poduzetništvo

Kako se pripremiti na avanturu zvanu – poduzetništvo? 

by Ivana Deak
638 views

U našim glavama, pogotovo ako si introvert, kriju se različiti scenariji:

  • Daješ intervju za neku važnu novinu/televizijsku kuću
  • Snimaš videa/podcast 
  • Predstavljaš svoju knjigu
  • Konačno radiš za sebe
  • Pomogao si xy ljudi svojim proizvodom/uslugom

U stvarnom životu, bojiš se iti zakoračiti u tom smjeru. Što bi se moglo dogoditi i tko će to podržati su dva glavna pitanja koja dolaze na kraju ovog misaonog dijela procesa. Zato ćeš u ovom članku saznati:

  • Kako krenuti sam protiv svih
  • Što učiniti sa sumnjama i strahovima
  • Kako naviknuti na ne prihvaćanje tvoje ideje
  • Od kud krenuti s procesom
  • Kako validirati ideju samom sebi
  • Kako bezbolno proći kroz ovaj čitav put 

Sam protiv svijeta

Okolina, životne okolnosti, a često i naši roditelji uvelike utječu da nastavimo pratiti ”sigurne” staze i ”manemo se ćorava posla” kako to u mojim krajevima znaju reći. Oslobađajući trenutak se dogodi, kada nezadovoljstvo i frustracije nadglasaju sve ove vanjske čimbenike. 

Jednom kada čvrsto odlučimo zakoračiti u poduzetništvo, gore navedeni problemi ne nestaju, nego baš naprotiv – jave se u obliku sumnja. Sve ono negativno što smo u životu iskusili, čuli od drugih, pojavit će nam se u procesu kreiranja i započinjanja vlastitog poslovnog pothvata. 

Do života iz snova, kriju se sumnje i strahovi

Dva su faktora bitna za start u poduzetništvo, a to su – hrabrost i tvrdoglavost. Hrabrost ti treba da zanemariš sve ove vanjske utjecaje i razloge koje ćeš čuti od drugih. Neki od njih su:

  • Neće ti uspjeti
  • Trebaš imati vezu
  • Tko će ti to kupiti
  • Ipak živimo u Hrvatskoj, regiji

Obično savjet i utjehu, nakon slušanja svega ovog iz okoline/društva/prijatelja, tražimo u našim roditeljima. Ako ti ni oni ne daju zeleno svijetlo, javi se dodatni crv sumnje. 

Ponekad trebamo razumjeti, da su naši roditelji odrastali u nekom drugom sistemu, te i ako sami nisu u poduzetništvu, teško da će razumjeti tvoju odluku. I to je sasvim uredu! Ni ja nisam imala momentalnu podršku od njih, a ni dan danas im nije baš jasno, s čim se ja to bavim. 

Jednom kada pronađeš tu unutarnju hrabrost, da ideš – sam protiv svih, potrebna ti je tvrdoglavost. Evo i zašto…

Nauči se slušati – NE

U nastojanjima da pronađem odgovore – od kud krenuti i kao definirati, pa i realizirati ideju, ideš korak dalje i obraćaš se institucijama. Vrlo često ni one neće razumjeti tvoje zašto, pa ti mogu reći da ti to baš neće uspjeti. Ovdje, za razliku od prigovora upućenih od strane okoline i roditelja, dobivaš ”konkretne” argumente protiv svoje ideje. Tako sam ja imala priliku čuti:

  • Tvoje lokalno tržište je pre malo
  • To nikog neće interesirati jer su svi mladi iselili
  • Ti još ni nemaš sigurnih kupaca, itd. 

Ono što trebaš napraviti u ovoj situaciji je – ostati uporan i dosljedan! Činjenica je da nitko ne razumije tvoju unutarnju želju za realizacijom kao ti! Ono što je meni pomoglo i guralo me naprijed je da nekom mogu olakšati ovaj cijeli mukotrpan i zbunjujući put. Tvoji ljudi te trebaju, zato kreni bez okolišanja. 

Od kud krenuti?

Jednom kada smo prevladali prepreke ne podržavanja od strane svih, vrijeme je da se bacimo u koštac s – od kud krenuti? Ja sam ovo putovanje krenula od najgore i najnepotrebnije stvari u cijeloj priči. Pogađaš, riječ je o – birokraciji. 

