Troškovi u biznisu: kako svjesno upravljati njima

by Ivana Legin
501 views

Troškove u biznisu često zanemarujemo, prihodi su nam važniji. Troškovi su važni za tvoj biznis, jer bez njih nema rasta biznisa. Danas bih s tobom voljela podijeliti drugu stranu troškova, drugi ugao gledanja na troškove. Postoje dvije glavne grupe poduzetnika kada promatramo troškove. Prva je ona koja pazi na svaki cent i vjerno upisuje svoje troškove u tablice i prati ih. Druga skupina je ona koja kao noj gura glavu u pijesak kada su troškovi tema. Danas ću ti otkriti zašto ni jedna grupa ne upravlja svjesno svojim troškovima i kako to promijeniti.

Vjerno pratiš svoje troškove, ali…

Upravljaš li njima? Ili ih zapisuješ i pratiš zbog straha od oskudice. Našeg dobro poznatog suputnika kroz temu novca. Ovaj strah je tu neovisno o tome zarađuješ li ti stotine tisuća eura ili tisuće eura. 

Kada djelujemo iz straha on nas uvelike može ograničavati. I da, bez daljnjega, praćenje troškova i ponašanje da pazimo na svaki svoj cent je svakako bolje od onoga da guramo glavu u pijesak. Međutim, i ovo ponašanje te može početi ograničavati, odnosno početi će ograničavati rast tvog biznisa.

Kada gradimo kuću moramo kupiti cigle, crijep, beton, željezo, drvo i ostale materijale. Znači moramo investirati u materijal da bi imali za posljedicu kuću. Isto je i sa biznisom. Moramo investirati svoj novac u suradnike, materijal, edukacije, ured i slično. Kako bi zapravo mogli raditi na svom biznisu. 

Često sretnem poduzetnice koje sve rade same. I da, na početku biznisa je to možda nužno. Ali s vremenom to postaje naša navika ako se ne pozabavimo time. A rast biznisa je nemoguć ako ne investiramo u njega. Zato te danas pozivam da na novac koji izlazi iz tvog biznisa ne gledaš kao na trošak, gledaš kao na investiciju.

ROI: povratak na investiciju

Ovo je ekonomski pokazatelj koji se koristi kod izračuna povrata na investicije i često ga koriste poduzetnici koji imaju velike projekte. Međutim, i ti možeš koristiti ovaj pokazatelj za sebe u svom biznisu, neovisno koliko je velik i imaš li projekte. 

Uzmimo primjer u kojem imaš ograničena sredstva na raspolaganju ali želiš investirati u svoj biznis. Međutim, ima toliko područja u koja bi željela investirati kako bi ih poboljšala. Web stranica, vođenje društvenih mreža, knjigovođa, biznis mentor i slično. Kako donijeti ispravnu odluku?

Podijeliti ću s tobom step-by-step vodič koji je jednostavan jednom kada ti uđe u naviku.

  1. Na vrh papira stavi iznos koji imaš na raspolaganju
  2. Stavi na papir sve željene investicije – naziv investicije
  3. Prioritet – koliko ti je ovo važno / hitno / bitno na ljestvici od 1 do 3, gdje je 1 jako mi je važno ovo, a 3 nije mi uopće toliko važno
  4. Iznos novaca koji je potreban – kraj svake investicije napiši iznos koji ti je potreban 
  5. Što dobivam sa ovom investicijom – kraj svake investicije dodaj što je to što dobivaš s njom. 
  6. Indirektni dobitak – ovo predstavlja dobitak koji nije vidljiv na prvu. Na primjer, sa angažmanom suradnika za vođenje društvenih mreža dobiti ćeš više vremena, koliko je to otprilike više vremena? Sve što ti padne na pamet kao indirektni dobitak stavi u ovu kolonu.

Sada kada imaš sve ove podatke ispred sebe, napravi analizu. Što ulažeš a što dobivaš sa svakom investicijom?Nemoj zaboraviti uzeti u obzir i indirektne dobitke. Jer će ti više vremena sigurno omogućiti da to vrijeme uložiš u razvoj biznisa a to će ti pomoći da tvoj biznis s vremenom raste, odnosno povećanje prihoda. Zatim, prema svojim trenutnim mogućnostima odluči koje su to investicije u koje ćeš prvo uložiti svoj novac. 

Guraš glavu u pijesak kada je novac tema?

Ako si se prepoznala u drugoj skupini prvi korak je da se upoznaš sa svojim troškovima. Gdje zapravo tvoj novac odlazi? Napravi analizu svojih troškova i pogledaj imaš li nepotrebnih troškova, detektiraj mjesta gdje ti novac curi i zatvori te rupe što prije.

Uvedi u praksu dejt s novcem. 15 do 30 minuta tjedno odvoji vrijeme u kojem ćeš pogledati svoje brojeve. I prihode i troškove. Pitanja koja si možeš postaviti su sljedeća:

  • Koji iznos novaca je prošlog tjedna ušao u moj biznis? Od kuda je sve taj novac došao (koje usluge i proizvodi su zaslužni za ovo)?
  • Na koje sam sve načine investirala svoj novac proteklog tjedna?
  • Koja od tih investicija mi je najdraža i zašto?
  • Koji iznos novaca želim ovog tjedna cirkulirati kroz svoj bankovni račun?
  • Koja je svrha tog novca? Što ću učiniti s njime?

Možeš vidjeti da koristim riječi investicija i cirkulacija. Riječ trošak ima tu tešku konotaciju, osjećaj kao da smo bacili novac u vjetar i ništa nismo dobili zauzvrat. Međutim, s druge strane investicija znači da smo dobili nešto zauzvrat. Kroz tjedne dejtove s novcem i uz pomoć introspekcije zapravo ćeš naviknuti svoj um da s vremenom počne gledati na novac koji odlazi s tvog računa kao na investiciju a ne više trošak. Ali ne samo to, već ćeš početi i svjesnije upravljati novcem koji odlazi s tvog bankovnog računa. 

Novac je tu da bi cirkulirao. Ne da bi se držao zatvoren na bankovnom računu kao zatvorenik u tamnici. Osvijesti kako cirkuliraš svoj novac? Koju vrijednost zapravo novac donosi u tvoj život (investicije koje si učinila)? Kako ti novac služi kao resurs u tvom biznisu?

Neovisno u kojoj si se grupi prepoznala, obje prakse ti mogu mnogo pomoći u upravljanju tvojim troškovima. Ako si spremna za dublji rad na svojim obrascima ponašanja, navika i uvjerenjima, odnosno svojoj priči o novcu ovdje možeš pogledati kako možemo surađivati.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More