da li ćete prodavali putem web trgovine krajnjim kupcima ili ćete napraviti zatvoreni sustav samo za vaše veleprodajne partnere. Ili možete napraviti oba dva načina prodaje. 

Poslovni model koji prodaje krajnjim kupcima naziva se B2C dok zatvoreni model zovemo B2B.

Pronađite svoju nišu na tržištu

Svakim danom ima sve više web trgovina tako da e-Commerce scena postaje sve pretrpanija i konkurentnija. Da biste vi bili konkurentni s vašim web shopom i asortimanom važno je da znate gdje se želite pozicionirati i tko će biti vaši kupci. Fokus vam treba biti na rasponu cijena, kvaliteti proizvoda i na demografiji (ciljajte vaše kupce). Upravo pronalazak financijski održive niše omogućuje vam stabilan tok prihoda te izgradnju vjernih profila kupaca.

Savjet – identificirajte tko su vaši konkurenti i odredite svoju poziciju na tržištu.

Izgradnja vašeg branda i brandiranje

Sada kada znate kome ćete prodavati i kako zaraditi svoj novac, vrijeme je da učvrstite svoj brand. Tu govorimo više od toga da trebate imati lijepi logotip sa super bojama i zanimljivim fontom.  Kada pričamo o brandiranju važno je da uzeti u obzir sve vidljive i nevidljive elemente. Nevidljivi su upravo oni koji predstavljaju vas i vašu priču i oni će prevagnuti u korist kupnje kod posjetitelja. Napravite listu koja će sadržavati vašu svrhu, obećanje, osobnost i vaš identitet. To su sve vrijednosti branda koji su puno važnije od samog izgleda logotipa. 

Kanali prodaje

Došlo je sada vrijeme kada trebate planirati odakle će kupci doći da kupe vaš proizvod. To još nazivamo i prodajnim kanalima. Kada tek krenete s prodajom putem web shopa važno je ciljano odabrati jedan kanal s najboljim pristupom prodaji koji će generirati većinu posjeta i prodaje. Naravno da nećete zanemariti ostale kanale no važno je da napravite strategiju što i kako raditi na pojedinom kanalu. Višekanalna prodaja uključuje istu ponudu no kanali su koordinirani kako bi pružili besprijekorno korisničko iskustvo svih kanala. 

Težnja je višekanalna prodaja no u redu je za početak krenuti s jednim ili dva kanala dok se upoznate tko su vaši kupci.

Način dostave

Jeste razmišljali o tome kako ćete dostaviti svoje proizvode kupcima? Koje ćete sve zemlje i regije pokriti? Tko će pokriti troškove dostave i koja će to biti cijena? To su sve ključna pitanja koja si trebate postaviti kada razmišljate o tome kako krenuti s prodajom putem web shopa. 

Savjet – kod izrade strategije dostave uzmite u obzir: cijena i metode dostave, težina proizvoda, pakiranje te odabir prave kurirske službe.

Faza 2

Prebacite vaš web shop – online

Došlo je vrijeme da sve što ste pisali i planirali offline da se prenese u online digitalni svijet.

No svakako i tu postoji plan za pripremu i provjeru svih koraka koji vas čekaju na tom putu.

Domena web trgovine

Domena je naziv web shopa koji obično dolazi nakon “www” – dio URL-a – to je mjesto gdje vas korisnici mogu pronaći na internetu. Vrlo često se u nazivu domene koristi vaš brand ili ime trgovine tako da provjerite koje su domene slobodne prije nego krenete u kupnju.

Kupnja domena radi se putem različitih online servisa no ja vam predlažem da svakako to učinite u Hrvatskoj. Osim same domene morat ćete odabrati i hosting pakete tako da je najbolje da za početak sve kupite kod jednog servisa. Održavanje domene obično se godišnje naplaćuje i cijene zavise od hosting paketa koji kupujete.

Savjet – ukoliko imate više od 200 artikala na vašem web shopu važno je da uzmete što veći hosting paket zbog same brzine stranice. 

Platforme za izradu web shopa

Mogu biti Custom made platforma kroz zatvoreni sustav te Open source platforme. Najveće razlike su u cijeni, pristupu i mogućnostima.

CUSTOM MADE

Najvažnije je zapamtiti da kada se odlučite za custom izradu onda vi ne možete ništa raditi po kodu i shopu jer je sve zaštićeno od strane agencije koja vam je radila web shop. U tom slučaju ako odlučite promijeniti platformu morat ćete raditi web shop iz početka jer vam agencija neće dati pristup kodu. Ukoliko ćete željeti neku novu funkcionalnosti, ista će vam se naplatiti prema procjeni satnice programera.

OPEN SOURCE

Poznate platforme poput Magento, Wordpress, Woocommerce, Shopify daju vam mogućnost kupnje gotovih tema te gotovih plug in funkcionalnosti. Za vođenje web shopa na takvoj platformi potreban vam je programer koji može biti vaš ili od agencije koja vam je izradila web shop. Isto tako vi ne trebate koristiti usluge agencije, nego možete dalje in-house voditi te nadograđivati web shop.

Izradite/izgradite web shop

Nakon što se odlučite za platformu na kojoj ćete razvijati vašu web trgovinu, vrijeme je da je izradite. Prvi koraci uključuju izradu dizajna prema vašim željama i smjernicama i to je vrlo važan korak jer on treba odgovarati identitetu vašeg branda.