Što se smije, a što ne, kako to napraviti, komu se obratiti za koju informaciju, itd. Ako čitaš stručne članke, ili posjetiš neke ozbiljne i konkretne radionice na ovu temu, vjerujem da će ti kao i meni, u ušima zvoniti – kazne. 

Ako ostaneš koncentriran na ovaj dio, limitirat ćeš svoj stvaralački potencijal. Isto tako, cijeli proces će potrajati, a nećeš lako doći do odgovora.  Ako i dođeš do njega, u nekim Facebook grupama, pitanje je – koliko je on validan? Da bi prešao ovu prepreku, zapamti da ti ovaj dio, za početak nije bitan! Kasnije u tekstu ću ti navesti i zašto je tomu tako. 

Da li sam dorastao izazovu? 

Jednom kada prođeš sve sumnje, te istreniraš svoju hrabrost i tvrdoglavost, moram te razočarati i reći ti da sa strahovima i sumnjama još nije kraj. Svi oni cool scenariji s početka priče kriju zrno sumnje:

  • Pa ja to prije nikad nisam radila
  • Nemam diplomu za to
  • Da li moram i koji tečaj završiti da bih bio_la bolja u tom poslu?

Kao što bi Elizabeth Gilbert, u svojoj knjizi Big Magic rekla, ideja je s razlogom pokucala na tvoja vrata, na tebi je što ćeš učiniti s njom, u tom periodu dok je prisutna. Odnosno, dok ne pokuca na nečija tuđa vrata. 

Sama činjenica da sanjariš o nečemu, znači da si barem jednim dijelom to već istraživao, pisao o tomu, radio kroz nekakve zadatke koje smatraš ne bitnima. Uvijek da bi probao, kako to sve funkcionira, možeš ponuditi probne i besplatne proizvode/usluge svojim najbližima, prijateljima, ili totalnim strancima. 

Kako lakše prebroditi ovaj cijeli proces?

U ovom tekstu sam ti doslovno opisala kako je tekao moj tranzicijski put, od zaposlenika do poduzetnika. Gledajući u druge ljude, vidim da ima dosta ponavljanja. Zbog toga, sam ti na kraju ovog cijelog teksta, odlučila ”skratiti” muke! 

Komu zavidiš?

Prva stvar koju možeš učiniti, je pogledati komu trenutno najviše zavadiš na društvenim mrežama? Tko to živi upravo onakav život, kakvog ti želiš za sebe? I s čim se ta osoba bavi? Kakvih kvalifikacija ti imaš u svojoj pozadini da se baviš s istim (pod ovim ne mislim na radno iskustvo)?

Jednom kada si pronašao_la odgovore na prethodna pitanja, pogledaj kog od tih ljudi možeš kontaktirati? Vjerovao_la ili ne, oni nisu toliko nedostupni, koliko god da smo mi uvjereni u to. Isto tako, pokušaj odraditi nekoliko aktivnosti koje bi tvoj budući posao trebao pokrivati, te procjeni koliko uživaš u njima?

Iskoristi svoj profil na društvenim mrežama

Još uvijek ne znaš kako testirati tržište? Pretpostavljam da imaš otvoren profil, barem na dvije društvene mreže. Zavisno od tvoje publike, na jednoj od njih, objavi nekoliko ne obaveznih kratkih postova. Prati reakcije svoje publike.  

Društvene mreže su također dobra i besplatna startna točka za stvaranje brenda i okupljanje zajednice. Sa svojim ljudima, uvijek možeš podijeliti nove spoznaje, te im na licu mjesta riješiti određeni problem. Također, to su tvoji go to ljudi, čije mišljenje ćeš prvo uvažiti prilikom kreiranja proizvoda/usluge. 

Uloži u mentora ili online program

Ako ti ovo nije dalo konkretne odgovore, tj. ako tvoja ideja još nije u potpunosti definirana i nemaš pojma odakle krenuti, pravo je vrijeme da pronađeš mentora. Osim jedan na jedan suradnji, postoji niz online programa koje nekolicina njih nudi, na našem i regionalnom tržištu. 

Meni je moja mentorica skratila muke i sva kriva skretanja koja sam učinila, do tog trenutka. Sve navedeno se može riješiti i realizirati u roku od 2 do 3 mjeseca. Bitno je samo da pokucaš na prava vrata, te konačno pronađeš podršku i razumijevanje s druge strane! 

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More