Savjet – uključite se u vođenje projekta izrade vašeg web shopa. 

Svaka bolja agencija ima project managera koji će biti zadužen za vaš projekt tako da bi vi s vaše strane isto tako trebali imati tim ljudi koji će biti na raspolaganju za aktivno sudjelovanje u izradi projekta. Ukoliko nemate tim ljudi predlažem da razmislite o angažiranju e-Commerce konzultanta koji će vam u startu pomoći da ne prođete sve početničke pogreške nego će vas usmjeravati k rezultatu i isporuku taskova.

Online načini plaćanja

Sljedeći korak je onaj koji će vas prilično zanimati i koji je vrlo važan za kupac – online plaćanje. U Hrvatskoj plaćanje karticama je na prvom mjestu tako da svakako morate i vi imati tu mogućnost. Osim samog plaćanja karticama važno je da se može kupiti i na rate pogotovo ako imate skuplje proizvode. Koji servis odabrati za plaćanje karticama ostaje na vama da usporedite koji će biti za vas najpovoljniji. Ne zaboravite da imate provizije i mjesečne troškove održavanja tako da skupite nekoliko ponuda i odaberite najbolju opciju za vaše poslovanje no ne zaboravite i na vaše kupce i njihove želje.

Baš kao i kod svega što je uključeno u pokretanje online poslovanja, ključno je isprobavanje različitih opcija, određivanje koje je najbolje za vaše poslovanje i kontinuirano ocjenjivanje njezine učinkovitosti. 

Faza 3

Počnite prodavati svoje proizvode

Ova posljednja faza je za sve i najuzbudljivija – prodaja vaših proizvoda. To je sada trenutak kada krećete u izgradnju odnosa s vašim kupcima što je vrlo važno za dugoročni uspjeh vašeg online poslovanja.

Digitalni marketing

Imate web shop i sada je vrijeme da ga pretvorite u brand u koji će se kupci zaljubiti. To sve naravno započinje pridobivanjem vaših prvih kupaca putem digitalnih kanala i dobre marketing strategije. 

Upravo u ovoj fazi ključan je marketing i promocija. Odredite digitalne kanale koje ćete koristiti da privučete nove kupce. Uobičajeni kanali uključuju društvene mreže, email marketing, plaćeno oglašavanje, SEO, blog i još mnogo toga. Krenite eksperimentirati s nekoliko kanala i polako dodavajte nove dok otkrivate što najbolje prolazi kod vaših kupaca.

Savjet – Rad na vašem brandu trebao bi se neprestano razvijati bez obzira u kojoj se fazi vaše online poslovanje nalazi. 

Upravljanje zalihama

Ovdje se radi o praćenju vaših proizvoda i njihove zalihe. Za tvrtke koje nemaju mnogo proizvoda biti će lakše ručno pratiti što dolazi i što izlazi iz web shopa. No, ukoliko imate više od 1000 artikala savjet je da razmislite o programima koji će vam to sve pratiti automatizmom.

Savjet – svakako pratite svoje zalihe jer će vam pomoći da poboljšate korisničko iskustvo jer će vaš web shop uvijek biti ažuriran i upozoriti vas i kupce ako nešto nije dostupno.

Upravljanje odnosima s kupcima

Kada ste novi brand na tržištu vi želite pokušati privući sve kupce na vaš web shop i to vam zvuči vrlo primamljivo zar ne. Međutim, puno je isplativije i ono što je važnije, dugoročno je održivije zadržati postojeće kupce. Znate zašto? Jer vam cilj kojem težite treba biti da stvarate svoju zajednicu kupaca vašeg branda/proizvoda. Što više imate ljudi koji nisu samo kupci nego i stvarni dio vaše zajednice, to će vaš brand biti sve jači. Upravljanje odnosima s vašim kupcima odnosi se na pratite sve interakcije klijenata kako biste im pružili najbolje iskustvo kupnje. Danas postoje softverska rješenja koja ugradite u vaš web shop pa će pratiti umjesto vas putovanje kupca te mu slati personalizirane poruke. 

Pokretanje online poslovanja koliko je uzbudljiva odluka toliko je i vrlo izazovna ako nikada niste imali doticaj s tom vrstom poslovanja. Ako ćete slijediti ove 3 faze trebali biste biti na pravom putu da sa što manje glavobolje pokrenete vaše e-commerce poslovanje. 

Neka vam ovaj vodič bude kao početna točka a zatim nastavite eksperimentirati tako dugo dok sami ne otkrijete što je najbolje za vaše kupce. 

Kako možete osigurati uspjeh vaše web trgovine?

Uspjeh uvelike ovisi o vašoj sposobnosti da napravite kvalitetnu marketinšku strategiju koju ćete provesti kroz sve digitalne kanale. Naravno da ćete se fokusirati na kanale koji su  najbolji za vašu nišu i upravo kroz njih raditi promociju vašeg branda. 

Ne zaboravite da vaš web shop uvijek mora biti usmjeren na kupce i da današnji potrošači traže najvišu razinu usluge. Napravite dobru analizu tržišta te stavite fokus na VAŠU poziciju na tržištu.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More